هنرمند همه کاره؛ بازیگر، کارگردان و نقاش + تصاویر
مجموعه‌ای از نقاشی‌ها و طراحی‌های دیده نشده «اورسن ولز» سینماگر بزرگ آمریکایی دستمایه ساخت یک فیلم مستند و برپایی یک نمایشگاه هنری شده است

نقاشی های اورسن ولز خالق فیلم «همشهری کین»

«مارک کازینز» منتقد سینمایی، مورخ و یکی از طرفداران قدیمی «اورسن ولز» مجموعه‌ای متنوع و بزرگ از نقاشی‌ها و طراحی‌های دیده نشده از این کارگردان را در مستندی به نام «چشمان اورسن ولز» برای اولین بار به نماش گذاشته و در این مستند به وجه دیگر هنری خالق «همشهری کین» پرداخته است. همچنین نمایشگاهی از این آثار هنری شامل نقاشی و طراحی نیز در گالری‌ سامرهال در شهر «ادینبرا» اسکاتلند برپا شده است. این نمایشگاه که از دوم اوت آغاز شده تا ۲۸ سپتامبر ادامه خواهد داشت و فیلم «چشمان اورن ولز» نیز از تاریخ ۱۷ اوت به سینما خواهد آمد.

بیشتر بدانید : برای بیست‌وپنجمین سالمرگ اورسن ولز؛ خالق شاهكار «همشهری كین»

از جمله افتخارات «اورسن ولز» که ساخت فیلم‌هایی چون «همشهری کین» و «امبرسون‌های باشکوه» را در کارنامه سینمایی درخشان خود دارد، می‌توان به کسب جایزه بزرگ جشنواره کن در سال ۱۹۵۲ برای «اتللو»، جایزه بهترین بازیگر کن در سال ۱۹۵۹ و دریافت جایزه بیستمین سال تاسیس جشنواره کن و جایزه بزرگ دستاورد فنی این جشنواره در سال ۱۹۶۶ اشاره کرد. او همچنین در سال ۱۹۷۰ شیر طلای افتخاری ونیز را به خانه برد و در سال ۱۹۷۱ جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد.

وی در ادامه موفقیت‌هایش در سال ۱۹۸۳ جایزه «لوکینو ویسکونتی» را از جوایز «دیوید دوناتلو» معروف به اسکار سینمای ایتالیا کسب کرد و در سال ۱۹۸۴ جایزه یک عمر دستاورد هنری را از انجمن کارگردانان آمریکا دریافت کرد.

نقاشی های اورسن ولز
نقاشی های اورسن ولز

«اورسن ولز» روز دهم اکتبر ۱۹۸۵ در سن ۷۰ سالگی در لس‌آنجلس درگذشت. وی با وجود آن‌که در زمان خود کمتر مورد توجه قرار گرفت، امروزه یکی از کسانی است که از لحاظ جنبه‌های بصری سینما بسیار مورد تحسین است و فیلم «همشهری کین» او «عنوان بهترین فیلم اول» یک کارگردان در تاریخ سینما را در اختیار دارد. «روی دیگر باد» ساخته ناتمام «اورسن ولز» که پس از ۴۰ سال و به همت کمپانی نتفلیکس تکمیل شده، امسال در جشنواره فیلم ونیز رونمایی می‌شود.

نقاشی های اورسن ولز
نقاشی های اورسن ولز

نقاشی های اورسن ولز
نقاشی های اورسن ولز

نقاشی های اورسن ولز
نقاشی های اورسن ولز


بیشتر بدانید : ماجرای جالب فیلمی که پس از 40 سال به مراحل پایانی رسیده است

بیشتر بدانید : اظهارت تحقیرآمیز اورسن ولز نسبت به بزرگان هالیوود!


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir