این خانم كه خیلی زود به موفقیت دست یافت و 2 سال پیش با سرمایه 85 میلیون دلاری به عنوان یكی از زنان موفق دنیا شناخته شد، در سال 2009 عنوان پول‌سازترین...

ساندرا بولاك، بازیگر 46 ساله آمریكایی یكی از چهره‌های موفق هنری امسال است. در سن‌و‌سالی كه خیلی از بازیگران زن باید دور بازی كردن را خط بكشند، او ثابت كرد كه می‌تواند خیلی كارها بكند و حتی اگر قرار باشد نقش مادر سختگیر دو نوجوان را هم ایفا كند، می‌تواند چنان مادری باشد كه به او اسكار دهند.
بولاك كه هفته پیش یك افتخار بزرگ دیگر را به افتخارهای سال 2010 خودش افزود. با گرفتن جایزه یك عمر دستاورد هنری ام.تی.وی به خاطر 2 دهه فعالیت هنری، با برترین بازیگران مرد در یك ردیف قرار گرفت. او نخستین زنی است كه چنین افتخاری كسب می‌كند. همه اینها باعث شد تا اسم او پس از تقریبا 2 ماه سكوت بر سر زبان‌ها بیفتد و بولاك از تنهایی خودش بیرون بیاید و یك‌بار دیگر در برابر چشم جهان ظاهر شود.
 
او كه این تنهایی را از سال 2007 انتخاب كرده بود، در سال 2009 با 3 فیلم بازگشت و ثابت كرد كه مطرح بودن و محبوب بودن فقط با جنجال به دست نمی‌آید. بولاك امسال در حالی برای اولین بار جایزه اسكار را به دست گرفت كه مریل استریپ از او به عنوان كسی كه شایسته دریافت اسكار است نام برده بود.
اما جالب‌تر از همه این است كه این بازیگر كه با قدرت تمام در جدیدترین فیلمش «سویه تاریك» ظاهر شد، همین قدرت را در رفتار خودش هم بروز داد. او یك روز پیش از مراسم اسكار، جایزه تمشك طلایی را كه به بدترین بازیگر سال تعلق می‌گیرد، دریافت كرد و آن را برای فیلم «همه چیز درباره استیو» با حضور در روی صحنه با دست‌های خودش گرفت. اهداكنندگان این جایزه وقتی دیدند یك بازیگر بزرگ در این مراسم حاضر شده، آنقدر شگفت‌زده شدند كه به جای تندیس4‌دلاری كه به همه بدترین‌ها اهدا می‌شود، تندیس اصلی جایزه را كه 30 سال قدمت دارد و خیلی هم باارزش است به بولاك دادند و بامزه‌تر از همه این كه اخیرا این اشتباهشان را فاش كردند و از بولاك خواستند تا این تندیس را به آنها برگرداند. خانم بولاك هم چندین دی‌وی‌دی از این فیلم را برای داوران مسابقه فرستاد و از آنها خواست یك بار دیگر به بازی او در این فیلم دقت كنند و ضعف‌های دیگر فیلم را به حساب بازیگری او نگذارند. بولاك به خاطر شغل مادرش كه معلم آواز و خواننده اپراست از كودكی با هنر بزرگ شده، با توجه به ملیت سابق مادرش كه آلمانی است و برای اجرای اپرا در اروپا بارها در این بخش از دنیا زندگی می‌كرد، در دوره كودكی در اروپا زندگی كرده و به زبان آلمانی تسلط دارد. اگرچه او از بچگی در نقش‌های كوچك هنری حضور می‌یافت و برای آگهی‌های تلویزیونی انتخاب می‌شد، اما انتخاب اصلی را پس از گرفتن مدرك كارشناسی از دانشگاه كالیفرنیا انجام داد و پس از مدتی كار كردن در شغل‌های پایین مثل كار در رستوران و پیشخدمتی در مهمانی‌ها به عنوان شغل دوره دانشجویی، تلاشش را كرد تا وارد حرفه سینما شود.
 
