پاسخ متفاوت حامد بهداد به پرویز پرستویی: در فرهنگ پدر سالار که ...
حامد بهداد در نامه‌ای به پرویز پرستویی درباره انتقادی که از اعطای عنوان آقای بازیگر به عزت‌الله انتظامی کرده بود، دفاع کرد.

وگرنه در فرهنگ پدرسالار كه رستم سهراب‌كُش است، تكلیف روشن است. جایگاه كجا بود؟

حامد بهداد پس از آن‌که اعتراضش به اعطای لقب آقای بازیگر به عزت‌الله انتظامی مورد انتقاد پرویز پرستویی قرار گرفت، بار دیگر با انتشار متنی بر این باور خود پای فشرد.

با انتشار فیلمی از محمدعلی فردین در اینستاگرام، در نامه‌ای به پرویز پرستویی درباره اظهاراتش درباره اعطای عنوان آقای بازیگر به عزت‌الله انتظامی نوشت که بخشی از آن به این شرح است:

«چه استدلالی؟! بگوییم از گذشته نگو چون ما آن زمان به دنیا نبودیم؟ بعدش هم وانمود كنیم جایگاه نداریم و همدیگر را به طفولیت حواله بدهیم؟ پس چرا دفتر و كتاب و مجله ورق زدیم و خواندیم؟ چرا به تاریخ مراجعه می‌کنیم؟ وگرنه در فرهنگ پدرسالار كه رستم سهراب‌كُش است، تكلیف روشن است. جایگاه كجا بود؟

پس لطفا ما را با هم جمع نبند پرویز جانم!

راستش ما شبیه هم نیستیم. بین ما فرق است. ما را با هم جمع نبند. شما كجا و ما كجا؟ تو بلد راهى و می‌شناسندت. احترامت را دارند. متواضعى. همه حظ می‌كنند. جایگاه دارى. فرق است بین ما. پس لطفا ما را با هم جمع نبند پرویز جانم! من آن حس قرابتى را كه به محضر استاد دارى خوب می‌دانم چیست. بعد از ایشان، تو بزرگ سینمایی و حالا كه این طور است خودت بگو. این جورى مقبول‌تر است، چون مردم از شماها باور می‌کنند. بگو آن موقع كه شازده ‌قجرها و ارامنه محترم، سینما را به سرزمین ما آوردند و مردم فیلم هندى و مصری و آمریکایی می‌دیدند و سینماى ملّى هنوز جان نداشت و زحمت‌هاى متقدّمان بى‌اقبال مانده بود و «دختر لُر» را به خاطر بازى در فیلم كشتند، این فردین بود كه جمعیت را كشاند به سینماها.

من از تحریف این تاریخ خجالت می‌كشم

جالب است که امسال، سالِ حمایت از كالاى ایرانی هم هست و حالا آدم می‌فهمه که فردین و بهروز یعنى چه. پای فیلم هندى و آمریكایی را که باز كنند یك تماشاگر هم نمی‌رود سینما فیلم‌هاى دروغى ما را تماشا کند. سندى كه برایش اُسكار داریم اما همین مردم روزگارى كه همه جور فیلمى آزاد بود، خودشان را در فردین دیدند و آن قدر به عشقش رفتند به سینما، تا كه فیلم ایرانى دیدن شد فرهنگ. هنوزخبرى هم از هیچ گاو و قیصرى نبود. كجا فردین، آن موقع انتظامی را «آقاى بازیگر» می‌دانست؟ كجا بهروز وثوقى همچو چیزى را قبول داشت؟ من از تحریف این تاریخ خجالت می‌كشم. چه‌طور می‌شود این را گفت؟ مگر جایگاهى داشته باشیم وگرنه حقیقت محتاج صندلى نیست. خب برویم بپرسیم. خیلى‌ها هنوز زنده‌اند. بهروز و ناصر كه هستند. بپرسیم: جناب وثوقى، آیا شما استاد انتظامى را «آقاى بازیگر» می‌دانستید یا مى‌گفتید؟ یا جناب چنگیز جلیلوند، شما كه همیشه صداى فردین بودید هیچ آیا از زنده‌یاد فردین و خانواده‌اش، چیزى مبنى بر «آقاى بازیگر» بودن استاد انتظامى شنیده‌اید؟

همین دیروز آقاى گلمكانى گفت عنوانِ «آقاى بازیگر» نام كتابش در بیست سال پیش است. خب این كه شد وقتى ما دنیا آمده بودیم. پس مشكل چیست؟ مشكل این است كه فردین محترم است انتظامى نه؟ یا مثلا من بهروز را دوست دارم انتظامى را نه؟ براى من چه تفاوتی دارد؟ همه ایشان بزرگند و عشق‌اند و یاد گرفتیم ازشان.

پاسخ حامد بهداد به پرویز پرستویی

پاسخ حامد بهداد به پرویز پرستویی

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: صفحه شخصی حامد بهداد