بازیگر ایرانی-امریکایی که موفقیتش را مدیون زیبایی ظاهرش نیست!
دزیره اخوان Desiree Akhavan کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا که اصالت ایرانی دارد و در سال ۲۰۱۴ با فیلم رفتار درخور در چندین جشنوارهٔ سینمایی حضور یافت و به چهره جهانی تبدیل شد

بیوگرافی و عکس های دزیره اخوان هنرپیشه ایرانی-امریکایی

در میان هنرمندان سرشناسی که قسمت زیادی از موفقیت خود را مدیون زیبایی ظاهری هستند دزیره اخوان به عنوان هنرمندی شناخته می‌شود که بدون کمک گرفتن از زیبایی‌های خدادادی توانسته است راه خود را پیدا کند و این روزها شاهد نام این هنرمند خوش‌آتیه در انجمن‌های سینمایی هستیم. به همین منظور قصد داریم در ادامه پای مصاحبه‌ها و صحبت‌های دزیره اخوان بنشینیم و ببینم این هنرمند جوان و به چهره‌ای جهانی تبدیل شده است چه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد.

دزیره اخوان تأکید دارد قسمت مهمی از زندگی هر فردی درباره هویت وی و مقدار راحت بودن آن فرد با شخصیت خود است. به همین دلیل است که اخوان پوشش را قسمتی از هویت می‌داند و به ادعای وی سبک لباس پوشیدن او بیانگر شخصیت‌اش است. به گفته دزیره احمقانه به نظر می‌رسد که هویت چیزی باشد که انسان‌ را نگران کند، اما هویت بیشتر از چیزی که فکرش را کنید دردسر به دنبال دارد. اخوان در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفته بود که منابع شوخی و داستان‌گویی را تشخیص می‌دهد و به هر کجا که داستان وی را ببرد خواهد رفت.

دزیره اخوان,هنرمند ایرانی امریکایی,دزیره اخوان کارگردان,دزیره اخوان هنرمند ایرانی امریکایی,بیوگرافی دزیره اخوان
دزیره اخوان Desiree Akhavan

دزیره اخوان در حال حاضر دو پروژه جدید دارد که به ترتیب در ماه‌‌های مرداد و شهریور ماه سال جاری شاهد آن‌ها خواهیم بود. اولین پروژه اخوان دومین فیلم بلند وی با نام Miseducation Of Cameron Post است، این فیلم جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم ساندنس را دی ماه سال گذشته از آن خود کرد، اخوان در اوایل پاییز امسال یک مجموعه تلویزیونی را نیز روی آنتن خواهد برد. فیلم Cameron Post داستان احساسی زندگی یک دختر نوجوان در دهه ۱۹۹۰ میلادی را بازگو می‌کند. این فیلم و مجموعه تلویزیونی که دزیره اخوان در آن حضور دارد، تفاوت‌های زیادی باهم دارند اما هر دو مجموعه به زندگی جوانان و انتخاب مسیر درست برای آینده اشاره می‌کند.

فیلم رفتار درخور Appropriate Behavior

دزیره اخوانی که این روزها حسابی نامش بر سر زبان‌ها افتاده است شهرت خود را مدیون فیلم رفتار درخور (Appropriate Behavior)، است. این فیلم در سال ۲۰۱۴ اکران شد و دزیره در آن نقش دختری با نام شیرین را بازی می‌کرد. در این فیلم شیرین در نیویورک رابطه‌های مختلفی را تجربه می‌کند و نگران است که خانواده ایرانی وی از گرایش‌های او باخبر شوند. این فیلم که خمیرمایه‌ای کمدی داشت بی‌پرده و واضح به ماجراهای شیرین اشاره می‌کند.

