از ساعد سهیلی تا طناز طباطبایی: سیمرغ فجر 98 بر شانه چه کسانی می نشیند؟ + عکس
زمان زیادی تا برگزاری جشنواره فیلم فجر سی‌و‌هشتم باقی نمانده است. دراین دوره همچون سال‌های گذشته بحث برسر شانس‌های اصلی تصاحب سیمرغ در میان بازیگران مرد و زن بسیار داغ شده است

بزرگ ترین شانس های سیمرغ جشنواره فجر

زمان زیادی تا برگزاری جشنواره فیلم فجر سی‌و‌هشتم باقی نمانده است. دراین دوره همچون سال‌های گذشته بحث برسر شانس‌های اصلی تصاحب سیمرغ در میان بازیگران مرد و زن بسیار داغ شده است. با نگاهی به اسامی فیلم‌های سودای سیمرغ سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر می‌توان بازیگران مطرحی را دید که جزو پرکارترین‌ها هستند اما برخی از آن‌ها هم فقط در یک فیلم بازی کرده‌اند.جواد عزتی با بازی در فیلم‌های «آتابای»، «خورشید»،«دوزیست»، «شنای پروانه» و «مغز استخوان» جزو پرکارترین بازیگر مرد سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

همچنین هادی حجازی‌فر، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، علی شادمان، پریناز ایزدیار و پژمان جمشیدی با دو فیلم در جشنواره امسال حضور دارند. این در حالی است که چند نام سرشناس در بین بازیگران برای جوایز بازیگری جشنواره فجر رقابت می‌کنند. بازیگرانی که اغلب آن‌ها سیمرغ جشنواره فجر را در کارنامه هنری خود دارند. با در نظر گرفتن این نکته که پدیده‌ها و چهره‌های تازه می‌توانند معادلات را برای جایزه‌ای عوض کنند در ادامه به معرفی بازیگرانی که از شانس بالایی برای درخشش در جشنواره امسال برخوردار هستند پرداخته‌ایم که می‌خوانید.

پریناز ایزدیار «سه کام حبس»

طی چند روز گذشته همایون اسعدیان به‌عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب پریناز ایزدیار را به‌عنوان بهترین بازیگر زنی معرفی کرد که درمیان فیلم‌های امسال دیده است.

پریناز ایزدیار در سه کام حبس,پریناز ایزدیار در جشنواره فجر
پریناز ایزدیار در «سه کام حبس»


او که یکی از برگزیدگان سیمرغ سال‌های نه چندان دور جشنواره با فیلم «ابد و یک روز» بوده گویا بار دیگر دورخیز جدی برای کسب دومین سیمرغ کارنامه بازیگری خود داشته است. پریناز ایزدیار با نقشی متفاوت در فیلم «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور بار دیگر یک اثر تلخ اجتماعی را تجربه می‌کند.او همچنین فیلم «مغز استخوان» را هم در جشنواره امسال دارد.

سحر دولتشاهی «آتابای»

یکی از رکورد داران سیمرغ جشنواره فجر در دهه نود، سحر دولتشاهی است. او با دو سیمرغ در دوره سی‌و‌ششم در نقش مکمل برای حضور در فیلم‌های «عرق سرد» و «چهارراه استانبول» و دوره سی‌و‌سوم در نقش مکمل برای حضور در فیلم «عصر یخبندان» یکی از مدعیان امسال جشنواره نیز به حساب می‌آید.

سحر دولتشاهی در آتابای,سحر دولتشاهی در جشنواره فجر
سحر دولتشاهی در «آتابای»


فیلم «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی که یک مثلث بازیگری موفق در جشنواره سال‌های اخیر را در اختیار دارد، با جواد عزتی، هادی حجازی فر و سحر دولتشاهی از آثار کنجکاو برانگیز سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر به حساب می‌آید.

بیشتر بدانید : سحر دولتشاهی در فیلم جدید نیکی کریمی + عکس

پانته‌آ پناهی‌ها «خروج»

پانته‌آ پناهی‌ها در چند دوره اخیر جشنواره فجر، حتی با کوتاه‌ترین نقش‌ها نیز در فیلم‌های مختلف نگاه‌ها را به خود خیره کرده است. او سال گذشته با نقش کوتاه ولی به یاد ماندنی‌اش در فیلم «درخونگاه» نامزد جایزه بازیگر مکمل شد و در دوره سی‌و‌پنجم جشنواره نیز برنده سیمرغ بازیگری برای فیلم «نفس» شده بود.

پانته آ پناهی ها در جشنواره فجر,پانته‌آ پناهی‌ها در خروج
پانته‌آ پناهی‌ها در «خروج»

به‌طور کلی پانته ها پناهی‌ها در پنج دوره گذشته جشنواره پای ثابت نامزدی سیمرغ بوده است. این بازیگر اکنون در اولین همکاری خود با ابراهیم حاتمی‌کیا، نقشی متفاوت را در فیلم «خروج» به اجرا گذاشته است که حتماً باید در لیست مدعیان سیمرغ بازیگری جشنواره قرار بگیرد.

