سلبریتی هایی که از کودکی وارد هالیوود شدند/ از اسکارلت جوهانسون تا سیرشا رونان +تصاویر
در این مطلب، پنج بازیگر زنی که از کودکی وارد هالیوود شدند و توانستند در این عرصه ماندگار شوند را معرفی می کنیم.

گشتی میان ستاره های هالیوود 

آسمان خیره کننده هالیوود، همواره شاهد درخشش ستاره هایی با پتانسیل ها و توانمندی های گوناگون است. برخی از این ستاره ها، از روزهای کودکی وارد دنیای هالیوود شدند و هم گام با عرضه دستاوردهای نوین در صنعت فیلم سازی، رشد کردند و تبدیل به هنرمندانی بی بدیل در دنیای سینما شدند.

ناتالی پورتمن

بدون تردید، مخاطبان فیلم های هالیوود، نمی توانند بازی درخشان دختر بچه 13 ساله ای که در فیلم "حرفه ای" مقابل ژان رنه، ایفای نقش کرد فراموش کنند. دختر بچه ای که ارده آهنینش برای انتقام را به وضوح با بازی درخشان ناتالی پورتمن، در می یافتیم. پورتمن، در نقش ماتیلد و دوست کوچک لئون ( ژان رنه) به قدری ماندگار شد که برای همیشه جای خودش را میان طرفداران فیلم های هالیوود باز کرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دلیل رد کردن جایزه اسرائیلی از سوی ناتالی پورتمن


در گام بعدی، ناتالیِ 14 ساله در تجربه ای بی نظیر در فیلم ماندگار "مخمصه" به کارگردانی "مایکل مان" ، نقش دختر خوانده ی آل پاچینوی اسطوره ای را بازی کرد. البته پورتمن در این فیلم ایفاگر یک نقش فرعی بود و از آن شمایل قهرمان گونه اش در فیلم حرفه ای فاصله داشت. لورن گاستافین که ناتالی با موفقیت از عهده ایفای نقش آن بر آمد، دختری است که از افسرگی و تنهایی رنج می برد.

ناتالی همچنان مسیر رو به جلو را طی کرد، او در سال 1996 در کمدی علمی-تخیلی، "مریخ حمله می کند" به کارگردانی تیم برتون، در نقش تافی دیل با جک نیکلسون هم بازی شد.
اما این بازی در فیلم "هرجا جز اینجا" به کارگردانی وین وانگ است که نامزدی جایزه گلدن گلوب را در 18 سالگی برایش به ارمغان می آورد.
ناتالی که حالا دیگر طعم شهرت را می چشد در همان سال با ایفای نقش ملکه پدمه آمیدالا در سری اول "جنگ ستارگان" ساخته جرح لوکاس، به بازیگری جهانی تبدیل شد.
او علاوه بر بازی در فیلم و شگفت زده کردن کارگردان ها، همان زمان وارد دانشگاه شد و در رشته روانشناسی دانشگاه هاروارد به تحصیل پرداخت و سپس تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه عبری اورشلیم به پایان رساند.

این بازیگر آمریکایی-یهودی سال 2003 کنار بزرگانی همچون نیکول کیدمن و جود لاو در فیلم "کوهستان سرد" به هنرنمایی پرداخت.
همچنین در تریلر سیاسی "وی مثل وندتا" بازی درخشانی را به نمایش گذاشت.
ناتالی برای بازی در نقش متفاوت یک استریپر در فیلم "نزدیکتر" به کارگردانی مایک نیکولز، عنوان بهترین بازیگر مکمل زن گلدن گلوب 2005 را به خود اختصاص داد، او هم چنین برای این فیلم در 24 سالگی نامزد بهترین بازیگر مکمل زن در اسکار و جشنواره فیلم بفتا نیز شد.
سال 2009 در درام "برادران" با جک جیلنهال و توبی مگوایر هم بازی شد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 15 حقیقت جالب در مورد ناتالی پورتمن +عکس


ستاره 30 ساله هالیوود، دیگر بالغ شده بود اما هم چنان برای هوادارانش دختری جسور و بی پروا در حرفه ای را تداعی می کرد. وی با تلاش و همچنین بهره مندی از استعداد ذاتی اش، پس از گذشت یک دهه از آغاز دوره بازیگری، سال 2011 برای بازی در تریلر روانشناسانه "قوی سیاه"، ساخته دارن آرنوفسکی برنده جایزه نقش اول زن هشتاد و سومین مراسم اسکار شد. او تنها بازیگر این فهرست است که موفق به دریافت جایزه اسکار شده است.

