بیوگرافی هدیه تهرانی و گفتارهای جنجال برانگیز او
هدیه تهرانی (متولد ۴ تیر ۱۳۵۱ در تهران) هنرپیشه سینمای ایران است. وی همچنین در زمینه عکاسی و ورزش تای چی چوان فعالیت دارد. او برنده دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر می‌باشد.

خاص ترین سوپراستار سینمای ایران تولدت مبارک

هدیه تهرانی در ۴ تیر ۱۳۵۱ در تهران متولد شد. اولین بار وی برای بازی در فیلم روز واقعه انتخاب شد، اما بعدها لادن مستوفی جای او را گرفت. کیانوش عیاری هم او را برای بازی در بودن یا نبودن انتخاب کرد که بعدها عسل بدیعی به جای او برگزیده شد. اما سرانجام مسعود کیمیایی او را برای فیلم سلطان انتخاب کرد و هدیه تهرانی وارد سینمای حرفه‌ای شد. بازی‌های راحت و روان او در فیلم‌های غریبانه و به خصوص شوکران تحسین منتقدان را برانگیخت. یکی از بهترین نقش آفرینی‌اش که منجر به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر و تندیس زرین جشن خانهٔ سینما شد و تحسین نویسندگان و منتقدان را در پی داشت، بازی بیادماندنی او در چهارشنبه سوری بود. مجله همشهری جوان، بعد از مهناز افشار وی را به عنوان دومین بازیگر زن پول‌ساز دهه هشتاد خورشیدی انتخاب کرد.

بیشتر بدانید : بهترین نقش های هدیه تهرانی، از قرمز تا روزهای نارنجی + عکس

هدیه تهرانی بازیگری که هیچ وقت پی گیر بازیگری نبود

آنطور که خودش در مصاحبه ای گفته :هیچ وقت به صورت جدی و عاشقانه پی گیر بازیگری نبوده است ولی به هرحال برایش جذابیت داشته است .جذابیتی که دنیای نمایش به هرشکلش برای همه دارد .پدر هدیه تهرانی به گفته خودش خیلی فیلم می‌دیده وهمیشه اورا هم با خودش به سینما می‌برده است .در ضمن پدرش جسته گریخته کار تئاتر هم می‌کرده است .جالب است بدانید مادربزرگ او در سی سالگی دریک فیلم هم بازی کرده است .
اولین بار که قرار بود بازیگری را شروع کرده و بازی درسلطان را قبول کند با پدرش مشورت می‌کند ودر مجموع پدرش نه خیلی موافق بود ونه خیلی مخالف و مثل همیشه تصمیم نهایی را به خودش واگذار می کند .

تهرانی درباره حضور در سینما در گفت وگویی گفته است :
خیلی برایم پیش می‌آمد که دست اندرکاران سینما برای بازی در فیلمی دعوتم می‌کردند .چند تا از آشناها وبستگان ما مثل ناصر تقوایی واکبر عالمی هم گاهی چنین پیشنهادهایی می‌کردند و این قضیه چندان برایم نا آشنا نبود .


نمایشگاه عکس هدیه تهرانی

در آذر سال ۱۳۸۸ هدیه تهرانی ۱۹۸ عکس خود را در طبقات مختلف خانه هنرمندان و در نمایشگاه عکس «آبان‌گان» به نمایش گذاشت. این عکس‌ها از ۵۰۰ هزار تا ۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود. او در جلسه‌ای که با نمایندگان رسانه‌ها در مورد این نمایشگاه داشت با انتقاد سخت آنان مواجه شد و با چشمانی گریان این جلسه را ترک کرد. در حالی که هدیه تهرانی اعلام کرد که برای برگزاری این نمایشگاه ۲۲۰ میلیون تومان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وام دریافت کرده، سخنگوی این سازمان مبلغ این وام را ۸۰ میلیون و حمید بقایی رئیس سازمان ۱۲۰ میلیون تومان اعلام کرد. همچنین در سال ۱۳۹۰ و در پی شکایت طراح نمایشگاه از هدیه تهرانی، وی در خصوص پرونده چک برگشتی در دادگاه حاضر شد.


از گفته‌های حجت الاسلام جعفر شجونی پس از انتشار حاشیه‌های عکس گرفتن اسفندیار رحیم مشایی و هدیه تهرانی با هم:

«رحیم مشایی گفت که برای دیدن نمایشگاه هدیه تهرانی به این نمایشگاه رفته و خطاب به خانم تهرانی گفته که عکس‌های شما توحیدی است و انسان را یاد خدا می‌اندازد، که در این حال خانم تهرانی گریه کرد و خطاب به مشایی گفته است که شما اولین کسی هستید که این مسائل را به من می‌گوید.»

هدیه تهرانی در پاسخ به خبرنگاران که او را متهم به استفاده از شهرتش برای برپایی نمایشگاه کرده بودند:

«این ذره‌بین گنده که هدیه تهرانی را بزرگ می‌کند به دست جامعه است؛ ولی خواهش می‌کنم مرا محدود به اسمم نکنید، هرچند که در انجام هرکاری هیچ‌وقت رضایت کامل فراهم نمی‌شود.»


انتصاب هدیه تهرانی در کمیته تای‌چی‌چوان

هدیه تهرانی در شهریور ۱۳۹۲ به سمت نایب رئیس کمیته بانوان تای چی چوان منصوب شد. این انتصاب با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد ولی از سوی مسئولین فدراسیون ووشو اعلام شد که وی سابقه مربی‌گری این رشته ورزشی را دارد.


اهدای نشان درجه یک هنر به هدیه تهرانی

در مراسمی علی جنتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به هدیه تهرانی و شماری دیگر از هنرمندان نشان درجه یک هنر اهدا کرد. اهدای این نشان با واکنش منفی اصولگرایان و روزنامه جوان همراه شد.


گفتاوردهای معروف هدیه تهرانی

این به نظرم اصلاً جالب نیست که کسی که هوادار من است بخواهد از من الگو بردارد. چرا که هر کسی جای خودش زندگی می‌کند و روحیّاتِ خاص. فردی خودش را دارد و در یک محیط متعلّق به خودش رشد کرده، آدم‌ها نباید خودشان را شبیه به هم کنند، اصلاً دلیلی ندارد که یک هوادار من حتماً طبق سلیقه یا عقاید من پیش برود.
     
اولین بار که به طور جدی به بازی در یک فیلم فکر کردم ۲۰ سالم بود و آقای تقوایی قرار بود چای تلخ را بسازد اما فیلم به سرانجام نرسید. این درست موقعی بود که قصد داشتم به آلمان بروم و در رشته دکوراسیون داخلی ادامه تحصیل دهم.

هر جا ردی از ماجراجویی، موقعیت و تجربه چیزهای بکر و تازه باشد خطر را با جان و دل می‌پذیرم و دنبالش می‌روم.


او در مصاحبه‌ای دربارهٔ فیلم چهارشنبه سوری گفته است:

فیلم‌های قبلی اصغر فرهادی را خیلی دوست داشتم و به همین دلیل پیشنهاد ایشان را مشتاقانه پذیرفتم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم روزی بخواهد با من کار کند. از همان زمان هم معتقد بودم فیلم خوبی خواهد شد و فرهادی مطمئن نبود بتوانم این نقش را خوب از کار دربیاورم.

به خاطر می‌آورم اولین فیلمی را که بازی کردم، گویی منتظر اتفاقی بودم که با خسرو شکیبایی، جمشید مشایخی و ناصر تقوایی کار کنم و این اتفاق در «کاغذ بی‌خط» افتاد که یکی از بهترین تجربه‌های من است. تا آن لحظه احساس می‌کردم تا به حال در سینما کار نکردم اما از آن به بعد نظرم در مورد سینما فرق کرد.

از نظر من سینما یعنی سینمای تقوایی، سینمای مهرجویی، سینمای کیارستمی به شکل خاص خودش و تازه متوجه شدم که المان و استاندارد واقعی شناخت سینما و جهان‌بینی که در پشت آن است یعنی «کاغذ بی‌خط».»


هدیه تهرانی دربارهٔ علت رد کردن پیشنهاد بازی در فیلم مهرجویی به نام لیلا:

«البته آن موقع عقلم نمی‌رسید و شاید به خاطر اسم و اعتبار آقای مهرجویی باید قبول می‌کردم. اما این مضمون که مردی می‌خواهد زن بگیرد چون همسرش نازاست برایم قابل هضم نبود.»

بیشتر بدانید : هدیه تهرانی, از اوج جذابیت تا صورتی خشکیده با چشمانی گودافتاده + تصاویر

بیشتر بدانید : هدیه تهرانی بازیگری با ظاهری ساده و بدون آرایش اما ستاره!

بیشتر بدانید : هدیه تهرانی نماد نسل دختران جسور و بی‌پروای زمانه ی خود + تصاویر

  

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