این خانم كه خیلی زود به موفقیت دست یافت و 2 سال پیش با سرمایه 85 میلیون دلاری به عنوان یكی از زنان موفق دنیا شناخته شد، در سال 2009 عنوان پول‌سازترین بازیگر هالیوود را كسب كرد. این بررسی كه توسط یك شركت معتبر افكارسنجی سال‌هاست انجام می‌شود بر مبنای دیدگاه سینماداران درباره قدرت جلب نظر تماشاگران توسط یك بازیگر به او تعلق می‌گیرد و بولاك چهره‌ای بود كه توانست به مدد بازی‌اش و نه جلوه‌های ویژه و صنعت سینما، تماشاگران را به سینماها بكشاند و بالاتر از چهره‌هایی مثل جورج كلونی و برد پیت قرار بگیرد. این در حالی بود كه پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما در سال 2009 «گرگ و میش» و «ترانسفورمرها» بودند و هنوز اسم بولاك به عنوان برنده اسكار امسال اعلام نشده بود. او به این ترتیب ثابت كرد كه در انتخاب و بازی در نقش‌های كمدی رمانتیك آنقدر موفق بوده كه هم تحسین منتقدان سختگیر سینما و هم مردم را جلب كرده و معنایی جدید به بازیگر هالیوودی داده است.
بولاك كه در اواخر دهه 80 كارش را با بازی در فیلم‌های تلویزیونی مثل «مرد 6 میلیون دلاری» و «زن اتمی» و نقش‌های كوتاه سینمایی شروع كرده بود، با بازی در برابر سیلوستر استالونه در فیلم «مرد ویرانگر» یك قدم بزرگ در زندگی هنری‌اش برداشت. او هرچند در این فیلم جایی برای دیده شدن در برابر غول اكشن آن سال‌ها نداشت، اما توجه «یان دی بانت» كارگردان فیلم «سرعت» را جلب كرد و در برابر كیانو ریوز در فیلمی ظاهر شد كه در دنیا صدا كرد. بولاك بعدها در این باره گفت هرگز فكر نمی‌كرد كه یك اتوبوس درهای موفقیت را برایش باز كند.
بولاك كه تنها سال 1993 در 6 فیلم سینمایی نقش‌آفرینی كرده، بازی در 40 فیلم را در كارنامه‌اش دارد. او در یك سال گذشته جایزه گلدن گلاب، تمشك طلایی و جایزه‌ ویژه‌ جشنواره‌ سانتاباربارا به ‌پاس یك عمر دستاورد سینمایی، جایزه انجمن بازیگران و اسكار را به دست آورده است.

یك مادر جدی

«سویه تاریك» با اقتباس از داستانی واقعی نوشته مایكل لوئیس به فیلم برگردانده شده و جان لی هانكوك كارگردانی آن را به عهده داشت. ساندرا بولاك در این فیلم نقش مادر خانواده توی را ایفا می‌كند؛ زنی كه اگرچه خودش هم دو فرزند دارد، اما از یك نوجوان بی‌سرپرست به نام مایكل نگهداری و به او كمك می‌كند تا بتواند هم تحصیلاتش را پی بگیرد و هم به بیسبال بپردازد. این پسر حالا یكی از قهرمانان بیسبال آمریكاست.
بولاك درباره این فیلم می‌گوید شاید هیچ چیز تازه‌ای در داستان فیلم وجود نداشته باشد و مثل همیشه یك قهرمان بدشانس موضوع فیلم باشد كه به دلیل نداشتن امكانات، نتوانسته استعدادهایش را بروز دهد، اما رابطه ظریف بین اعضای خانواده این فیلم بسیار قابل توجه است.
 
او كه در این فیلم در نقش مادری خشن و سرسخت بازی كرده، با جدیت خودش می‌خواهد به بچه‌هایش برای رسیدن به موفقیت كمك كند. خود او در زندگی زحمت زیادی كشیده و در عین حال به خاطر این كه طراح دكوراسیون داخلی هم هست، هنر جای مهمی در زندگی‌اش دارد.
اما خود این زن هم آرزوهایی داشته كه برآورده نشده‌اند و به نظر او بیش از هر چیز سهل‌انگاری‌هایی كه اطرافیان بر او تحمیل كردند، باعث شد تا او به آنجا كه می‌خواهد نرسد. برای همین او در زندگی بسیار سختگیر است و نظم جای مهمی در خانواده او و بچه‌هایش ایفا می‌كند. ساندرا بولاك با اجرای نقش این زن و مادر، بخوبی توانایی‌های انرژی بخش روحی ـ روانی او را به تماشاگر القا می‌كند و نشان می‌دهد موفقیت نه فقط با نیروی جسمانی كه بیشتر حاصل روحیه‌ای است كه كسی برای تصمیم‌گیری دارد. مایكل هرچند از اول موقعیت جسمی خوبی دارد، اما چون از نظر روحی، انسانی شكست خورده است موفق نیست، اما می‌تواند با حمایت عاطفی، شكست‌های قبلی را ترمیم كند و به یك بازیكن درجه یك بیسبال تبدیل شود. بولاك گفته است با بازی در نقش لی آن، بهترین دستمزد زندگی حرفه‌ای‌اش را گرفته، چون به انسان مقاوم‌تری بدل شده است.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
ساندرا بولاک به «سرعت» مشهور شد
درباره مریل استریپ، بانوی بی‌نقص
بهترین نقش‌های بریتنی مورفی+ عکس
کیت بلانشت، ستاره توانا و بی‌حاشیه هالیوود(+تصاویر)
زندگی پر رمز و راز جودی فاستر+گزارش تصویری