او همچنین برای ایفای نقش نینا سایر، رقصنده باله ی فیلم "قوی سیاه"، جوایز گلدن گلوب و بفتا را نیز از آن خود کرد.
ناتالی با مبدل شدن به ستاره ای بی بدیل، همواره هوادارانش را به وجد می آورد. وی سال 2016 در فیلم "جکی"، نقش ژاکلین کندی، همسر جان اف کندی فقید را ایفا کرد و برای دومین بارنامزد جایزه اسکار شد اما رقابت را به اما استون واگذار کرد.
همچنین همان سال در فیلم تخیلی "افلاک نما" به کارگردانی ربکا زلوتوفسکی جلوی دوربین رفت.
او در حال حاضرمشغول ایفای نقش در فیلمی درام به نام "مرگ و زندگی جان اف.داناون" به کارگردانی زاویه دولان است.

ناتالی پورتمن در حرفه ای

ناتالی پورتمن در حرفه ای

ناتالی پورتمن و ژان رنه در حرفه ای

ناتالی پورتمن و ژان رنه در حرفه ای

اسکارلت جوهانسون

اسکارلت جوهانسون برخلاف دیگر ستارگان این فهرست، با شروع طوفانی در کودکی وارد عرصه بازیگری نشد. او مسیری آرام تر را از دیگر رقیبان هم سن و سالش در این فهرست طی کرد تا توانست به شهرت برسد.
اسکارلت که از پدری آمریکایی-دانمارکی و مادری یهودی سال 1984 در نیویورک سیتی متولد شده، خود را ببیشتر یهودی می داند. او به واسطه علاه مادرش به سینما از سن 9 سالگی وارد این حرفه شد.
نخستین تجربه حضور در مقابل دوربین را سال 1994 با ایفای نقش درفیلم "شمال" به دست آورد. سپس سال 1996 در فیلم "مانی و لو" خوش درخشید و توانست نظر منتقدان را جلب کند. وی در فیلم "نجوای اسب" به کارگردانی رابرت ردفورد نیز توانست نام خود را به عنوان بازیگری آینده دار مطرح کند. اسکارلت سال 1997 در سری سوم فیلم های محبوب "تنها در خانه" نقش خواهر بزرگتر الکس، همان پسربچه شیطانی که تنها در خانه مانده بود را ایفا کرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اسکارلت جوهانسون, از فقر مطلق تا ثروت زیاد و ماجراهای عشقی پی در پی + تصاویر


موفقیت اما زمانی برای اسکارلت تثبیت شد که سال 2003 و در 18 سالگی مقابل دوربین سوفیا کاپولا، دختر فرانسیس کاپولای فقید نقش شارلوت را در فیلم "گمشده در ترجمه" بازی کرد که جایزه بفتا را برای او به ارمغان آورد و نامزد جایزه گلدن گلوب نیز شد.
همان سال برای ایفای نقشی در درام تاریخی "دختری با گوشواره های مروارید" نامزد جایزه گلدن گلوب شد. اسکارلت در گیر و دار ایفای نقش های درخشانش وارد دانشگاه نیویورک شد. اوج موفقیت و شهرت برای اسکارلت با بازی در "امتیاز نهایی" به کارگردانی وودی آلن در سال 2005حاصل شد.
او یک سال بعد در فیلم "پرستیژ" با کریستوفر نولان کارگردان به نام و مطرح هالیوود همکاری کرد، فیلمی که تحسین منتقدان را به همراه داشت.
اسکارلت در سه سال متوالی از 2003 تا 2005 برای بازی در فیلم های "گمشده در ترجمه"، "دختری با گوشواره های مروارید"، "یک آهنگ عاشقانه برای بابی لانگ" و "امتیاز نهایی"، نامزد جایزه گلدن گلوب شد که البته دستش از رسیدن به این عنوان کوتاه ماند.

اسکارلت سال 2003 و 2013 از سوی مجله اسکوایر عنوان جذاب ترین زن زنده دنیا را به خود اختصاص داد.
وودی آلن درباره زیبایی اسکارلت می گوید:
جذابیت او هنگام فیلمبردرای "امتیاز نهایی" به قدری زیاد بود که کار را برای من سخت می کرد.
اسکارلت سال 2008 با ایفای نقش در درام تاریخی "دختر دیگربولین" با ناتالی پورتمن هم بازی شد.
وی تنها بازیگر این فهرست است که علی رغم استعداد بی نظیر و بازخوردهای تحسین آمیز از سوی منتقدین، تا کنون نتوانسته نظر اعضای آکادمی اسکار را برای نامزدی در این رویداد معتبر جلب کند و همچنین 
موفق به کسب جایزه گلدن گلوب نیز نشده است.
در عوض تا دلتان بخواهد عناوین زیباترین و جذاب ترین زن دنیا را در کارنامه هنری خود یدک می کشد. البته عدم توفیق اسکارلت در کسب جوایز گلدن گلوب و اسکار نتوانسته خدشه ای به محبوبیت و توانایی هایش در راستای جذب مخاطب و پول سازی در صنعت هالیوود وارد کند.

