معرفی فیلم های کارگردان برنده اسکار، آلفونسو کوارون، کارگردان Roma
آلفونسو کوارون کارگردان، نویسنده، تهیه‌کننده و تدوین‌گر سینما است. وی را عمدتاً برای فیلم‌هایی چون یک پرنسس کوچک (۱۹۹۵)، هری پاتر و زندانی آزکابان (۲۰۰۴)، فرزندان انسان (۲۰۰۶)؛ جاذبه (۲۰۱۳) و رما (۲۰۱۸) می‌شناسند

بهترین کارگردان سینمای مدرن و برنده اسکار 2019 : آلفونسو کوارون Alfonso Cuarón

آلفونسو کوارون Alfonso Cuarón به عنوان یکی از غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین کارگردانان سینمای مدرن شناخته می‌شود و تنوع زیادی در آثار او دیده می‌شود. کوارون با جدید‌ترین فیلمش «رما» Roma، بار دیگر را به عنوان یکی از بهترین کارگردانان سینما بر سر زبان‌ها افتاده است. به همین دلیل ۸ اثر سینمایی او را به ترتیب از بدترین تا بهترین آن‌ها، بررسی کرده‌ایم.

بیشتر بدانید : اسامی برندگان اسکار 2019 اعلام شد

(Great Expectations (۱۹۹۸

کوارون از «آرزوهای بزرگ» Great Expectations به عنوان یک فیلم کاملا ناموفق یاد می‌کند که هیچ‌گاه نتوانسته است آن را به طور کامل درک کند. فیلم‌بردار امانوئل لوبزکی Emmanuel Lubezki هم از این فیلم، برخلاف فروش خوبش، به عنوان ناراضی‌کننده‌ترین همکاری این دو یاد می‌کند.

فیلم «آرزوهای بزرگ» Great Expectations
فیلم «آرزوهای بزرگ» Great Expectations


این فیلم نشان می‌دهد از همان ابتدا هم مسائلی مثل تفاوت طبقات اجتماعی ذهن کوارون را درگیر کرده بوده است، با این حال روایت‌گویی فیلم بسیار ضعیف و غیرتاثیرگذار از آب در آمده است.

 (Sólo con tu Pareja (۱۹۹۱

کوارون در این فیلم نفس‌گیر که آن را به همراه برادرش کارلوس Carlos نوشته است، بحران ابتلا به ایدز و دیدگاه نسلی را که این بیماری آخر راه برای آن‌ها بوده است را به تصویر کشیده است. توماس Tomás (دنیل خیمنس کاچو Daniel Giménez Cacho) یک نویسنده‌ی خوش‌گذران است که با زنان زیادی در ارتباط است. بعد از اینکه یکی از عاشقان سابق او، نتیجه‌ی آزمایش ایدزش را دست‌کاری می‌کند و توماس باور می‌کند که قرار است بمیرد اوضاع خنده‌دارتر می‌شود. این فیلم نشان می‌دهد با اینکه طول کشیده است تا کوارون استعدادهایش را کشف کند، اما از همان ابتدا با تصاویر مفاهیم زیادی را منتقل می‌کرده است.

 (Gravity (۲۰۱۳

کوارون تصمیم گرفت بعد از «فرزندان بشر» Children of Men با پروژه‌ای بزرگ به سینما برگردد و به همین دلیل سر از فضا در آورد.
در این فیلم ساندرا بولاک Sandra Bullock که غمگین از دست دادن فرزندش است در فضا رها می‌شود و باید با میل به زنده ماندنش که هر لحظه کمتر می‌شود دست و پنجه نرم کند.

 «جاذبه» Gravity اثر کوارون
«جاذبه» Gravity اثر کوارون

«جاذبه» Gravity در حقیقت فیلمی در مورد فقدان است که موفق از آب در نیامده است. صحنه‌ی طولانی که روح جورج کلونی George Clooney به کمک بولاک می‌آید آنقدر مسخره است که کل فیلم را زیر سوال می‌برد. حتی با وجود یک ساعت پایانی ضعیف فیلم، ۳۰ دقیقه‌ی اول آن نشان‌دهنده‌ی استعداد کوارون است.

«هری‌ پاتر و زندانی آزکابان» (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (۲۰۰۴

«هری‌ پاتر و زندانی آزکابان» Harry Potter and the Prisoner of Azkaban فیلمی است که به مردم جهان یاد داد دست از نگرانی بردارند و عاشق یکی از بزرگ‌ترین مجموعه فیلم‌های سینما بشوند.

«هری‌ پاتر و زندانی آزکابان»
«هری‌ پاتر و زندانی آزکابان»

اگر چه کریستوفر کلمبوس Christopher Columbus بود که بازیگران فوق‌العاده‌ی این مجموعه فیلم‌ها را کشف کرد، اما کوارون بود که برای اولین بار به شخصیت‌های آن‌ها مقابل دوربین جان بخشید.کوارون با هری Harry، رون Ron و هرمیون Hermione همانند بچه‌های واقعی برخورد کرد. ممکن است که کوارون به خاطر دوستش گیرمو دل تورو Guillermo del Toro کارگردانی این کار را قبول کرده باشد، اما از زمانی که آن را قبول کرد با تمام وجود بر روی آن کار کرد.

