دل نگرانی های رامبد جوان بابت حیوانات و محیط زیست!
رامبد جوان: برای من بسیار عجیب است که چرا در برخی از ما دوز خشونت با حیوانات بسیار بالاست، این در حالی است که این رفتار ناپسند چه در دین و چه در فرهنگ اصیل ایران هیچ جایگاهی ندارد.

دوز خشونت با حیوانات بسیار بالاست

رامبد جوان شامگاه  24 خرداد با حضور در برنامه تلویزیونی «طبیعت 360 درجه» از دلنگرانی‌های خود درباره محیط زیست و مسئولیت شهروندان برای حفاظت از داشته های ارزشمند ملی گفت.

رامبد جوان در این برنامه شکار غیرمجاز حیوانات را از چالش‌های جدی محیط زیست عنوان کرد و افزود: موافق صد درصد ممنوع کردن شکار هستم،‌ به نظر من باید برای شکارچیان غیر مجاز، مجازات جدی در نظر گرفته شود؛‌ البته سازمان محیط زیست اقدامات خوبی مثل افزایش محیط بانان و تعیین جریمه‌های نقدی سنگین برای شکارچیان غیر مجاز انجام داده،‌ اما باید توجه داشت که شاید پرداخت جریمه نقدی برای خیلی ها امکان‌پذیر باشد و باید در کنار این اقدامات به فکر راهکارهای موثرتری بود.

مجری برنامه «خندوانه» گفت: البته موضوع محیط‌بانان هم بسیار جدی است، سازمان محیط زیست خیلی برای این حوزه تلاش می‌کند و من هم در جریان هستم که پای خیلی از موضوعات اینچنینی ایستاده، اما فکر می‌کنم خیلی مسائل در این حوزه وجود دارد و محیط‌بانان ما امروز چه در بخش تجهیزات و چه تامین مسائل مالی،‌ قضایی و ... محرومیت هایی دارند که باید به آنها رسیدگی شود.

رامبد جوان تاکید کرد: باید یادمان باشد که اگر از محیط زیست‌مان محافظت نکنیم،‌ برای ما اتفاقات ناگواری می‌افتد، از آن مدل اتفاق‌هایی که شاید فقط در فیلم‌ها دیده‌ایم؛‌ فارغ از این وقتی محیط زیست آسیب ببیند افسردگی به سراغ آدمیزاد می‌آید و باید به این وجه ماجرا هم توجه داشت.

جوان افزود: برای من بسیار عجیب است که چرا در برخی از ما دوز خشونت با حیوانات بسیار بالاست، این در حالی است که این رفتار ناپسند چه در دین و چه در فرهنگ اصیل ایران هیچ جایگاهی ندارد.

وی گفت: برخی از ما نسبت به حیوانات به شکل عجیبی حس خشونت داریم، فکر می‌کنیم که آنها اضافه هستند و اصلا حواسمان به این نیست که ما هر چه محیط‌های شهریمان را گسترش می‌دهیم از وسط زندگی آنها رد می‌شویم.

این مجری ادامه داد: در حقیقت ما انسان‌ها هستیم که به 360 درجه خود قانع نیستیم و به حریم حیوانات وارد می شویم،‌ در حالی که آنها هیچ خطری برای ما ندارند و آسیبی به ما وارد نمی کنند.

بازیگر سریال «خانه سبز» از «کمبود آب» در کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: موضوع آب برای من به عنوان یک شهروند بسیار جدی است و معتقدم باید صرفه‌جویی در مصرف آب را به همه یادآوری کنم؛ اتفاقی که هر شب در برنامه «خندوانه» می افتد.

وی افزود: من بسیار در مصرف آب مراعات می کنم،‌ دوش گرفتنم را به سه دقیقه محدود کرده‌ام و در تلاش هستم این زمان را باز هم کوتاه تر کنم.

در ادامه این برنامه حمید میرزاده، مجری بخش «خبر» به افزایش جریمه شکار، برای مطالبه ضرر و زیان ناشی از شکار و صید به پیشنهاد سازمان محیط زیست اشاره کرد.

وی افزود: بر این اساس بهای شکار و صید یوزپلنگ آسیایی از ۲۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان، پلنگ ایرانی از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان و خرس قهوه ای ۵۰ میلیون تومان رسیده است

این فعال محیط زیست افزود: سازمان محیط زیست در تلاش است تا مشکل شکار غیر مجاز را با افزایش تعداد محیط بانان، نظارت ها و جریمه های نقدی برطرف کند؛‌ کارشناسی های بسیاری هم صورت گرفته اما بخش زیادی از بازدارنده بودن شکار به فرهنگ‌سازی برمی‌گردد نه زیاد کردن جریمه ها!

میرزاده ادامه داد: اگر در زمینه جریمه نقدی مسائل حاشیه ای رعایت نشود خود این طرح می‌تواند به ابزار تشویقی برای شکار تبدیل شود،‌ چرا که وقتی جریمه افزایش پیدا می کند نرخ فروش پوست آنها هم بالا می رود.

وی گفت: امیدوارم ما به همین راهکارها بسنده نکنیم و نمایندگان مجلس و دولت نیز به این بخش توجه ویژه تری داشته باشند.

این کارشناس محیط زیست افزود: اعتقاد من این است که حفاظت از محیط زیست یک موضوع اجتماعی است که تک تک افراد جامعه باید نسبت به آن احساس مسئولیت داشته باشند.

در ادامه این برنامه علیرضا نادری به طغیان مگس‌های سفید در تهران اشاره کرد و افزود: نام حقیقی مگس‌های سفید "عسلک پنبه" است، در واقع این حشرات مانند شته هستند و بیماری با خود به همراه ندارند فقط موجب آزار می‌شود.

وی افزود: اینکه این حشرات از کجا به تهران آمدند هنوز مشخص نیست، اما پر واضح است که هجوم آنها به پایتخت محصول خطای ما انسان ها در رفتار با محیط زیست است.

نادری گفت: البته عسلک پنبه در کشورهای دیگر هم وجو دارند و اروپا هم درگیر این مسئله است،‌ اما طغیان آن ها در شهر تهدیدی برای گیاهان و باغات است و باید حضورشان را کنترل کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر بارندگی ها موجب کاهش مگس‌های سفید در شهر تهران شده، اما این روند همچنان ادامه پیدا می‌کند و باید به فکر راهکاری موثر بود.

نادری در پاسخ به سوال پرهام دیباج که راهکار شما برای جلوگیری از طغیان حشرات چیست؟ گفت: راه حل من این است که بگذارید مارمولک ها بمانند، برخلاف تصور بیشتر مردم،‌ نه دم و نه حتی فضولات مارمولک سمی نیستند.

وی افزود: مارمولک ها حشرات بسیار مفیدی هستند که هیچ خطری برای انسانها ندارند؛ آنها دوست انسان ها هستند، روزی 50 تا 60 حشره را می‌خورند و علاوه بر این عمرشان کوتاه است و آزاری هم برای ما ندارند.

پرهام دیباج هم در این برنامه از برخی رفتارهای خشونت آمیز با حیوانات انتقاد کرد و گفت: چه اتفاقی افتاده که برخی از ما فکر می‌کنیم، فقط انسانها صاحب ایران هستند؟ در حالی که حیوانات همسایگان ما هستند و با بودن آنهاست که ما فرصت حیات داریم.

این مستند ساز و فعال محیط زیست افزود: ما 360 درجه خود را 500 درجه کرده‌ایم و یک صد و خورده ای از محیط باقی مانده را هم برای خود می خواهیم؛ یادمان رفته اگر حیوانات بروند ما هم چند صباحی بیش نیستیم.

دیباج به اهمیت فرهنگ‌سازی در حوزه محیط زیست اشاره کرد و افزود: ما باید مثل مسواک زدن به مسائل محیط زیستی متعهد شویم، در حقیقت هنوز شناختمان از خیلی از جنبه های محیط زیست کافی نیست و باید سعی کنیم رفتارهای درست با طبیعت را بیاموزیم.

دیباج پس از پخش گزارشی از پارک ملی گلستان گفت: پارک ملی گلستان یک اکوتن که سرزمین های مختلف ایران با گونه های مختلف حیوانی و گیاهی مثل پلنگ یوز ایران و هما و .. را می توان در آن دید.

وی افزود: این پارک ملی از جنگل هیرکانی شروع می شود و به تپه ماهورها و دشت منتهی می شود، در حقیقت کسی که فرصت تماشای پارک ملی گلستان را داشته باشد انگار 70 درصد ایران را دیده است.

در ادامه این برنامه سهیل محزون در بخش «ترفند محیط زیستی» هم به ارائه راهکارهایی برای صرفه جویی در مصرف آب در هنگام استحمام اشاره کرد.

«طبیعت ۳۶۰ درجه» کاری از گروه امور اجتماعی شبکه دو است که به تهیه کنندگی و اجرای پرهام دیباج روی آنتن می رود.

این برنامه تنها برنامه زیست محیطی سیماست که با دعوت از کارشناسان، مسئولان و متولیان می کوشد، مسائل مبتلا به محیط زیست ایران را با نگاهی موشکافانه و دقیق بررسی کند.

این برنامه بخش‌های مختلف «شهروند محیط یار»، «با محیط بانان»، «ترفندهای محیط زیستی»، «خبر» و «مستند» را شامل می شود.

این برنامه یکشنبه ها از ساعت و 19 و 20 دقیقه از شبکه دو پخش می شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir