برگزیدگان سومین جشنواره مردمی فیلم «عمار»
در این مراسم علاوه بر اهدای فانوس بلورین جشنواره به هنرمندان برگزیده، از داود میرباقری کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون هم تقدیر شد.
 
 این جشنواره که کار خود را با دبیری نادر طالب‌زاده از 3 دی آغاز کرده بود، روز یکشنیه 10 دی در سینما فلسطین پایان یافت.
در این مراسم علاوه بر اهدای فانوس بلورین جشنواره به هنرمندان برگزیده، از داود میرباقری کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون هم تقدیر شد.
 

میرباقری: خستگی دو دهه کار تاریخی از تنم بیرون رفت
کارگردان سریال «امام علی(ع)» که در حضور خانواده شهدا روی سن رفته بود، از این که در جشنواره‌ای متعلق به انقلاب و در حضور مادران شهدای 8 سال دفاع مقدس تجلیل می‌شود، ابراز خوشحالی کرد و گفت که خاطره این شب و این مراسم همیشه در ذهن او باقی خواهد ماند.
میرباقری با اشاره به حضور مادران شهدا در این مراسم و یادآوری این نکته که همه ما مدیون شهدا و خانواده‌های آن ها هستیم گفت:«باور کنید این مراسم خستگی دو دهه کار تاریخی را از تن من بیرون کرد.»
 

او افزود:« اگر قرار است این جشنواره به راه خود ادامه دهد باید شخصیت بزرگواری چون حضرت عمار را سرلوحه کار خود قرار دهد.
نویسنده نمایشنامه «معرکه در معرکه» از عمار به عنوان شخصیتی تاثیر گذار در دوران ولایت امام علی(ع) نام برد که توجه ویژه‌ای به مساله ولایت داشته است.
 

دوری از ویروس سکولاریسم
نادر طالب‌زاده دبیر سومین جشنواره عمار هم در بخش دیگری از این مراسم در مورد این جشنواره و فیلمسازان حاضر در آن سخن گفت.
او استقبال خوبی را  که از این دوره جشنواره صورت گرفته، یاد آور شد و یکی از بزرگترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی را پرورش نیروهای انقلابی و مخلص در راه اسلام دانست.


طالب‌زاده با بیان این که ایده‌های انقلابی باید از طریق هنر تصویر نشان داده شود، تاکید کرد:« متاسفانه در طول این سال‌ها ظرفیت‌های نهفته فیلمسازان انقلاب کشف و مهندسی نشده است.»


این کارگردان یکی از اهداف جشنواره عمار را حمایت از فیلمسازان انقلابی دانست و افزود:« نقطه ضعف تفکر جریان سینمای انقلاب در عرصه داستان و درام‌نویسی است که باید به این موضوع بیش از پیش توجه کرد.»


مجری برنامه «راز»، فیلمسازانی را که در فضای انقلاب نفس می‌کشند، به‌دور از هرگونه ویروس سکولاریسم و روشنفکری توصیف کرد که نسبت وجودی‌شان به ذات پاک پروردگار نزدیک‌تر است.
او افزود:«سینمای انقلاب وظیفه دارد طی یک مهندسی فرهنگی استعدادها را کشف کند.»


 خدا به ما غیرت بدهد
عزت‌الله مطهری روای کتاب «خاطرات عزت‌شاهی» یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او پس از ادای احترام به خانواده‌های شهدایی که در سالن حضور داشتند ، از خدا خواست تا به همه این غیرت را بدهد که راه شهدا را ادامه دهند.
مطهری با تقدیر از برگزاری چنین جشنواره‌ای گفت: «ممکن است در این جشنواره کاستی‌هایی وجود داشته باشد، ولی فقط دیکته نانوشته بدون غلط است. و ما و دوستان هم باید بدانیم که از این بچه‌ها در حد امکانات و توان‌شان انتظار داشته باشیم.»
او از دولت خواست تا به برگزار کنندگان این جشنواره کمک کند.
 

آن‌هایی که خانه و ماشین گرفتند خط‌ خود را عوض کردند
علیرضا قزوه هم یکی دیگر از هنرمندانی بود که در این مراسم روی سن رفت و دقایقی صحبت کرد.
او که قرار بود به انتخاب مجری برنامه یکی از اشعارش را با موضوع حماسه 9 دی بخواند، با اشاره به اشعاری که برای این روز سروده گفت: « برای یکی از شعر های من حدود 4 هزار کامنت ناسزا گذاشتند، البته من برای اعتقادم شعر گفتم و اگر 40 هزار کامنت هم برایم می گذاشتند باز همین راه را ادامه می‌دادم.»
شاعر شعر «مولا ویلا نداشت» افزود:« خیلی ها به من می‌گویند تو تا به حال خیلی امکانات گرفته‌ای ، در حالی که من یک خانه یا ماشین هم از وزارت ارشاد نگرفته‌ام.»
قزوه اظهار داشت:«جالب اینجاست کسانی که ماشین و خانه گرفتند حالا خط خودشان را عوض کرده اند.»
 

ممانعت از ورود حزب‌الله به سینما
سعید قاسمی یکی از فرماندهان دفاع مقدس هم در بخش دیگری از این مراسم روی سن رفت و دقایقی سخن گفت.
او راه اندازی جشنواره فیلم عمار را از برکات فتنه سال 1388 دانست و با اشاره به شرایطی که در 30 سال گذشته شکل گرفته، افزود:«به هیچ وجه در این شرایط مافیای سینما و سیما اجازه ورود بچه‌های حزب الهی را با نگاه روح الهی به عرصه فیلمسازی نمی‌داد.»
او یکی از ویژگی‌های جشنواره عمار را فراهم ساختن فرصنی برای حضور این طیف در عرصه فیلمسازی دانست.


برگزیدگان سومین جشنواره فیلم عمار
در بخش انیمیشن «آنها زنده اند»؛ ساخته محمد لطفعلی در موضوع تاریخ انقلاب، «نبرد خلیج فارس»؛ ساخته فرهاد عظیما در موضوع تاریخ انقلاب و «پرواز غریب»؛ ساخته کامران رضایی در موضوع تاریخ انقلاب جایزه دریافت کردند.
 
همچنین«عطر ولایت»؛ ساخته کیومرث صمدی در موضع تاریخ انقلاب که منتخب هیئت داوران شناخته شده و از «ابراهیم در آتش» ساخته فاطمه نصیرفرد در موضوع تاریخ انقلاب تقدیر شد.
در بخش کلیپ از سه اثر «حضور»؛ ساخته سعید خلیلی در موضوع تاریخ انقلاب، «هنر امام» ساخته محمدحسین خوش بیان در موضوع تاریخ انقلاب و «این آخرین قدم» ساخته علی حمزه با موضوع تاریخ انقلاب تقدیر شد.
همچنین در این بخش سه اثر «بابا خون داد»؛ ساخته مهدی نقویان با موضوع تاریخ انقلاب، «عشق است به آسمان پریدن» ساخته علی حمزه در موضوع تاریخ انقلاب و «خاورمیانه جدید خاورمیانه اسلام» ساخته محمدحسین خوش بیان در موضوع بیداری اسلامی برگزیده شدند.
 
در بخش داستانی از «24 ساعت مرخصی» ساخته ناصر شهریاری در موضوع جنگ نرم تقدیر و سه اثر «ودیگر هیچ نبود» ساخته محمدباقر مفیدی‌کیا در موضوع بیداری اسلامی،«11=1+1» ساخته سیدمحمد طباطبایی در موضوع بیداری اسلامی و «به رنگ زندگی» ساخته «داوود جلیلی» در موضوع نقد درون گفتمانی برگزیده شدند.
 
در بخش مستند تاریخ انقلاب اسلامی از دو اثر «پاهایم قلقلک را دوست دارد» ساخته سیدمحمد میرکانی و «سمیه کردستان» ساخته محمدعلی مردانی تقدیر شد و سه اثر«ثانیه‌های معکوس» ساخته محمد رمضانی، «آن مرد ایستاده است» ساخته علیرضا نوروزی خراسانی و «بچه‌های دو محله» ساخته مصطفی خسروی برگزیده شدند.
 
