گلشیفته فراهانی از مهاجرت تا هالیوود + تصاویر
در این یادداشت خواهیم دید که گلشیفته فراهانی تا کجاها رفته و با چه بازیگران و کارگردانان صاحب نام و مهمی از سینمای جهان کار کرده است

مسیر شگفت انگیز گلشیفته از مهاجرت تا ستاره شدن 

برخلاف اکثر هنرمندان ایرانی که بعد از مهاجرت، کیفیت کارشان زیر سوال می‌رود، گلشیفته فراهانی بعد از مهاجرت از ایران روند پیشرفتش سرعت گرفت. در حدی که امروز اسمش در صدر لیست بازیگران محبوب کاربران ای ام دی بی قرار دارد. تا به‌حال به سیر پیشرفت گلشیفته بعد از مهاجرت دقت کرده‌اید؟  در این یادداشت خواهیم دید که او تا کجاها رفته و با چه بازیگران و کارگردانان صاحب نام و مهمی از سینمای جهان کار کرده است. از ریدلی اسکات و جیم جارموش تا نیکول کیدمن و جانی دپ.

گلشیفته: یک مهاجر

فیلم «درباره الی» سکوی پرتاب فراهانی به عرصه های بین المللی شد. گلشیفته درست در نقطه اوج بازیگری خود بود که ایران را برای همیشه ترک کرد.

گلشیفته فراهانی در "درباره الی"
گلشیفته فراهانی در "درباره الی"

هرچند قصد خودش این نبود و در اولین فیلم آمریکایی‌اش هم با حجابی نسبی جلوی دوربین رفت اما چرخ روزگار بر مرادش نچرخید و از بازگشت محروم شد و بعدتر هم حواشی زیادی برایش پیش آمد که امکان برگشتنش را کاملا منتفی کرد. البته خود او در مصاحبه‌ای گفت که از کارش پشیمان نیست.

گلشیفته: یک زندگی تازه در هالیوود

خب در اولین تجربه بازیگری در خارج از ایران، گلشیفته با لئوناردو دیکاپریو، که می‌توان گفت یکی از مطرح‌ترین بازیگران امروز هالیوود است، همبازی شد و البته بازی در کنار یک ستاره بزرگ باعث نشد که خودش را  گم کند یا کیفیت کارش پایین بیاید.

 گلشیفته فراهانی و لئوناردو دیکاپریو در یک مشت دروغ
گلشیفته فراهانی و لئوناردو دیکاپریو در یک مشت دروغ

«یک مشت دروغ»‌ اسم این فیلم بود و علاوه بر همکاری با دیکاپریو، کار کردن با کارگردان به نامی مثل ریدلی اسکات را هم به کارنامه کاری گلشیفته اضافه کرد. او در اولین تجربه اش با یک بازیگر و کارگردان بزرگ کار کرده بود و این بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسید. چند سال بعدتر در «مهاجرت: خدایان و پادشاهان» یکبار دیگر جلوی دوربین ریدلی اسکات رفت وهمبازی جوئل ادگورتون شد.

به وقت فیلم‌های مستقل و نویسندگان جالب

کمی بعدتر در یک فیلم ایرانی به اسم «خورش آلو با مرغ» که تولید مشترک فرانسه آلمان و بلژیک بود، نامش در پوستر فیلم در کنار  ایزابلا روسلینی بزرگ حک گردید.

گلشیفته در فیلم «سنگ صبور»
گلشیفته در فیلم «سنگ صبور»

فیلم «سنگ صبور» ‌از جمله آثار مشهور گلشیفته فراهانی محسوب می‌شود. هرچند کارگردانش عتیق رحیمی زیاد معروف نیست اما در عالم ادبیات و محافل روشنفکری آدم مهمیست و به قدر کافی، شناخته شده و جایزه ادبی مهم کنگور را برای رمانی که این فیلم را براساسش ساخت، دریافت کرده.است. ژان کلود کریر که در کنار رهیمی فیلمنامه فیلم را نوشته‌اند، هم بازیگر و فیلمنامه نویس به نامی است. گلشیفته در این فیلم با نویسنده های مهمی کار کرد.

