یادی از خسرو شکیبایی به بهانه هشتمین سالگرد درگذشت وی
خسرو شکیبایی بازیگر همیشه ماندگار کشورمان 8 سال پیش در 28 تیر 1387 درگذشت. نگاهی می کنیم به زندگی خسرو شکیبایی...

سال روز درگذشت خسرو شکیبایی

امروز، مصادف با سالروز درگذشت خسرو شکیبایی بازیگر سینما و تلویزیون است. خسرو شکیبایی، بازیگر سینما و تلویزیون در سال 1387 شمسی درگذشت.

او در ۷ فروردین ماه سال ۱۳۲۳ در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد. در شناسنامه نامش «خسرو» است ولی خانواده و نزدیکان او را «محمود» صدا می‌کردند. پدر خسرو سرگرد ارتش بود و وقتی او ۱۴ ساله بود بر اثر سرطان از دنیا رفت.

او قبل از اینکه وارد عرصه تئاتر شود، در حرفه‌هایی چون خیاطی و کانال‌سازی وآسانسورسازی کار می‌کرد. در ۱۹ سالگی برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفت و بعد از مدتی به عباس جوانمرد معرفی و به صورت کاملا حرفه‌ای بازیگر تئاتر شد.

خسرو فارغ التحصیل بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۲ با بازیگری تئاتر آغاز کرد، ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۷ وارد حرفهٔ دوبلوری شد. او تحصیلاتش را در رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد.

شکیبایی تا پیش از انقلاب فقط در عرصه تئاتر فعالیت داشت و فعالیت حرفه‌ای در عرصه سینما را با بازی در فیلم «خط قرمز» (مسعود کیمیایی - ۱۳۶۱) آغاز کرد و در نزدیک به ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد.

بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساختهٔ داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که ایفا کرده‌است.

شکیبایی در ساعت ۴ صبح جمعه ۲۸ تیرماه ۱۳۸۷ در سن ۶۴ سالگی در اثر بیماری عارضه قلبی در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان گورستان بهشت زهرا دفن شد. او مدت‌ها از عارضه سرطان کبد رنج می‌برد.

از مهمترین آثار او می توان از  دل شکسته (۱۳۸۷)، اتوبوس شب (۱۳۸۵)، نسکافه داغ داغ (۱۳۸۵)، ازدواج صورتی (۱۳۸۳) ، صبحانه ای برای دونفر (۱۳۸۲)، روانی۱۳۷۶)، سرزمین خورشید (۱۳۷۵)، خواهران غریب (۱۳۷۴)، کیمیا (۱۳۷۳)، پرواز را به خاطر بسپار (۱۳۷۱)، هامون (۱۳۶۸)، ترن (۱۳۶۶)، دادشاه (۱۳۶۲) نام برد.

مجموعه های روزی روزگاری، تفنگ سرپر و خانه ی سبز هم از به یاد ماندنی ترین کارهای خسرو شکیبایی در تلویزیون هستند.



گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : irinn.ir