دزیره اخوان پدر و مادر ایرانی دارد و پس از انقلاب به نیویورک مهاجرت کرده است، اخوان فیلم رفتار درخور را مستندی از زندگی خودش نمی‌داند و در کنار این امر که کاراکتری که در این فیلم بازی می‌کند شباهت‌هایی به وی دارد اما باز هم به گفته خودش دزیره اخوان با کاراکتر شیرین در فیلم رفتار درخور تفاوت دارد. اخوان در حال حاضر در شرق لندن ساکن است و مجموعه‌ تلویزیونی اش نیز در همین قسمت از شهر روایت می‌شود. این مجموعه تلویزیونی شباهت‌های زیادی به فیلم رفتار درخور دارد و در کنار دزیره اخوان شاهد حضور هنرپیشه‌هایی مانند مکسین پیک و برندون گلیسون نیز هستیم. اخوان در این مجموعه نقش کاراکتری با نام لیلا را بازی می‌کند.

دزیره اخوان,هنرمند ایرانی امریکایی,دزیره اخوان کارگردان,دزیره اخوان هنرمند ایرانی امریکایی,بیوگرافی دزیره اخوان
دزیره اخوان در نقش «چاندرا» در سریال «دختران» (Girls)


اخوان در مصاحبه خود با گاردین به این نکته تاکید داشت که دوران نوجوانی خوبی را سپری نکرده است و دختری بداخلاق بوده که دوستانش به سختی با او کنار می‌آمدند. دزیره اخوان فیلم Miseducation of Cameron Post را هم در کارنامه خود دارد. این فیلم اقتباسی از کتاب امیلی مک‌دانفورد است که در سال ۲۰۱۲ نوشته شد. در این فیلم شاهد روایت داستان دختری با نام Cameron Post هستیم که نقش این کاراکتر را کلویی گریس مورتز بر عهده گرفته است. با نگاهی به کارنامه فیلم‌های دزیره اخوان می‌توان اطلاعاتی در خصوص زندگی شخصی وی نیز بدست آورد.

کودکی و نوجوانی دزیره اخوان : وقتی دزیره به این باور رسید که ظاهر جذابی ندارد

اخوان متولد سال ۱۹۸۴ است و کودکی خود را در نیویورک گذرانده است، دزیره نیز مانند بسیاری از دختران دیوارهای اتاقش را پر از بریده‌های مجله‌هایی کرده بود که در نوشته‌های آن‌ها به خوش‌لباس و خوشگل بودن اشاره میشد. اما دزیره از ظاهرش اصلا راضی نبود و قد بلند و اضافه وزنی که داشت به همراه داشتن پاهایی بلند باعث شده بود تا دوران سختی را در دبیرستان سپری کند. این موارد باعث شده بود تا دزیره در دوران نوجوانی فکر کند که برای بدست آوردن دل بقیه باید رفتاری مطلوب و دلپذیر داشته باشد.

این حس و حال ادامه پیدا کرد تا در سن ۱۴ سالگی دزیره یک ایمیل ناشناس را دریافت کرد. این ایمیل به آدرس وب‌سایتی هدایت می‌شد که برای را‌ی‌گیری جذاب‌ترین دانش‌آموز دبیرستان ترتیب داده شده بود. این رای‌گیری طرفداران زیادی داشت و بسیاری از دانش‌آموزان در آن شرکت‌ کردند. این رای‌گیری برای زشت‌ترین دانش‌آموز نیز انجام شده بود و دزیره حدود ۴۰ رای برای دانش‌آموز زشت دبیرستان بدست آورد در حالی که سایر دانش‌آموزان تنها ۳ یا نهایتا ۴ رای گرفته بودند. این امر باعث شد تا دزیره را در مدرسه با لقب هیولا صدا بزنند. اینجا بود که دزیره به این باور رسید که ظاهر زیبا و جذابی ندارد.

اما روزگار بازی دیگری برای دزیره در نظر گرفته بود و همین هیبت دزیره وی را از بسیاری از تهدید‌هایی که دختران جوان در پیش‌رو دارند حفظ کرد. دزیره اخوان اشاره کرده که قدرت شمشیری دولبه است و ممکن است به ضرر انسان تمام شود.

دزیره اخوان و بیماری وی

دزیره نهایتا با مشکلات بسیار دوران دبیرستان را پشت‌سر گذاشت و وارد آکادمی فیلم‌سازی شد. در چنین شرایطی دزیره بیشتر وقت خود را به تنهایی می‌گذراند و به کشیدن ماری‌جوآنا روی آورد. تنهایی باعث شد دزیره تمامی انرژی خود را به فارغ التحصیل شدن از آکادمی فیلم‌سازی اختصاص دهد. در نتیجه هر چه در بساط داشت را خرج ساخت فیلم انجام داد. در نتیجه دزیره برای اینکه بازخوردی از این فیلم دریافت کند آن‌را برای بیشتر از ۳۰ جشنواره مختلف ارسال کرد اما در کمال ناباوری دبیرخانه تمامی این جشنواره‌ها فیلم وی را پس زدند. عدم موفقیت این فیلم باعث شد دزیره فکر کند تمامی تلاش‌هایش نقش بر آب شده و در نتیجه دچار بیماری پرخوری عصبی شد.

دزیره اخوان,هنرمند ایرانی امریکایی,دزیره اخوان کارگردان,دزیره اخوان هنرمند ایرانی امریکایی,بیوگرافی دزیره اخوان
دزیره اخوان

این بیماری کار دزیره را در سن ۲۵ سالگی به مراکز درمانی کشاند تا با یک برنامه‌غذایی سخت‌گیرانه جلوی پرخوری بیش از اندازه خود را بگیرد. در همین زمان بود که دزیره به فکر طرح‌های اولیه فیلم Cameron Post افتاد. فیلم Cameron Post به‌رغم اینکه بازخوردهای مثبت زیادی دریافت کرده و جایزه ساندسن را در کارنامه افتخارات خود دارد هنوز نتوانسته نظر شرکت‌های بزرگ پخش فیلم را جلب کند. دزیره جایزه ساندسن برای فیلم Cameron Post را یک موفقیت معمولی نمی‌داند و مدعی است تاکنون کمتر زن کارگردانی موفق به دریافت این جایزه شده است به‌‌خصوص که این فیلم به جنبه‌های خصوصی زندگی زنانه پرداخت است.

دزیره اخوان,هنرمند ایرانی امریکایی,دزیره اخوان کارگردان,دزیره اخوان هنرمند ایرانی امریکایی,بیوگرافی دزیره اخوان
دزیره اخوان هنرمند خوش آتیه

دزیره به خاطرات خود در دوران حضور در کلینیک برای درمان پرخوری بیش از حد خود اشاره می‌کند و مدعی است در آن زمان ترجیح می‌داد مرده باشد تا اینکه به یک زن چاق تبدیل شود. اما توانست به این باورهای پوسیده غلبه پیدا کند و به این باور برسد که خانم‌ها برای رسیدن به موفقیت هیچ نیازی به زیبایی ندارند و قدرت درونی‌ آنهاست که حرف اول را در موفقیت می‌زند. روزگار نیز پس از اینکه سختی‌های زیادی را پیش‌روی دزیره گذاشت به او روی خوش نشان داد و دزیره متوجه شد چیزی که فکر می‌کند جلوی موفقیت‌اش را گرفته ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که راه‌های موفقیت را به روی او باز می‌کند.

در پایان باید گفت دزیره اخوان از آن دسته هنرمندانی است که جامعه هنر، آینده‌ درخشانی را برای او پیش‌بینی می‌کنند. فیلم Miseducation Of Cameron Post قرار است در تاریخ ۱۶ شهریور راهی پرده نقره‌‌ای شود. با این حساب باید دید چرخ گردون در آینده چه راهی را پیش روی این هنرمند جوان و خوش‌آتیه خواهد گذاشت.


بیشتر بدانید : بیوگرافی و عکس های یارا شهیدی بازیگر ایرانی-آمریکایی هالیوود

 
گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : bartarinha.ir