این بار مقصد فرانسه و فیلم‌های هنری مهم

مهاجرت گلشیفته به فرانسه باعث شد در چند فیلم مستقل فرانسوی نقش آفرینی کند و این تجربیات آنقدری به چشم آمدند که پیشنهاد بازی در فیلم «پترسون» را برای گلشیفته به ارمغان آورد. فیلمی که  یکی از فیلم‌های مستقل ویژه سال‌های اخیربود و جیم جارموش، یکی از صد کارگردان ویژه تاریخ سینما آن را کارگردانی می‌کرد و آدام درایور که ستاره نوظهور هالیوود است، هم در فیلم حضور داشت. گلشیفته نقش مکمل، یعنی همسر آدام درایور را ایفا کرد و بازی‌اش خصوصا در جشنواره کن بسیار مورد توجه قرار گرفت.

گلشیفته: یک جادوگر کچل با یک عالمه بخیه روی صورتش

بازی خوب و دیده شدن رهاورد فراهانی در «پترسون» باعث شد حضور در سری پنجم «دزدان دریایی کاراییب» را تجربه کند.

گلشیفته در دزدان دریایی کاراییب
گلشیفته در دزدان دریایی کاراییب

هرچند نقشش کوتاه بود اما گریم عجیب و غریبش در خاطر تماشاگر می‌ماند. هرچه باشد «دزدان دریایی کارائیب 5: مرده ها قصه نمی گویند » از محبوب‌ترین فیلم‌های فانتزی هالیوود بود و باعث می‌شد که گلشیفته راهش به سینمای آمریکا باز شود. او در این فیلم در مقابل جفری راش و البته جانی دپ، ستاره همیشگی هالیوود قرار گرفت و از حق نگذریم جلوی دپ بازی بسیار خوب و بی‌ایرادی را از خودش به نمایش گذاشت.

گلشیفته: زنی در میان ستارگان

مسیر شگفت انگیز گلشیفته فراهانیبعد از «دزدان دریایی کاراییب» پیشرفت گلشیفته دوچندان شد. کارنامه اش از اینجا به بعد پربارتر می‌شود و در فیلم‌های مطرح‌تری حضور پیدا می‌کند. از جمله «آواز عقرب ها» فیلمی فرانسوی که گلشیفته در آن در کنار بازیگر مشهور هندی که به تازگی درگذشت یعنی عرفان خان نقش آفرینی کرد و بعد هم یک کمدی درام به اسم «وارونه» که منجر به همکاری‌اش با نیکول کیدمن، برایان کرانستون و کوین هارت شد. بله! درست شنیدید گلشیفته فراهانی و نیکول کیدمن در یک فیلم. اجرای گلشیفته در این فیلم هم بسیار قابل قبول بود.

استخراج: نزدیک تر به نوک قله

«استخراج» یا «خارج کردن» آخرین تجربه گلشیفته فراهانی در سینمای آمریکاست. فیلمی که رکورد تماشا در نتفلیکس را شکست و گلشیفته در آن با کریس همسورث و دیود هاربر همبازی شد. بازی گلشیفته در این فیلم آنقدر مورد توجه قرار گرفته که نتفلیکس را وا داشته تا ویدیویی از تجربه های او در عرصه بین المللی بسازد و منتشر کند.

گلشیفته فراهانی و کریس همسورث در فیلم extraction  
گلشیفته فراهانی و کریس همسورث در فیلم extraction 

کافیه در ذهنتان مرور کنید که چند بازیگر یا کارگردان ایرانی بعد از مهاجرت همیشگی، به چنین موفقیت هایی رسیده‌اند. آن وقت به این نتیجه می‌رسید که گلشیفته فراهانی یک استثنا در میان همه سینماگران مهاجر ایرانی هم نسل خودش است. 

 

بیشتر بدانید : گلشیفته فراهانی شیفته مهربانی و جذابیت کریس همسورث، بلندقد هالیوود! + عکس

بیشتر بدانید : جدیدترین عکس های گلشیفته فراهانی و کریس همسورث در فیلم Extraction 2020

بیشتر بدانید : گلشیفته فراهانی با خبری که همه را شوکه کرد! + عکس

بیشتر بدانید : فیلم گلشیفته فراهانی در مسیر شکستن رکورد! + عکس

بیشتر بدانید : گلشیفته فراهانی، از ازدواج در استرالیا تا همبازی شدن با کریس همسورث

بیشتر بدانید : فیلم جدید گلشیفته فراهانی نوعی نژادپرستی موذیانه را نمایش می دهد؟ + عکس

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: salamcinama.ir