ماجرای چهار ازدواج چارلی چاپلین!!
ازدواج‌ها، عشق بزرگ او در ازدواج چهارم رخ نمود؛ وقتی چاپلین 54 ساله به «اونا اونیل» 18 ساله دل باخت.

مروری بر ازدواج های چارلی چاپلین

چارلی خیلی جوان بود که دل به «هتی کلی» باخت. دقیق بخواهیم بگوییم 19 سال داشت که یک دل، نه صد دل اسیر و واله هتی شد. با این حال خانواده هتی از همان ابتدا با چارلی مخالف بودند. در نهایت هم این عشق سرانجامی نداشت و راه به جایی نبرد. حضور هتی اما در ذهن چارلی تا مدت‌ها دوام داشت. حتی ازدواج اول او نیز تحت‌تاثیر عشقش به هتی بود. چارلی البته چهار بار ازدواج کرد که بین این ازدواج‌ها، عشق بزرگ او در ازدواج چهارم رخ نمود؛ وقتی چاپلین 54 ساله به «اونا اونیل» 18 ساله دل باخت.

اولین ازدواج چارلی چاپلین

چارلی 29 ساله بود که با «میلدرد هریس» ازدواج کرد. میلدرد در آن زمان 17 سال سن داشت و بازیگر بود. اما آنچه باعث شد چاپلین با او ازدواج کند نه شغل و موقعیت خانوادگی‌اش، که شباهتش به هتی کلی، عشق ناکامش بود. برای چارلی، میلدرد «دختر بانمکی» بود که یاد  هتی را برایش زنده می‌کرد. شاید به همین دلیل هم بود که زندگی مشترک این دو دوامی نداشت و آنها‌ تنها دو سال پس از ازدواج از هم جدا شدند.



ازدواج دوم چارلی چاپلین

ثمره ازدواج نخست چارلی یک پسر بود که البته سه روز پس از تولد از دنیا رفت. چهار سال بعد، چارلی که حالا دیگر برای خودش اسم و رسمی داشت، با «لیتا گِرِی» هنرپیشه فیلم «پسربچه» ازدواج کرد. در سال 1924 و در حالی که او تنها 16 سال سن داشت، مشخص شد که از چارلی 35 ساله حامله شده است. این می‌توانست یک رسوایی بزرگ برای چارلی چاپلین باشد که با دختری که به سن قانونی نرسیده، رابطه داشته است.

به همین دلیل چاپلین در ماه نوامبر همان سال به‌صورت مخفیانه و در مکزیکو با لیتا ازدواج کرد تا جلوی این رسوایی گرفته شود. با این حال این آغاز جنجالی، عمری کوتاه داشت. خیلی زود متوجه شدند که کمترین نقطه اشتراکی با هم ندارند و‌ همین مساله باعث شده بود که چارلی همه تلاش خود را به‌کار گیرد تا هرچه بیشتر از خانه دور باشد.

در همین روزها او در حال ساخت «جویندگان طلا» بود که در آن با لیتا همبازی شد. زندگی مشترک این دو اما خیلی زود به جدایی رسید و آنها‌ در 22 آگوست 1927 رسما از هم جدا شدند. این طلاق در آن زمان از چند جهت خبرساز شد؛ نخست اینکه چارلی در آن روزها درگیر حاشیه‌‌هایی شده بود و خبر بازیگوشی‌های او به رسانه‌ها هم رسیده بود. در وهله بعدی او به خاطر طلاقش مجبور به پرداخت 600 هزار دلار به همسرش و 100 هزار دلار بابت هریک از پسرهایش شد.

سومین ازدواج چارلی 

این ارقام باعث شد تا طلاق چاپلین از گری گران‌ترین طلاق آن زمان لقب بگیرد. لیتا دو اتوبیوگرافی نیز در مورد زندگی‌اش با چاپلین نوشته که یکی از آنها‌ «زندگی من با چاپلین» نام دارد. ظاهرا این طلاق پرخرج برای چارلی درس عبرتی می‌شود چون او حدود 10 سال ازدواج نمی‌کند تا اینکه سرانجام در سال 1936 برای سومین بار دم به تله می‌دهد و با «پائولت گودار» ازدواج می‌کند. پائولت هم بازیگر بود و در «عصر جدید» شاهکار چاپلین بازی کرده بود. این ازدواج هم اگرچه از دو ازدواج قبلی بادوام‌تر است و شش سال به‌ طول می‌انجامد اما سرانجامی جز جدایی ندارد.