همچنین در بخش مستند بیداری اسلامی و بین‌الملل 4 مستند برگزیده «جمیله» ساخته مجید کلهر، «99 درصد» ساخته محسن یزدی قلعه، «اندیشه حیات» ساخته محسن اسلام زاده و سیدمحسن اصغرزاده، و«مدرسه» ساخته محمدرضا عباسیان اعلام شدند.


در بخش مستند نقد درون گفتمانی نیز از «درد ویول» ساخته قربان علی طاهرفر تقدیر شد و سه اثر «میراث آلبرتا» ساخته حسین شمقدری، «آب شهر» ساخته یاسر طالبی و «مزیت دوم» ساخته مقداد رحیمی برگزیده اعلام شدند.
 
در بخش مستند جنگ نرم از «موید» ساخته محمدرضا دهشیری و «همزاد عاشقان» ساخته تورج کلانتری تقدیر شد و سه اثر «اخراجی‌های 4» ساخته محمدتقی رحمتی، «کوچه مقدس» ساخته جمال عود سیمین و«کاشانه» ساخته علی تاجیک برگزیده اعلام شدند.
 
در بخش مستند فتنه 88 دو اثر «ما بیشماریم» ساخته محمد محمدی سرشت و«انتخاب ده» ساخته مهدی نقویان برگزیده اعلام شدند.
 
در بخش مستند تلویزیونی نیز سه اثر «جهانشهری‌ها»(ادگاردو)؛ ساخته شهریار اسفندیاری، «آشفته سران» ساخته محمد اسکندرزاده و«غزه 85 مایل» ساخته سعید صادقی برگزیده اعلام شدند.
 

حاشیه‌های مراسم
- در این مراسم و به بهانه تجلیل از داود میرباقری کلیپی پخش شد که در آن برای نخستین بار تصاویری از ارتباط تصویری مقام معظم رهبری با پشت صحنه سریال «مختارنامه» نمایش داده شد.
- خانواده‌های شهدا هدیه جشنواره را که یکی از کاشی‌های حرم حضرت عباس(ع)  بود، به داود میرباقری اهدا کردند.
- پدر شهید احمدی روشن که در این مراسم حضور داشت، کتابی را به نشانه نقدیر و بدون برنامه ریزی از سوی جشنواره به میرباقری، ابوالقاسم طالبی و نادر طالب‌زاده اهدا کرد.
- دو فیلمساز فرانسوی که به دلیل ساختن مستندی ضد صهیونیستی ، ازکار خود پس از 20 سال برکنار شده بودند، در این مراسم حضور داشتند.
- مراسم اختتامیه این جشنواره با استقبال خوبی مواجه شده بود و علیرضا قزوه وقتی روی سن رفت گفت که انتظار نداشته با این جمعیت مواجه شود.
- برخی از افرادی که سوژه‌ فیلم های مستند جشنواره بودند، در این مراسم حضور داشتند.
- علیرضا سجاد‌پور مدیر مستعفی سازمان سینمایی یکی از حاضران در مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم عمار بود.
- سردار محمدرضا نقدی ، محسن علی‌اکبری، غلامرضا منتظمی، ابوالقاسم طالبی، هاشم میرزاخانی، سید احمد میرعلایی، حسن نجاریان،  انسیه شاه‌حسینی، رحیم مخدومی، رضا پورحسین، جواد اردکانی ، محمدرضا عباسیان، گلریز، علی رویین‌تن و شهریار بحرانی از جمله حاضران در این مراسم بودند.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.com


مطالب پیشنهادی:
امضای کدام چهره معروف بیش از همه جعل شده است؟
آقای خواجه امیری تولدتون مبارک
مشکلات خط فارسی حل‌شدنی است؟
آقای شهریاری چرا می خواهید با "فیتیله ای ها" همراه شوید؟
منتخب داستانهای پلیسی هیچکاک را بخوانید