اعتراف فروتن و صدرعاملی به علت کنار گذاشته شدن لاتاری از داوری + واکنش ها
 اکبر نبوی، نویسنده و منتقد سینما به استدلال رسول صدرعاملی یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم فجر درباره حذف فیلم لاتاری از لیست نامزدهای جشنواره واکنش نشان داد.

لاتاری آزامان داد ...

صدرعاملی درباره لاتاری گفته بود:
«رك بگویم؟ لاتاری آزارمان داد. همه هیئت داوران را به خاطر قصه و تمش آزار داد. در «لاتاری» وقتی قصه به اینجا می‌رسد كه منجی فرض می‌كند ریشه مشكلات بیرون از كشور است، اشتباه است. اول از همه فیلم باید به دل بنشیند. من در درجه اول مثل یك كودك فیلم را می‌بینم و فیلمی كه تأثیر گذاشت بعد می‌بینم فیلمبرداری‌اش چطور بود و جدی می‌شوم.»

محمدرضا فروتن یكی دیگر از اعضای هیئت داوران جشنواره نیز درباره فیلم حسین مهدویان اینگونه اظهارنظر كرده است:
لاتاری مروج خشونت بود و ما مذاكره را می‌پسندیم. برای همین كل فیلم را در نظر نگرفتیم.

واكنش اكبر نبوی به این استدلال‌های محتوایی جالب است. او می‌نویسد:
رسول‌جان! من فیلم لاتاری را ندیده‌ام، بنابراین هیچ قضاوتی درباره‌اش ندارم و باز طبیعی است كه قضاوت‌های دیگران هم برای من مبنا و ملاك نیست. اما درباره این سخنانت (اگر به راستی سخنان شما باشد) حرف دارم، بدون آنكه بخواهم در رأی داوران گرامی و ارجمند چون و چرا كنم.

او می‌افزاید:
دوست عزیز و دیرین! اگر فیلمی از نظر تم و قصه دارای مشكل باشد، اما در سایر بخش‌های هنری، فنی و تكنیكی، از قوت و شایستگی‌های لازم برخوردار باشد، منطقاً و بر پایه قواعد داوری، هیئت داوران نمی‌توانند، به دلیل ضعف اول، سایر ارزش‌های آن را نادیده بگیرند. دو؛ دیگر آنكه، اگر برای هیئت داوران محترم، محتوا و مضمون و چگونگی تحلیل و نگرش فیلم لاتاری، نسبت به موضوعی كه برگزیده است، آنقدر مهم بوده كه در سایر رشته‌ها نیز كنار گذاشته شده، پس چگونه در همین دوره از جشنواره، آثاری كه مضامینی نامناسب داشتند، نه تنها مورد بی‌مهری قرار نگرفتند، بلكه در رشته‌هایی كه مستحق بودند، دیده شده و حتی جایزه هم گرفتند؟ سربلند باشی و پیروز.

اینكه اعضای هیئت داوران جشنواره فجر نسبت به محتوای یك فیلم این گونه اظهارنظر كنند و با این صراحت عنوان كنند كه به دلیل محتوای فیلم باقی توانمندی‌های فیلم را نادیده گرفته‌اند، بی‌سابقه است. این حرف‌ها از زبان افرادی بیان می‌شود كه تمایل زیادی به تئوری هنر برای هنر دارند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه جوان