بیشتر بدانید : گریم دیدنی پانته آ پناهی ها در"خروج" حاتمی کیا + عکس

طناز طباطبایی «خورشید»

هر چه چهره‌های معرفی شده در این لیست خاطرات خوب در کسب سیمرغ و درخشش در دوره‌های پیشین جشنواره فجر را داشته‌اند، طناز طباطبایی با بدشانسی و حتی در مواردی با بی‌عدالتی‌های مکرر روبه‌رو شده است. هنوز بسیاری نقش او در فیلم‌های «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» و «رخ دیوانه» را شایسته دریافت سیمرغ می‌دانند و حتی حضور این بازیگر در آثاری چون «ویلایی‌ها» و «خشم هیاهو» را از شانس‌های بالای تحسین در جشنواره به شمار می‌آوردند. ولی کارنامه طناز طباطبایی فقط چند نامزدی سیمرغ را نشان می‌دهد و باید دید بالاخره این طلسم ناامید کننده با فیلم «خورشید» برای او شکسته خواهد شد یا خیر؟

فاطمه معتمدآریا «عامه پسند»

سهیل بیرقی در سومین فیلم خود بار دیگر یک داستان زنانه متفاوت را انتخاب کرده و این‌بار از بازیگر باتجربه‌ای چون فاطمه معتمد‌آریا بهره برده است.

فاطمه معتمدآریا در جشنواره فجر,فاطمه معتمدآریا در عامه پسند
فاطمه معتمدآریا در «عامه پسند»


اگر به دو فیلم قبلی فیلمساز توجه کنیم می‌توان به اهمیت و جسارت‌هایی که او در اجرای بازیگرانش مورد نظر قرار می‌دهد اشاره کرد و این را بستر مناسبی برای درخشش بازیگری چون معتمد‌آریا به حساب آورد تا او بار دیگر نقشی به یادماندنی خلق کند. گریم و تصاویر منتشر شده از فاطمه معتمد‌آریا در این فیلم نوید نقشی کاملاً متفاوت در کارنامه بازیگری او می‌دهد.

بیشتر بدانید : رونمایی از فاطمه معتمدآریا در "عامه پسند" + عکس

فرامرز قریبیان «خروج»

«خروج» بعد از «بادیگارد» و «به‌وقت شام»، سومین همکاری سازمان هنری رسانه‌ای اوج با ابراهیم حاتمی‌کیاست. «خروج» بیستمین فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا در مقام کارگردان در سینمای ایران است.

فرامرز قریبیان در جشنواره فجر,فرامرز قریبیان در خروج
فرامرز قریبیان در «خروج»


گمانه‌زنی‌ها درباره نقش‌آفرینی متفاوت فرامرز قریبیان به گوش می‌خورد و تعدادی از منتقدان بازی متفاوت قریبیان را شایسته دریافت سیمرغ دانسته‌اند.

بیشتر بدانید : قهر فرامرز قریبیان با سینما تمام شد!

امیر آقایی «شنای پروانه»

امیر آقایی با یک شخصیت گنده لات امروزی در محله‌ای در جنوب شهر، نقش تازه‌ای را تجربه می‌کند؛ کاراکتری که در کارنامه این بازیگر وجه تمایز بسیار زیادی دارد. می‌توان پیش‌بینی کرد که «شنای پروانه» از فیلم‌های پرمخاطب و جنجالی این دوره از جشنواره فیلم فجر باشد و بازی این بازیگر نیز بیش از پیش به چشم آید. انتشار فیلم یک دقیقه‌ای از بازی وی در نقش یک گنده لات در روزهای گذشته فضای مجازی را تسخیر کرده است.

جواد عزتی «آتابای»

فیلمبرداری پنجمین فیلم نیکی کریمی، تابستان امسال در شهر خوی، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای آذربایجان غربی به پایان رسید.

جواد عزتی در جشنواره فجر,جواد عزتی در آتابای
جواد عزتی در «آتابای»


بخش‌هایی از فیلم سینمایی «آتابای»، به زبان ترکی است و جواد عزتی در تجربه‌ای متفاوت و سخت، برای اولین‌بار به زبان ترکی ایفای نقش کرده است.

بیشتر بدانید : جواد عزتی با نقشی متفاوت در "آتابای" نیکی کریمی + عکس جدید

ساعد سهیلی «روز صفر»

فیلم «روز صفر» اولین تجربه کارگردانی سعید ملکان است؛ کسی که سال گذشته به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم «غلامرضا تختی» در جشنواره فجر حضور داشت.

ساعد سهیلی در جشنواره فجر,ساعد سهیلی در روز صفر
ساعد سهیلی در «روز صفر»


فیلمنامه روز صفر را ملکان به همراه بهرام توکلی نوشته‌اند و بازیگرانی چون امیر جدیدی و ساعد سهیلی در آن ایفای نقش می‌کنند. ساعد سهیلی در این فیلم نقش عبدالمالک ریگی را بازی می‌کند و به نظر می‌رسد «روز صفر» یکی از آثار
پر سر و صدای جشنواره فیلم فجر امسال باشد.

بیشتر بدانید : ساعد سهیلی تروریست می شود! + جزئیات بیشتر

هادی حجازی‌فر «آتابای»

هادی حجازی‌فر که فیلمنامه‌نویس این فیلم است در آن ایفای نقش نیز می‌کند. حجازی‌فر از ابتدا کارنامه کاری خود خوش درخشیده و چند نامزدی سیمرغ نیز در فیلم‌های گوناگون به همراه دارد. امسال هم باید دید حجازی‌فر باز هم در نقش‌هایش متفاوت ظاهر می‌شود یا خیر.
 

بیشتر بدانید : جواد عزتی و هادی حجازی‌فر در فیلم نیکی کریمی + عکس

بیشتر بدانید : رده بندی سنی جشنواره فجر هشدار است، نه اجبار!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: صبح نو