«پرنسس کوچک» (A Little Princess (۱۹۹۵

«پرنسس کوچک» فیلم مورد علاقه‌ی کوارون، نسبت به کارهای پیشین این کارگردان یک تغییر جهت اساسی به حساب می‌آید. زیبایی این فیلم کودکانه‌ی غیر منتظره این است که فیلم به طرز عجیبی نقاط قوت کوارون را به همه معرفی می‌کند. این فیلم با اینکه از آثار همیشگی کوارون فاصله دارد اما اثر استعداد جادویی و انسانیت او در همه جای فیلم مشهود است.

فیلم «پرنسس کوچک» به کارگردانی کوارون
فیلم «پرنسس کوچک» به کارگردانی کوارون

کوارون در عین حال که به مخاطبین جوانش می‌گوید دنیا پر از خشونت و ظلم است، ممانعت شخصیت‌های فیلم‌‌اش از تن دادن به این خشونت را نیز به تصویر می‌کشد.

«رما» (Roma (۲۰۱۸

این اثر کوارون از آن‌ دسته فیلم‌هایی است که باید بارها دیده شود تا در نهایت بتوان آن را درک کرد. گاها در هر تصویر «رما» گناه، نوستالژی، عشق و خشم بیشتری نسبت به بعضی فیلم‌های دیگر نهفته است. «رما» داستان زن مکزیکی به نام کلیو Cleo (یالیتزا آپاریچیو Yalitza Aparicio) را روایت می‌کند که در حقیقت از روی داستان زندگی خود کوارون و خدمت‌کارهایی که برای خانواده‌ی مرفه او در مکزیکو سیتی Mexico City کار می‌کردند ساخته شده است.

بیشتر بدانید : چرا این تصاویر از فیلم «رما» (Roma) تماشاگران را غمگین کرد؟

برنده اسکار 2019: فیلم «رما» (Roma (۲۰۱۸
برنده اسکار 2019: فیلم «رما» (Roma (۲۰۱۸

با این که کلیو درست کنار ساختمان اصلی خانه زندگی می‌کند اما فیلم به زیبایی فاصله‌ی حقیقی او از این خانه را به تصویر می‌کشد. با تمام شدن فیلم تشخیص اینکه آیا فیلم مفهومی و عمیق است یا گول‌زننده است و یا حتی ترکیبی از این دو است، کار سختی است.

بیشتر بدانید : بررسی فیلم Roma؛ بهترین فیلم خارجی زبان گلدن گلوب

(Y tu Mamá También(۲۰۰۱

آیا فیلمی پیش از این موفق شده است تا این حد واضح تفاوت اینکه چیزی برای شما در حال حاضر اهمیت بسیار کمی دارد نسبت به اینکه قبلا برای شما چقدر اهمیت داشته است را به تصویر بکشد؟ این یکی از حس و حال‌هایی است که سفر جاده‌ای کوارون به شما القا می‌کند. این ذات جوانی است که باعث می‌شود حولیو Julio (گائل گارسیا برنال Gael García Bernal) و تنوش Tenoch (دیه‌گو لونا Diego Luna) را در زمان حال نگه داشته و باعث می‌شود در لحظه زندگی کنند. کوارون موفق شده است کوتاه‌نظری و ابتذال جوانی را در تعادل با هم به تصویر بکشد.

«فرزندان بشر» (Children of Men (۲۰۰۶

«فرزندان بشر» یکی از بهترین فیلم‌های علمی‌-تخیلی قرن بیست و یکم است. این فیلم یکی از دقیق‌ترین سرنوشت‌ها را برای بریتانیا پیش‌گویی می‌کند، زمانی که بریتانیا مرزهایش را می‌بندد و انزواطلبی در میان مردم ریشه می‌دواند.

فیلم‌ علمی‌-تخیلی «فرزندان بشر»
فیلم‌ علمی‌-تخیلی «فرزندان بشر»

شاهکار کوارون در زمان آینده روایت می‌شود، زمان آینده‌ای که هیچ آینده‌ای در انتظار آن نیست. زنان نابارور شده‌اند و جامعه به این بحران با دیوارکشی و منزوا کردن خود پاسخ داده است. فیلم یک ویران‌شهر خاص را به تصویر کشیده است که به خوبی تزلزل جوامع مدرن را به ما یادآوری می‌کند. فیلم در مورد دنیایی است که همه می‌دانند سرنوشت بدی درانتظار آن‌هاست و تنها چالش روبه‌رو نحوه‌ی برخورد آن‌ها با این موضوع است. شاید «فرزندان انسان» شخصی‌ترین اثر کوارون نباشد، اما فیلم کاملا به هدفی که این کارگردان در نظر داشته است رسیده است.


بیشتر بدانید : برندگان جشنواره ونیز 2018، شیر طلایی به «کوارون» رسید

بیشتر بدانید : عکس های برندگان اسکار 2019 با جوایزشان


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: blog.namava.ir