پوآرو
آنچه ساچت از این مطالعات كسب كرد هم او را متعجب كرد و هم ادامه راه را برایش مطمئن‌تر ساخت. او با بررسی بازی هنرپیشگان قبلی به این نتیجه رسید كه در تمامی بازی‌ها یك چیز...

«هركول پوآرو»، همان كارآگاه خصوصی بلژیكی كوچك‌اندام و دقیق، یكی از مشهورترین و ماندگارترین شخصیت‌های داستانی «آگاتا كریستی»، نویسنده معروف جنایی كه 33 رمان و 51 داستان كوتاه در سال‌های 1920 تا 1975 به چاپ رسید، می‌باشد. محبوبیت پوآرو به حدی بوده است كه تاكنون بارها و بارها فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی آن تهیه شده و هنرپیشگانی همچون؛ «آلبرت فینی»، «پیتر اوستینوف»، «یان هولم»، «تونی راندال» و «آلفرد مولینا» نقش او را ایفا كردند، ولی هیچ یك از این بازیگران هرگز نتوانسته‌اند به اندازه «دیوید ساچت» به شخصیت اصلی نزدیك شده و ارتباطی قوی با تماشاگر برقرار كنند.این هنرپیشه انگلیسی 63 ساله، قبل از آنكه هویت هركول پوآرو را بپذیرد، در سال 1985 در یكی از فیلم‌های پوآرو كه در آن پیتر اوستینوف ایفاگر نقش اصلی بود، در نقش «سربازرس جپ» ظاهر شد. او می‌گوید: «احتمالا آن بازی، بدترین بازی عمرم بود.» ولی اگر چنین بود به طور حتم خانواده كریستی هرگز او را برای نقش هركول پوآرو در فیلم‌های بعدی انتخاب نمی‌كردند.

متولد لندن

«دیوید ساچت» متولد 2 می‌ سال‌ 1946 است كه به دلیل بازی در فیلم تلویزیونی «شیوه زندگی كنونی ما» در سال 2001 در نقش «آگوستوس ملموت» برنده جایزه بهترین هنرپیشه شد، در سال 1991 نیز نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه از آكادمی تلویزیونی انگلیس (BAFTA) شد.ساچت یك برادر بزرگ‌تر به نام «جان» دارد كه گوینده خبر و مجری تلویزیون است. پدرش «جك ساچت» در سال 1932 از آفریقای جنوبی به انگلیس مهاجرت كرد و پزشك بیمارستان سن مری لندن شد.ساچت در لندن به دنیا آمد. مادرش «جوآن» یك هنرپیشه بود. او علاقه‌ به تئاتر را در خود احساس می‌كرد و در 18 سالگی به گروه تئاتر ملی جوانان ملحق شد و در «آكادمی موسیقی و هنرهای دراماتیك لندن» تحصیل كرد. او هم‌اكنون عضو هیات علمی این آكادمی است.
عكاسی، یكی از مهم‌ترین دل‌مشغولی‌های دیوید ساچت است. پدربزرگ مادری او «جیمز جارشه» یك عكاس معروف بود. ساچت، اولین بار زمانی عكاسی را آغاز كرد كه پدربزرگش یك دوربین به او هدیه داد. در ضمن ساچت، نی هم می‌زند.

حضور در پوآرو

ساچت بلافاصله پیشنهاد بازی در سریال پوآرو را پذیرفت. سپس شروع به مطالعه تمام رمان‌ها و داستان‌های كوتاه او كرد. او تمام فیلم‌های پیشین پوآرو را پیدا كرد و دید و یادداشت‌های بسیاری درباره آن نوشت كه هنوز هم آنها را در اتاق خود دارد. آنچه ساچت از این مطالعات كسب كرد هم او را متعجب كرد و هم ادامه راه را برایش مطمئن‌تر ساخت.او با بررسی بازی هنرپیشگان قبلی به این نتیجه رسید كه در تمامی بازی‌ها یك چیز كم است. او می‌گوید: «من هنوز پوآروی واقعی كریستی را ندیده‌ام، ولی به این نتیجه رسیدم كه باید یك روش انقلابی ارائه دهم. احساس می‌كردم پوآروی تلویزیونی با پوآروی داخل رمان باید تفاوت‌هایی داشته باشد و مطمئن شدم اگر كریستی می‌خواست فیلمنامه پوآرو را بنویسد حتما تغییراتی در شخصیت او می‌دهد.»
 
