قاب های ماندگاری از هزاردستان + عکس لیلا حاتمی در کودکی
صفحه اینستاگرام منتسب به لیلا حاتمی عکسی بسیار قدیمی از لیلا حاتمی در کنار بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون جمشید مشایخی منتشر کرد.

هزاردستان, اثری جاوید در آسمان هنر ایران

هزاردستان کاری از علی حاتمی است که در سال ۱۳۵۸ به صورت مجموعهٔ تلویزیونی برای تلویزیون ایران ساخته شد. پروژهٔ هزاردستان بعد از ۸ سال تمام شد. طرح اولیه این فیلم در سال ۵۴ با عنوان «جادهٔ ابریشم» و با حضور شخصیت‌هایی مثل مدرس، میرزا کوچک و رضاخان به ذهن حاتمی آمد و بعد از تغییرات اساسی که ماهیت کار را عوض کرد.

بزرگان سینمای ایران در سریال هزاردستان

بزرگان سینمای ایران در سریال هزاردستان

ماندگارترین تأثیر هزاردستان در تاریخ سینمای ایران، ساخته‌شدن شهرک سینمایی غزالی است؛ شهرکی که به گفتهٔ خود علی حاتمی، زمان شروعش جوان بوده و وقتی تمام شده پیرمردی از شهرک بیرون آمده‌است. در این شهرک محله‌های اصلی و قدیمی تهران با زیربنای ۷هزار متر مربع ساخته شده و ۳۰هزار متر مربع به خیابان لاله‌زار و میدان توپخانه اختصاص یافته‌است؛ آن هم به گونه‌ای که نمای بیرونی ساختمان‌ها قابل جابه‌جا شدن باشد و بتوان هر عمارت را به بنایی دیگر تبدیل کرد.

جمشید مشایخی در سریال هزاردستان

جمشید مشایخی در سریال هزاردستان


این سریال به داستان زندگی رضا خوشنویس با بازی جمشید مشایخی، که شخصیتی تخیلی مبتنی بر شخصیتی تاریخی به‌نام کریم دواتگر است، و نظریهٔ توطئه‌ای مبنی بر دست داشتن شخصیتی به نام خان مظفر در وقایع پشت پردهٔ سیاسی و اجتماعی ایران در دوران قاجار و پهلوی می‌پردازد.

جمشید مشایخی در سریال هزاردستان

جمشید مشایخی در سریال هزاردستان

داستان هزاردستان دو دوره از تاریخ معاصر ایران را روایت می‌کند:
اواخر حکومت احمد شاه تا آغاز سلطنت رضا شاه و دوران پایانی حکومت رضا شاه تا به تخت نشستن محمدرضا پهلوی. بسیاری از شخصیت‌های این مجموعه تلویزیونی برگرفته از یک یا چند شخصیت تاریخی هستند که با تخیل فیلمساز درآمیخته‌اند و داستانی غیرمستند از وقایع تاریخی دوران خود را روایت می‌کنند.

لیلا حاتمی که احتمالا به واسطه کارگردانی پدرش در پشت صحنه این سریال حضور داشته, عکس زیبایی در پشت صحنه سریال به همراه جمشید مشایخی گرفته بود, که تا کنون کمتر دیده شده بود:

لیلا حاتمی و جمشید مشایخی در پشت صحنه سریال هزاردستان

لیلا حاتمی و جمشید مشایخی در پشت صحنه سریال هزاردستان

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