اسکارلت هم اکنون فیلم ابرقهرمانی و پرستاره، "انتقام جویان: جنگ ابدیت" به کارگردانی برادران روسو را در اکران دارد.

اسکارلت جوهانسون در فیلم شمال

اسکارلت جوهانسون در فیلم شمال

اسکارلت جوهانسون در فیلم نجوای اسب

اسکارلت جوهانسون در فیلم نجوای اسب

کرستن دانست

کرستن دانست از اقبال قابل توجهی در میان کودکان راه یافته به هالیوود برخوردار بود. او سال 1994 و زمانی که تنها 12 سال داشت، برای بازی در فیلم فانتزی رمانتیک "مصاحبه با خون آشام"، کنار بزرگانی همچون برد پیت و تام کروز، جایزه ساترن را دریافت کرد و نامزد جایزه گلدن گلوب شد.
کرستن سال 1982 در نیوجرسی به دنیا آمد و از 3 سالگی در تیزرهای تبلیغاتی بازی کرد. دانست سال 1985 و پس از بازی در فیلمی به کارگردانی وودی آلن، در فیلم "آتش بازی ولنتاین" نقش دختر تام هنکس دوست داشتنی را ایفا کرد.  کرستن سال 1995 در فیلم تخیلی محبوب "جومانجی" نیز به نقش آفرینی پرداخت. کرستن سال 2004 حضور کنار بزرگانی مانند کیت وینسلت و جیم کری را در فیلم رمانتیک علمی-تخیلی "درخشش ابدی یک ذهن پاک" تجربه کرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وقتی بازیگر سرشناس تحمل ندارد که پسرش در فیلم بمیرد


درخشش کرستن نیز مانند اسکارلت جوهانسون توسط همکاری با سوفیا کاپولا رقم خورد. او با هنرنمایی در نقش ملکه ماری آنتوانت در فیلمی به همین نام، نگاه ها را به خود جلب کرد. اوج شهرت و محبوبیت برای وی با بازی در نقش مری جین در فیلم های پرطرفدار و پرفروش "مرد عنکبوتی" حاصل شد و در سری فیلم های مرد عنکبوتی از سال 2002 تا 2007 در نقش نامزد توبی مگوایر به ایفای نقش پرداخت.
وی همچنین در فیلم "همه چیزهای خوب" در کنار رایان گاسلینگ نمایش قابل قبولی از خود ارائه داد.
دانست علی رغم درخشش در جشنواره کن سال 2011 و دریافت نخل طلا برای بازی در فیلم "مالیخولیا"، به کارگردانی لارس فون تریر، نتوانسته در اسکار موفقیتی به دست آورد.
کرستن در جشنواره کن 2017 دومین همکاری خود با سوفیا کاپولا را در درام  "فریب خورده" تجربه کرد. در این درام که مورد تحسین قرارگرفت و نخل طلای بهترین کارگردانی را نیز برای کاپولا به ارمغان آورد با نیکول کیدمن و کالین فارل هم بازی شد.

کرستن دانست در کودکی

کرستن دانست در کودکی

داکوتا فنینیگ

داکوتا فنینگ در سن 7 سالگی با درخشش در فیلم "من سم هستم"، ورود  طوفانی و درخشانی به دنیای هالیوود داشت.
او کنار شون پن، نقش لوسی دایموند را ایفا و جوایز بسیاری را از آن خود کرد. داکوتا کودکی پرفروغی داشت و تجربیات شگفت انگیزی از هم بازی شدن با ستاره های طراز اول هالیوود کسب کرد. وی سال 2004 و در 10 سالگی با بازی در اکشن درام "مردی در آتش" به کارگردانی تونی اسکات، هم بازیش دنزل واشنگتن را شگفت زده کرد. 
سال 2005، 
پس از گذشت تنها یک دهه از زندگی اش در تجربه ای بی نظیر بازیگر فیلم علمی-تخیلی "جنگ دنیا ها"  به کارگردانی استیون اسپیلبرگ شد و همراه تام کروز مقابل دوربین رفت.

داکوتا در راستای سیر صعودی پیشرفت حرفه ایش سال 2002 با شارلیز ترون در  به "دام افتاده" و سال 2005 در فیلم "قایم موشک" با رابرت دنیروی افسانه ای هم بازی شد.
11 سالگی را با ایفای نقش در "تار شارلوت" تجربه کرد. داکوتا تا سن 11 سالگی در بالغ بر 10 فیلم نقش آفرینی کرد و طلوع ستاره پرفروغی را در آسمان هالیوود نوید داد.
در 22 سالگی بازی در فیلم وسترن "گوگرد" را کنار گای پیرس به کارگردانی مارتین کولهوون، تجربه کرد.

داکوتا که در این فهرست جزو بازیگران پرکار و پرافتخار محسوب می شود، هم اکنون کمدی-اکشن "هشت یار اوشن" را که کمپانی برادران وارنر آن را تولید کرده، روی پرده نقره ای دارد.

داکوتا فنینگ در فرش قرمر جنگ دنیاها

داکوتا فنینگ در فرش قرمر جنگ دنیاها

داکوتا فنینگ در کودکی و بزرگسالی

داکوتا فنینگ در کودکی و بزرگسالی

داکوتا فنینگ و دنزل واشنگتن در مردی در آتش

داکوتا فنینگ و دنزل واشنگتن در مردی در آتش

سیرشا رونان

یکی از درخشان ترین و پرافتخارترین بازیگران این فهرست سیرشا رونان، بازیگر 24 ساله ایرلندی است.
او 4 ساله بود که در سریال "درمانگاه" شروع به بازی کرد و پس از آن در مینی سریال "اثبات" حضور داشت.
اما اوج درخشش و موفقیت برای سیرشا در 13 سالگی رقم خورد، جایی که در درام تحسین شده "تاوان" به کارگردانی جو رایت، شگفتی ساز شد. رونان برای بازی خیره کننده اش در نقش خواهر کیرا ناتلی، نامزد دریافت جایزه اسکار، گلدن گلوب و بفتا شد.

او پس از کسب این موفقیت و رسیدن به شهرتی زودهنگام در میان هم سالانش، سال 2009 در تجربه ای متفاوت جلوی دوربین پیتر جکسون رفت و در فیلم "استخوان های دوست داشتنی" ایفای نقش کرد. این بازی یک جایزه ساترن و یک نامزدی جایزه بفتا را برای او به همراه داشت.
سپس در درام جنگی "راه بازگشت" کنار بازیگرانی هم چون کالین فارل و جیم استرجس به هنرنمایی پرداخت.
دومین همکاری سیرشا و جورایت سال 2011 رقم خورد و سیرشا بازیگر فیلم "هانا" شد.

سیرشا خیلی زود و در 21 سالگی برای دومین بار در طول زندگی اش نامزد دریافت جایزه اسکار شد. درام "بروکلین" به کارگردانی جان کرولی بستری شد برای درخشش سیرشای جوان. البته این بار هم رونان نتوانست جایزه را تصاحب کند و رقابت را به بری لارسن 26 ساله واگذار کرد. اما این برای ستاره جوان ایرلندی آغاز کار بود. سیرشا با تلاش و با تکیه بر نبوغ خیره کننده اش، برای درخشش در کمدی-درام "لیدی برد" در سال 2017 موفق به دریافت جایزه گلدن گلوب شد. او همچنین با بازی درخشانش در این فیلم، نقش دختر ی17 ساله را با مهارت هر چه تمام تر ایفا کرد و تحسین منتقدان را برانگیخت و برای سومین بار نامزد دریافت جایزه اسکارشد. 
هر چند که سیرشای جوان در رقابت با فرانسیس مک دورماند کارکشته و با تجربه نتوانست صاحب جایزه شود اما نبوغ و استعداد ذاتی اش تحسین منتقدین بسیاری را به همراه داشت.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیوگرافی سیرشا رونان: بازیگری که زیبایی اش کلوزآپ های کارگردان را تغییر داد

از حیث تعداد دفعات نامزدی در اسکار،وی رکوردار این فهرست محسوب می شود. سیرشا سال 2018 درام عاشانه "در ساحل چزیل" را روی پرده سینماها دارد، فیلمی که نقدهای خوبی به دنبال داشته و نظر منتقدان را جلب کرده است. رونان در آخرین تجربه خود، نقش ماری، ملکه اسکاتلند را در درامی تاریخی به همین نام ایفا می کند و با بازیگرانی هم چون مارگو رابی و گای پیرس هم بازی شده است.

سیرشا رونان در کودکی

سیرشا رونان در کودکی

تصویر سیرشا رونان در نوجوانی

تصویر سیرشا رونان در نوجوانی

نویسنده: فاطمه بوربور

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