بهمن مفید، هنرپیشه ای که جز بازیگری پیشه ی دیگری نمی دانست! + عکس
در میان بازیگران نقش‌های مکمل سینمای پیش از انقلاب، حضور هیچ هنرمندی به قدر و اندازه بهمن مفید به این نقش‌ها بها نداد و موثر و دقیق نبود!

بهمن مفید، هویت بخش نقش ‌های مکمل

بهمن مفید اگر در برخی فیلم‌ها در نقش‌های منفی هم ظاهر می‌شد، شیرینی خاصی به آن نقش می‌داد تا برای تماشاگر، باورپذیری آن شخصیت بیشتر شود. یکی از مصداقی ‌ترین بازی ‌های بهمن مفید حضور کوتاه اما قدرتمندش در فیلم «قیصر» دومین ساخته مسعود کیمیایی‌ ست.

بهمن مفید در فیلم قیصر
بهمن مفید در فیلم قیصر

این حضور و بازی درخشان بهمن مفید و دیالوگی که در اصل در فیلمنامه نبود و خود مفید آن را گفته بود، تا جایی‌ پیش رفت که پس از سالیان سال هنوز یکی از شناسه‌های مردم در به یاد آوردن این فیلم کلاسیک است!

بهمن مفید در جوانی
بهمن مفید در جوانی

بهمن مفید در نقش کاکارستم در فیلم «داش‌آکل» در برابر بهروز وثوقی، آنقدر خوب بود که بازی‌اش در بعضی سکانس‌ها، به راحتی بازی دیگران را در سایه قرار می‌داد.

در «طوقی» علی حاتمی هم بهمن مفید در نقش شاگرد یک درشکه‌چی ظاهر شد. او با وجود منفی بودن نقش، ارایه‌ای شیرین از این شخصیت منفی داشت.

نوید محمدزاده در کنار بهمن مفید
نوید محمدزاده در کنار بهمن مفید

مفید در فیلم «نفس‌بریده» ساخته سیروس الوند هم در نقش یک نابینا بازی درخشانی ارایه کرد.

بهمن مفید البته «فیلم بد» هم کم ندارد(!) فیلم‌هایی که به نظر می‌رسید قبول کردن‌شان از سوی این هنرمند، بیشتر برای گذران امورات زندگی و از سر ناگزیری بوده باشد.

بهمن مفید
بهمن مفید

بهمن مفید پس از انقلاب، در مهاجرتی از سر ناچاری، مدتی را در خارج از ایران سر کرد؛ سال‌هایی که نه برای او انتفاع مالی در بر داشت و نه امنیازی به کارنامه هنری‌اش افزود.

او در بازگشت به میهن‌ و ماندن در دایره قضاوت‌هایی که از سال‌های ابتدایی انقلاب علیه او و دیگر بازیگران قدیمی سینمای ایران روا ‌شده بود، نتوانست در فیلمی بازی کند و بدین ترتیب سال‌ها از پرده سینما و صحنه تئاتر دور ماند.

بهمن مفید برای سینمای ایران، کم زحمت نکشیده. او استعدادی خدادادی دارد که می‌تواند سطح بازیگری را ارتقا دهد و دست آرخ اینکه بهمن مفید هنرمندی‌ست که به جز هنرپیشگی و بازیگری، پیشه دیگری نمی‌داند…!

بهمن مفید، بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران، پس از یک دوره طولانی مبارزه با سرطان ریه، عصر یک ‌شنبه ۲۶ مرداد، در سن ۷۸ سالگی درگذشت.

 

بیشتر بدانید : مراسم ختم مرحوم داود رشیدی: حضور بهمن مفید در مراسم! عکس

بیشتر بدانید : بهروز وثوقی و بهمن مفید در تلویزیون ایران!

بیشتر بدانید : آنچه بر سلبریتی های قدیمی ایران پس از انقلاب گذشت: از شهلا ریاحی تا ناصر ملک مطیعی


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: banifilm.ir