كارآگاه كریستی، انسانی پر از خشم‌های اخلاقی و اغلب بی‌رحم بود، ولی ساچت حالت‌های طنز نیز به او بخشید، از جمله این حركات؛ بستن تور نگهدارنده سبیل در هنگام خواب است، هر چند كه ساچت با جدیت می‌گوید: «هرگز سعی نكرده‌ام كه پوآرو را دوست‌داشتنی جلوه دهم.» پوآروی از خود متشكر، بدون شوخ‌طبعی و به شدت سختگیر است و مسلما از آن نوع آدم‌هایی نیست كه دلمان بخواهد اوقات فراغت خود را با او بگذرانیم. حتی خالق او هم چندان او را دوست نداشته است. كریستی در سال 1938 یعنی كمتر از 20 سال پس از انتشار اولین رمان پوآرو می‌نویسد: «لحظاتی پیش آمده است كه از خودم پرسیده‌ام چرا، چرا و چرا اصلا این مرد كوچك نفرت‌انگیز خسته‌كننده را خلق كردم؟» اما آیا ساچت هم این موضوع را می‌داند؟ او با شادی می‌گوید: «بله، پوآرو گاهی مرا عصبانی می‌كند ولی عاشقش شده‌ام. او فوق‌العاده‌ترین مرد كوچكی است كه حرص آدم را درمی‌آورد.»
ساچت آنچنان خود را وابسته به پوآرو می‌داند كه می‌گوید: «می‌خواهم وصیت كنم روی سنگ قبرم بنویسند: دیوید ساچت؛ پوآروی تلویزیون» آرزوی او این است كه در نسخه تلویزیونی تمام داستان‌های پوآرو كه نوشته كریستی است، بازی كند. او می‌گوید: «فقط شش تای دیگر باقی مانده است. البته اگر عمرم كفاف بدهد!»

ازدواج

دیوید ساچت «شیلا فریس» را اولین بار در سال 1972 ملاقات كرد. شیلا هم مثل او در آن زمان در تئاتر بلگراد فعالیت می‌كرد. این دو، روز 30 ژوئن سال 1976 ازدواج كردند و صاحب یك پسر و یك دختر شدند. پسرشان «رابرت» افسر نیروی دریایی و دخترشان كاترین، متخصص فیزیوتراپی هستند. از جمله فیلم‌های دیوید ساچت می‌توان به فیلم‌های زیر اشاره كرد: منحرف (2009)، شغل بانكی (2008)، سیل (2007)، مكسون (2007)، پوآرو (1989)، دراكولا (2006)، ادیسه فضایی (2004)، هنری هشتم (2003)، ساده‌لوح (2003)، مادرزن‌ها (2003)، زندگی در بغداد (2002)... اولین فیلم رسمی او حرفه‌ای‌ها در سال 1978 بود.هم بازی‌های ساچت در فیلم‌ «پوآرو»؛ «هیو فریزر»، «فیلیپ جكسون» و «پائولین مورن» هستند. هیو فریزر در نقش «هستینگ» فارغ‌التحصیل دانشگاه هنرهای دراماتیك و موسیقی و عضو گروه موسیقی راك است. او در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی بسیاری بازی كرده كه شناخته‌شده‌ترین آنها، نقش هستینگ می‌باشد. فریزر و همسرش «بلیندا لانگ» هنرپیشه، یك دختر به نام «لیلی» دارند. او پسر بازیگر مرحوم انگلیسی، رونالد فریزر می‌باشد. فیلیپ جكسون بازیگر نقش سربازرس جپ هنرپیشه، خواننده و مجری تلویزیون انگلیس است. او در سال 1998 به خاطر بازی در فیلم «صدای كوچك» نامزد دریافت جایزه بهترین هنرپیشه شد. همسر او سالی جكسون نام دارد و صاحب دو فرزند است. پائولین مورن ایفاگر نقش خانم لمون هنرپیشه انگلیسی است و از سال 1987 یك ستاره‌شناس حرفه‌ای می‌باشد.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: ksabz.net
 
مطالب پیشنهادی:
درباره مجموعه تلویزیونی پوآرو
آگاتا کریستی، «ملکه‌ی جنایت» 
کشف یک داستان تازه از پوآرو
حرفه ای سینمای جهان
پسر فقیری که ستاره هالیوود شد