این وب‌گاه بزرگ که علاوه بر کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی و بسته‌های نرم‌افزاری نیز تولید می‌کند، برای فعال‌کردن بازار «نشر و کتاب دیجیتالی»، برنامه‌ای جهت برقراری رابطه ‌بین نویسنده و خواننده تنظیم کرده تا بر فروش کتاب‌های دیجیتالی‌ای که خود در نشر آن شرکت دارد، بیفزاید.
 
با دیجیتالی‌شدن بازار کتاب، یک نویسنده نه تنها باید به زبان و اصول نگارش مسلط باشد، بلکه باید به رموز و فنون شغل‌های ادیتوری، نشر، بازاریابی و... هم آشنا باشد. در این‌صورت می‌تواند با کمک طرح «کتاب الکتریکی آمازون» که بخشی از وظایف امور سفارش و ارسال کتاب را به‌عهده می‌گیرد، اثر خلاقه‌ خود را در «بنگاه انتشاراتی شخص خود» منتشر کند و به دست خوانندگان علاقه‌مند برساند.

 «آمازون» یکی از بی‌شمار ناشران اینترنتی‌ای ‌است که از ابتدا برای برپایی بازار دیجیتالی کتاب، تلاش و سرمایه‌گذاری کرده است. این وب‌گاه بزرگ که علاوه بر کتاب، سی‌دی، دی‌وی‌دی و بسته‌های نرم‌افزاری نیز تولید می‌کند، برای فعال‌کردن بازار «نشر و کتاب دیجیتالی»، برنامه‌ای جهت برقراری رابطه ‌بین نویسنده و خواننده تنظیم کرده تا بر فروش کتاب‌های دیجیتالی‌ای که خود در نشر آن شرکت دارد، بیفزاید. براساس «جدول کتاب‌های پرفروش اینترنتی» که در پورتالی با عنوان «کافه‌ ادبیات» به‌طور مستمر منتشر می‌‌‌شود، کتاب‌های جنایی‌ای که در آمازون منتشر می‌شوند، اغلب در صدر این جدول قرار می‌گیرند.

در حال حاضر کتاب «آماندا هوکینگ»، یکی از این نویسندگان جوان آلمانی که نخستین رمانش درباره‌ انسان‌ها و خفاش‌های خون‌آشام بیش از یک میلیون نسخه به فروش رسیده، در ردیف نخست این جدول واقع شده است. «ولفگانگ تیشر» که از سال 1996 «کافه‌ ادبیات» را منتشر می‌کند، در رابطه با چاپ کتاب‌های دیجیتال از سوی نویسندگان آنها می‌گوید: «در گذشته نویسندگانی که می‌خواستند جهان را تغییر بدهند، از آنجا که دست‌نوشته‌هایشان از سوی هیچ بنگاه انتشاراتی‌ای پذیرفته نمی‌شد، خود اقدام به انتشار کتاب‌هایشان می‌کردند. حالا کسانی که بیشتر نظر و خواست خواننده را در نظر می‌گیرند، آثار خود را چاپ می‌کنند. این نویسندگان جوان می‌دانند برای پول‌در‌آوردن، باید به چه موضوع‌هایی بپردازند.»

این نویسندگان اغلب برای انتشار کتاب‌های خود، به نشر آمازون که ساختاری ساده دارد، رو می‌آورند. نویسنده کافی‌ است که کتاب‌ خود را به وسیله‌ پست الکتریکی برای آمازون بفرستد. روز بعد، کتاب در اینترنت منتشر ‌شده است. بخش خدمات آمازون برای انجام این خدمت دستمزدی طلب نمی‌کند. به گفته‌ ولفگانگ تیشر، بسیاری از کسانی که دست به قلم دارند، نوشته‌های خود را برای امتحان به آمازون می‌فرستند: «چون خرجی ندارد. بعضی اوقات، در عرض 6 ماه، تنها دو نسخه از این کتاب‌ها به فروش می‌رود.» آمازون با این سیاست، دو هدف را دنبال می‌کند. نخست اینکه مراجعه‌کننده می‌داند که انواع کتاب‌های قابل دسترس بین حداقل 2 یورو و 98 سنت و حداکثر 9 یورو و 99 سنت بها دارد حتما از «کتاب‌فروشی دیجیتال آمازون» دیدن می‌کند. دوم آنکه این وب‌گاه بزرگ در نظر دارد، رقبای خود را که قادر به نشر و پخش کتاب به این قیمت مناسب و استاندارد نیستند، از میدان به‌در کند.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir


مطالب پیشنهادی:
استاد حمید سمندریان از نگاه رضا بابک
برنامه جدید احسان علیخانی کی روی آنتن می رود؟
شهر موشهای2 ساخته می شود؟
جایزه اول جشنواره بین‌المللی «وکاویل» کالیفرنیای آمریکا برای یک فیلم ایرانی
جشن تولد بهرام بیضایی+ محمدرضا شجریان