پیشنهاد میترا حجار برای کنار گذاشتن برخی روسومات و سنت های کهنه
میترا حجار در جواب کسانی که معتقدند نخریدن ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین بریدن نان ماهی‌فروشان است گفت: «آیا واقعا از هر راهی باید نان خورد؟!»‌

انتقاد میترا حجار از خرید ماهی قرمز

 میترا حجار با انتشار عکسی دلخراش از تَلی از ماهی قرمز مُرده در صفحه اینستاگرامش نوشت:

«در چند روز گذشته عده‌ای به من مطلب نوشته‌اند و سعی كرده‌اند مرا متقاعد كنند كه ماهی قرمز ریشه در سنت و فرهنگ ما ایرانیان و قدمت سه هزار/ پنج هزار/ هفت هزار ساله دارد. هر چند همچنان با هیچ كدام ازین صحبت‌ها موافق نیستم و فكر می‌كنم آن ماهی در شاهنامه و هر جای دیگر لزوما ماهی قرمز نبوده و نیست- به دلیل بسیار ساده، این كه اگر این ماهی بومی ایران بود در دریاچه‌ها و چشمه‌های كشورمان به طور طبیعی یافت میشد. اما لازم می‌دانم در اینجا نكته بسیار مهمی را یادآور شوم:
دوستان عزیز، صحبت بر سر ریشه باستانی و تخریب فرهنگ ایرانی و این حرفها نیست، صحبت بر سر آزردن و كشتن موجودات بیگناه بر سر یک تصمیم اشتباه است. چرا باید برای انجام هر كار خوبی دلیل و مدرک بیاوریم و همه وقت و انرژی‌مان را بر سر اثبات تاریخی مطالب بگذاریم؟؟؟ تاریخ بشر پر از رسم و رسومات اشتباهی بوده كه در گذشت زمان اصلاح شده‌اند و نمی‌شود به رسوماتی كه ضد محیط زیست و موجودات زنده هستند اقتدا كرد. و كسانی كه یاد آور شده‌اند كه مردم از این راه نان می‌خورند ضمن تحسین رأفت قلب‌های پاكتان ناچارم یاد آور شوم كه متاسفانه كسانی از ضرر رساندن به محیط زیست یا جامعه یا از صنایع مخرب محیط زیستی نان می‌خورند اما آیا واقعا از هر راهی باید نان خورد؟ پس تكلیف انسانیت ما چه می‌شود؟؟؟ هنوز معتقدم سفره زیبای نوروزی نیازی ندارد تا بستر مرگ موجود زنده‌ای باشد، سال نوی خود را با زندگی بخشیدن شروع كنید نه با زندگی گرفتن. و در پایان تمام عزیزانی كه برایم نوشته‌اند كه بنا به خواست من امسال ماهی قرمز نخریدند، از تک تک شما سپاسگزارم و به وجودتان افتخار میكنم و امیدوارم دعای خیر حیوانات بی‌گناه بدرقه راهتان باشد.»

 

اینستاگرام میترا حجار

اینستاگرام میترا حجار

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع:  صفحه شخصی میترا حجار