صحبت های زهرا امیر ابراهیمی پس از دریافت نخل طلای کن 2022 + تصاویر
دقایقی قبل زهرا امیر ابراهیمی برای بازی در «عنکبوت مقدس» برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن 2022 شد تا به اولین زن ایرانی برنده این جایزه تبدیل شود

زر امیرابراهیمی: سینما جانم را نجات داد/ می خواستند خودکشی کنم

مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن ساعتی پیش (۲۸ می) در کاخ جشنواره برگزار شد. ریاست هیات داوران این دوره جشنواره را ونسان لندون بازیگر فرانسوی فیلم «تیتان» برعهده داشت.

بیشتر بدانید : برندگان نخل طلای جشنواره کن 2022 اعلام شد

فیلم برادان لیلا به کارگردانی سعید روستایی برنده جایزه بزرگ فیپرشی یا فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۲ شد. در پی این موفقیت، روستایی جایزه‌اش را به مردم داغ‌دیده آبادان تقدیم کرد.

بیشتر بدانید : درخشش "برادران لیلا" در کن/ سعید روستایی نخل طلا را به مردم آبادان تقدیم کرد

اختتامیه جشنواره کن 2022
اختتامیه جشنواره کن 2022

نقطه درخشان مراسم اختتامیه کن امشب این بود که بازیگر ایرانی زهرا (زر) امیرابراهیمی برای نقش آفرینی در فیلم عنکبوت مقدس ، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را برد. زهرا امیرابراهیمی که امشب تبدیل به اولین زن ایرانی برنده جایزه بازیگری جشنواره کن شد بعد از دریافت جایزه و یک مقدمه کوتاه به زبان فارسی سخنرانی‌ اش را به زبان انگلیسی انجام داد.

بیشتر بدانید : زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن جشنواره کن 2022 + عکس

سخنرانی زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن 2022
سخنرانی زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن 2022

زر امیرابراهیمی در هنگام گرفتن این جایزه به فارسی گفت:

«خوشحالی و موفقیت برای من مفاهیم عمومی و جمعی هستند. هرچند در این لحظه خیلی خوشحالم، ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه و کنار خاک ایران است. من اینجام اما دلم با زنان و مردان ایران است
 

زر امیرابراهیمی در اختتامیه جشنواره کن 2022
زر امیرابراهیمی در اختتامیه جشنواره کن 2022

او در ادامه مراسم اهدای جوایز، به زبان فرانسوی به حضار گفت:

«من امشب راه زیادی را برای حضور در این صحنه طی کرده‌ ام. این قصه ی یک سفر است. داستان آسانی نبود. قصه تحقیر بود ولی سینما هم بود. تنهایی بود ولی سینما هم بود. تاریکی بود ولی سینما هم بود و اکنون من روبه روی همه شما ایستاده‌ ام . امشب شب خوشحالی و رنگ و لعاب است و باز این سینما است، این واقعا سینماست. من هرگز نمی توانم به اندازه کافی از این ترکیب نور و رنگ و سایه تشکر کنم. بر پرده‌ ای که دنیا را بزرگ‌ تر می‌ کند. سینما به معنای واقعی کلمه جان من را نجات داد و می‌ دانم این سینما جان خیلی‌ ها را نجات داده است. در ایران، در افغانستان، در مالی و یا حومه پاریس... و عنکبوت مقدس، این فیلم درباره زنان است...

زر امیرابراهیمی برنده نخل طلای جشنواره کن 2022
زر امیرابراهیمی برنده نخل طلای جشنواره کن 2022

 از علی عباسی متشکرم که اینقدر دیوانه وار و سخاوتمند بودی و بر خلاف همه چیز این کار قدرتمند را هدایت کردی ... من هنوز باور نمی کنم آدم هایی که ستایششان می کردم تصمیم گرفتند من را از میان اقیانوسی از بازیگران زن عالی انتخاب کنند.

زهرا امیرابراهیمی برنده نخل طلای جشنواره کن 2022
زهرا امیرابراهیمی برنده نخل طلای جشنواره کن 2022

زهرا امیرابراهیمی پس از دریافت جایزه نخل طلای کن در نشست خبری مقابل خبرنگاران گفت:

همین که من امشب اینجا هستم، پیامی به خصوص برای زن‌ های ایرانی‌ است. برخی می‌ خواستند من را از همه‌ جا پاک کنند. قصد داشتند من را از سینما حذف کنند. آن‌ ها می‌خواستند من هیچ جایی دیده نشوم. حتی شاید می‌ خواستند خودکشی کنم... که بمیرم. اما در آخر، من اینجا هستم. فکر می‌کنم این نشانه‌ی قدرت ماست و فقط به معنیِ قدرت زنان نیست، بلکه این قدرتِ انسان است. اگر به خودتان باور داشته باشید، می‌توانید.

عکس های زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن جشنواره کن 2022
عکس های زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن جشنواره کن 2022

من به شدت و به سختی کار کردم. من هنوز عاشق ایران هستم. ایران کشور اول و دوست داشتنی من است و عاشق تمام مردم ایران هستم، حتی آن‌ هایی که زندگی‌ ام را نابود کردند. می‌دانم مشکل بزرگ‌تر از یک مشکل شخصی است، یا حتی فراتر از دولت است. مساله درباره تمام شیوه‌ها و سیستمِ فکری است و فکر می‌کنم امروز همه‌ چیز در حال تغییر است و این خبر خوبی برای من... و این جایزه، تشویق بسیار خوبی برای همه، مخصوصا زنان است.

زر امیرابراهیمی در کنفرانس مطبوعاتی قبلی پس از نمایش فیلم گفت که از دوستان روزنامه نگار واقعی خود در ایران الهام گرفته است. او گفت: "من می دانم که آن ها هر روز با مشکلاتی روبرو هستند." 

زهرا امیرابراهیمی در اختتامیه جشنواره کن 2022
زهرا امیرابراهیمی در اختتامیه جشنواره کن 2022

زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن جشنواره کن 2022
زهرا امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن جشنواره کن 2022

هیات داوران بخش مسابقه اصلی با حضور اصغر فرهادی سینماگر ایرانی در کنار «وینسنت لیندون» (رئیس هیات داوران)، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه» در نهایت فیلم «مثلث غم» ساخته «روبن اوستلوند» را شایسته دریافت نخل طلای بهترین فیلم معرفی کردند. 

بیوگرافی زهرا امیرابراهیمی

زهرا امیرابراهیمی متولد سال ۱۳۶۰ بازیگر ایرانی است. او در ایران با بازی در سریال نرگس در سال ۱۳۸۵ به شهرت رسید. وی در رشته بازیگری تئاتر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و کار در سینما را با ساخت فیلم کوتاهی با عنوان خت در سال ۱۳۷۸ آغاز کرد.

امیرابراهیمی در عکاسی نیز فعالیت می‌کند. او از سال ۱۳۸۴ عکاسی را به صورت حرفه‌ای ادامه داد و دو نمایشگاه با عنوان دید اول و دید دوم برگزار کرده‌است.

وی با ایفای نقش در مجموعهٔ تلویزیونی کمکم کن (رمضان ۱۳۸۳)، غریبانه (۱۳۸۳) و نرگس (تابستان ۱۳۸۵) در ایران به شهرت رسید.

زهرا امیرابراهیمی پس از انتشار فیلمی از روابط خصوصی‌ اش از ایران مهاجرت کرد. تا مدت ها شایعه خودکشی کردن او پس از زبان ها افتاد ولی دروغی بیش نبود و واقعیت نداشت. او کار حرفه‌ ای خود را در فرانسه دنبال کرد و  در سال ۲۰۱۸ برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن فیلم خارجی‌ زبان از جشنواره بین‌المللی فیلم نیس شد. 

بیشتر بدانید : افشاگری زهرا امیرابراهیمی درباره لو رفتن فیلم خصوصی اش + عکس

زهرا امیرابراهیمی پس از خروج از ایران

امیرابراهیمی پیش از ترک ایران در دو فیلم سینمایی سفر به هیدالو و انتظار بازی کرده‌است. او پس از خروج از ایران، در فرانسه سکنی گزید و در تئاتر رؤیای طاهرگان خاموش به همراه شبنم طلوعی به ایفای نقش پرداخت. او برای بازی در فیلم تریلر عنکبوت مقدس (۲۰۲۲) برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شد.

بیشتر بدانید : احساس زهرا امیرابراهیمی درباره حضور ترانه و گلشیفته در جشنواره کن

بیشتر بدانید : رقابت گلشیفته و ترانه و زهرا در جشنواره کن 2022 + جزئیات

بیشتر بدانید : عکس های زهرا امیرابراهیمی در فیلم جدیدش

بیشتر بدانید : زهرا امیرابراهیمی و علی عباسی روی فرش قرمز جشنواره کن 2022 + تصاویر

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ/ سمانه ضیائی فر
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