واکنش کارگردان رستاخیز به توقیف فیلمش!
احمدرضا درویش تاکید کرد که اکران فیلم «رستاخیز» متوقف شده است.

احمدرضا درویش کارگردان فیلم سینمایی رستاخیز

این کارگردان در پی اطلاعیه سازمان سینمایی مبنی بر "به تعویق افتادن اکران فیلم «رستاخیز»" در پاسخ به خبرنگاری گفت: این تعبیر که اکران فیلم به تعویق افتاده است،تعبیر درستی نیست بلکه وزارت ارشاد با تصمیمی که گرفته است، اکران این فیلم را متوقف کرده‌ است.

این کارگردان در ادامه توضیح داد: با پروانه نمایش صادر شده از سوی وزارت ارشاد و صحبت‌های روز گذشته‌ی رئیس سازمان سینمایی و تصمیم وزارتخانه این فیلم مجوز گرفته و حواله‌های اکران آن صادر شده است و از صبح روز 24 تیر ماه در سینماهای تهران و شهرستانها توسط حوزه هنری (به عنوان پخش‌کننده) نمایشش آغاز شد و در ادامه با تصمیم وزارت ارشاد اکران آن متوقف شده است.

درویش همچنین درباره روند صدور پروانه ساخت «رستاخیز» توضیح داد: مجوز فیلم «رستاخیز» مبتنی بر دو اصل از سوی ارشاد صادر شده است؛ یک اصل ،اصل مطابقت با قوانین و اصلی دیگر به لحاظ شرعی و عرفی است که قطعا اگر این فیلم بدون تایید مراجع تقلید ساخته شده بود از ارشاد پروانه نمی‌گرفت بنابراین همه‌ی این مراحل طی شده و حواله‌های نمایش فیلم صادر شده است اما وزارت ارشاد بعد از چند ساعت از آغاز اکران مجبور می‌شود،نمایش را متوقف بکند.

این کارگردان تاکید کرد: فیلم «رستاخیز» قطعا با اسناد و مدارک موجود مسیری را طی کرده است که با نظر علما و مراجع تقلید و قوانین جاری کشور مطابقت دارد و تصمیمی که الان وزارت ارشاد گرفته است، در واقع به مصالح آن وزارتخانه برمی‌گردد که یقینا پاسخگو است.

درویش در بخش دیگری از گفت‌وگویش گفت: آنچه من به عنوان کارگردان اثر در جریان هستم، این است که فیلم از مرحله تحقیق ، پروانه ساخت و تولید و ارتباطات جهانی مطابق با نظر مرجعیت ساخته شده است و حتی در مرحله اصلاحات برای اکران عمومی، نمایندگانی از سوی برخی مراجع بزرگوار حضور داشتند و برخی از آنان در پی ساخت چنین فیلمی سازندگان را مورد تشویق قرار دادند و آنان را دعا کردند.

این کارگردان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در حالی فیلم «رستاخیز» از پرده سینماهای کشور پایین کشیده شده است که عاشقان و شیفتگان فرهنگ اهل بیت (ع)، جهان عرب و بسیاری از مشتاقان در انتظار دیدن این اثر هستند، یقینا این تصمیم پرسش‌های فراوانی را در افکار عمومی داخلی و خارجی ایجاد خواهد کرد که امیدوارم مسوولانی که این تصمیم را گرفته‌اند، بتوانند برای این پرسش‌ها، پاسخ‌های قانع‌کننده داشته باشند.

عصر روز 24 تیر ماه، سازمان سینمایی طی اطلاعیه‌ اعلام کرد که اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» تا تامین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید "به تعویق می‌افتد."

این در حالی بود که روز گذشته رئیس سازمان سینمایی در گفت‌وگویی از اکران این فیلم دفاع کرده بود و رئیس حوزه هنری (پخش‌کننده فیلم) نیز در اظهاراتی فیلم رستاخیز را اثری مهم در ترویج اسلام ناب در شرایط کنونی که تصویر اسلام هراسی در جهان ترویج می‌شود، دانسته بود.

سخنگوی شورای صنفی نمایش هم ساعاتی قبل تاکید کرد حواله اکران فیلم «رستاخیز» تنها متعلق به سینماهای حوزه هنری نبوده و حواله اکران این فیلم در شورای صنفی نمایش برای مجموع سینماها صادر شده است.

غلامرضا فرجی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر اینکه اکران این فیلم محدود به سینماهای حوزه هنری بوده است، گفت: قرارداد اکران فیلم «رستاخیز» در شورای صنفی نمایش در گروه سینمایی آزادی به ثبت رسید و مقرر شد این فیلم در تهران و شهرستان‌ها به اکران عمومی برسد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir