سوتی تاریخی سعید راد او را سوژه رسانه ها کرد!
 اشتباه تاریخی سعید راد او را سوژه رسانه‌ها کرد | سنگ بزرگ کلیدرراد چند وقت پیش مهمان برنامه گفت وگومحور «هم رفیق» با اجرای شهاب حسینی بود. آنجا مدعی شد که برای بازی در فیلم «سفر سنگ» به کارگردانی مسعود کیمیایی، ۱٠ جلد رمان «کلیدر» محمود دولت آبادی را خوانده است

اشتباهی که از سعید راد توقع نداشتیم! سنگ بزرگ کلیدر

چطور می‌شود که آدم‌های بزرگ و تاریخ ساز وقتی مهمان یک برنامه زرد می‌شوند ناچارند به همان برنامه شباهت پیدا کنند و حرف‌های عجیب و غریب بزنند؟

سعید راد یکی از بازیگران قدَر سینمای ایران است. بازیگری که با «خداحافظ رفیق» نشان داد چقدر توانمند است و چقدر آن سینه ستبر و صورت درشت و هیکل تنومند و بیان زمخت می‌تواند از او یک شمایل بی نظیر در سینما بسازد. تا قبل از ممنوع تصویر شدنش در دهه ۶۰ آن قدر فیلم خوب و حسابی بازی کرده بود که در تاریخ سینمای ایران ماندگار شود. سعید راد در این یکی دو روز دوباره به سرخط خبر‌ها برگشته است، اما نه برای بازی در یک فیلم جدید بلکه برای یک اظهارنظر عجیب و غریب. راد چند وقت پیش مهمان برنامه گفت وگومحور «هم رفیق» با اجرای شهاب حسینی بود.

آنجا مدعی شد که برای بازی در فیلم «سفر سنگ» به کارگردانی مسعود کیمیایی، ۱٠ جلد رمان «کلیدر» محمود دولت آبادی را خوانده است؛ غافل از اینکه این فیلم سال ۵۶ ساخته شده و اولین جلد «کلیدر» سال ۵۷ و آخرین جلدش هم سال ۶۳ منتشر شده است.

البته می‌توان این اتفاق را یک اشتباه تاریخی از مردی در آستانه ۷۷ سالگی تلقی کرد و می‌توان آن را گذاشت به حساب حواس پرتی اش، اما متأسفانه خیلی نمی‌توان خوش بین بود. با کمی جست وجو به یکی از گفتگو‌های راد می‌رسیم. او در اسفندماه چهارسال پیش در پاسخ به سؤال خبرنگار یکی از نشریات سینمایی درباره اینکه روز‌های تعطیلی عید چه کتابی را پیشنهاد می‌کند، گفته بود: «اخیرا ۱۰ جلد رمان بسیار باشکوه «کلیدر» محمود دولت آبادی را که بعد از «سفر سنگ» خواندم، دوباره می‌خوانم و هر فصل آن یک فیلم سینمایی کامل و به صورت دکوپاژ شده است.»

او همان طور که خودش هم اینجا می‌گوید این رمان را بعد از «سفر سنگ» خوانده و نه موقع فیلم برداری و حتی قبلش. عجیب‌تر اینکه راد ظاهرا در تمام این سال‌ها فقط همین یک رمان را خوانده است.

آخرین حضور پرسروصدای سعید راد در قاب دوربین، سریال «دل» بود. او بعد از پایان پخش این سریالِ شبکه خانگی، به خبرنگار‌ها گفته بود از بازی در این کار پشیمان است و اشتباه کرده و نمی‌دانسته است دارد در چه اثری بازی می‌کند، ولی اینجا هم حافظه راد به کمکش نیامد و او را به اشتباه بدی انداخت؛ زیرا او دقیقا چندماه قبلش در گفت گویی تصویری از حضور در این اثر تعریف کرده و کلی هم از عواملش و به خصوص کارگردان، یعنی منوچهر هادی، تمجید کرده بود و حالا بعد از مشاهده هجمه‌ها و انتقاد‌ها پا پس کشید و خیلی سریع ترجیح داد حرفش را پس بگیرد. 

 

بیشتر بدانید : واکنش منوچهر هادی و یکتا ناصر به انتقادات سعید راد از سریال دل + عکس

بیشتر بدانید : از سعید راد و بهرام رادان تا لیلا حاتمی: بازیگران پشیمان! + عکس

بیشتر بدانید : آیا سعید راد دوست نداشت نقش رضاشاه را بازی کند؟! چرا؟

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: shahraranews.ir