آخرین ازدواج چارلی چاپلین

ریشه لاتین «اونا» به معنای «تک» و «یگانه» است؛ اسمی برازنده برای دختر نمایشنامه‌نویس معروف آمریکایی، «اوژن اونیل» که جایزه نوبل را هم برده است. اونا متولد 1925 بود و وقتی با چارلی چاپلین 54ساله ازدواج کرد تنها 18 سال سن داشت. اوژن اونیل که به شدت با این ازدواج مخالف بود، وقتی نتوانست مانع آن شود دیگر تا پایان عمر حاضر نشد دخترش را ببیند. این مساله البته چیز زیادی را در زندگی اونا تغییر نداد چون خود اوژن وقتی اونا دو سال داشت، دل به زن بازیگری باخت و برای زندگی با معشوقه‌اش، اونا را همراه برادر و مادرش تنها گذاشت و آنها را ترک کرد.

به همین دلیل بود که اونا و شان، برادرش تحت‌نظر مادرشان بزرگ شدند: «اگنس بولتون»، مادرزن آینده چارلی چاپلین. اونا 17 سال سن داشت که زیبایی خیره‌کننده‌اش باعث شد توجه محافل نیویورک به او جلب شود. نکته جالب‌توجه در زندگی اونا این است که او در همین دوران با مرد جوان رازآلودی روابط عاشقانه‌ای داشت که بعدها به یکی از مشهورترین نویسنده‌های دنیا تبدیل ‌شد: «جی.دی. سلینجر». اونا رویای بازیگر شدن در سر دارد.

او جوان اول سال1942 است. سرانجام آنقدر عکس در رسانه‌های مختلف از اونا منتشر می‌شود که واکنش  پدرش را برمی‌انگیزد. او در 12 می آن سال در نامه‌ای به وکیلش فعالیت‌های او را حقیر و احمقانه می‌خواند و می‌نویسد: «‌آنچه اونا به‌ دست می‌آورد لایق تحقیر و سرزنش است. هالیوود پایان کار او خواهد بود و روی زمین هیچ جایی بدتر از هالیوود برای یک دختر جوان وجود ندارد.» اونا در ابتدای ورود به دنیای سینما موردتوجه «اورسن ولز» قرار می‌گیرد که نخستین راهنمای او در دنیای پرزرق و برق هالیوود هم می‌شود. آیا رابطه عاشقانه‌ای هم بین آنها شکل می‌گیرد؟ بعدها در این مورد بسیار گفته می‌شود اما هرگز تایید نمی‌شود.

نخستین دیدار چاپلین و اونا هم برای بازی در یک فیلم است. تهیه‌کننده فیلم،  اونا اونیل و چارلی چاپلین شام را با هم صرف می‌کنند و درمورد پروژه مشترک حرف می‌زنند. اونا در آن شام تاریخی کشف می‌کند که کمدین مشهور دوست دارد «چارلی» صدا زده شود و نه «آقا». علاوه بر این او ظرافت زنانه دست‌های چارلی را که لکه‌های قهوه‌ای روی آنها‌ نشسته با دقت می‌نگرد، چروک‌های صورتش را از نظر می‌گذراند، حلقه موهای خاکستری چارلی را تماشا می‌کند و به نگاه آبی پیرمرد دل می‌بازد. «مایکل چاپلین» پسر چارلی معتقد است که «پاپا می‌توانست هرکسی را هیپنوتیزم کند» و او در آن شب، دخترک را هیپنوتیزم می‌کند.

در همان لحظات اولیه، اونا می‌فهمد که عاشق چارلی خواهد شد. به همین دلیل است که «ویکتوریا چاپلین» می‌گوید: «او همه چیزهایی را که سرمایه‌اش بود نثار پدر کرد؛ معصومیت، ملاحت، جوانی و البته عشق مطلق.» چاپلین با وجود آن همه تجربه تلخ، بی‌صبرانه منتظر می‌ماند تا اونا 18 سالگی‌اش را جشن بگیرد و با او ازدواج کند: 16 ژوئن 1943.

اگر چارلی در سن 19 سالگی عشق نافرجام هتی کلی را تجربه کرد، وقتی در 25 دسامبر 1977 چشم از جهان فروبست نه تنها هیچ یادی از آن عشق در ذهنش نبود که وجودش پر بود از عشق اونا. بیست و هفتم سپتامبر 1991، کمی پس از نیمه‌شب و در شبی که توفانی سخت درگرفته بود، اونا نیز آخرین نفس را کشید تا بیش از این از آقای چاپلین که دوست داشت چارلی صدایش بزنند دور نماند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : tamashagaranemrooz.com