چرا زندگی ناصر تقوایی برعکس شد ؟
سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر شنبه ١٤ بهمن با پاسداشت و قدردانی از یك عمر فعالیت هنری سه چهره شناخته شده سینمای ایران آغاز به كار كرد.

ناصر تقوایی: از پیری به سمت جوانی حرکت می کنم

احسان كرمی كه اجرای مراسم افتتاحیه را برعهده داشت برای سلامتی جمعی از هنرمندان سینما آرزوی سلامت و بهروزی كرد و در ادامه هم نوبت به اكبر عبدی رسید تا از چهره‌هایی همچون ناصر تقوایی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، شهلا ریاحی، محمدعلی كشاورز و احمد پژمان یاد و برای آنها آرزوی سلامت كند. هنرمندانی كه با نگاهی گذرا متوجه سال‌ها غیبت‌شان از به‌اصطلاح مهم‌ترین رویداد سینمایی كشور خواهیم شد و در میان این اسامی غیبت ناخدای سینمای ایران قطعا یك خسران جدی است.

اظهارنظرها پیرامون سلامت ناصر تقوایی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر نگرانی‌هایی در پی داشت كه موجب شد برای دریافت اطلاعات بیشتر از احوال این روزهای كارگردان صاحب سبك سینمای ایران با او تماس بگیریم؛ تماسی كه با خنده‌های از ته قلب كارگردان «آرامش در حضور دیگران» همراه بود و او تا پایان گپ و گفت كوتاه‌مان چند بار تاكید كرد كه حالش بسیار خوب است: این روزها احوالم از وقتی متولد شدم هم بهتر است اما…!

حالا چندسالی است كه آرزوی مواجهه با یكی دیگر از تجربه‌های تصویری‌ این كارگردان به دل دوستداران سینما مانده است. به ویژه كه با آغاز دو پروژه «چای تلخ» و «زنگی و رومی» بذر امید در دل‌ها كاشته شد اما هر دو تجربه در نهایت نیمه‌كاره باقی ماند. به این ترتیب ١٦ سال از اكران آخرین ساخته ناصر تقوایی – كاغذ بی‌خط ١٣٨٠- می‌گذرد. ١٦ سالی كه هر یك سالش می‌توانست برای سینمای ایران غنیمت باشد، اگر شرایط فعالیت هنری و آموزشی برای هنرمندان صاحب‌سبك و آزمون پس‌داده فراهم می‌شد.

تقوایی می‌گوید: مدتی قبل یك دوره‌ آموزشی سینمایی برای بچه‌ها برگزار كردم و مدتی است مشغول گردآوری مطالب آن دوره آموزشی برای انتشار هستم.

اما آیا شرایط انتشار این مجموعه‌ها فراهم می‌شود؟
تقوایی در پاسخ به این پرسش كه آیا سینمای این روزهای ایران را دنبال می‌كند یا نه می‌گوید: سینمای ایران را كمتر دنبال می‌كنم چون فیلم‌های چندان با كیفیتی ساخته نمی‌شوند و به نظرم آخرین كارگردان خوبی كه با آثارش مواجه شدم، اصغر فرهادی است.

سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر آغاز به كار كرد اما بهتر نبود به‌جای آرزوی سلامت اندكی به تسهیل فعالیت فرهنگی – هنری بزرگان سینما فكر می‌كردیم؟
ناصر تقوایی ناخواسته به تمام این نگرانی‌ها پاسخ روشنی می‌دهد: زندگی‌ام برعكس است دیگر؛ از پیری به جوانی حركت می‌كنم، خلاصه كه احوالم خیلی خوب است.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه اعتماد