سن پطرزبورگ2 با پیمان قاسمخانی ساخته می شود
حمید اعتباریان درباره سن پطرزبورگ2 گفت: واقعیتش این است که پیمان یک سری ایده برای ادامه داستان مطرح کرد و براساس این ایده ها، اتود اولیه فیلمنامه زده شده است و حالا پیاده کردن این اتودها و تبدیل آن به فیلمنامه نهایی است که باید صورت گیرد.

ساخت سری جدید سن پطرزبورگ

به هنگام تولید کمدی “سن پطرزبورگ” و به دلیل اختلافاتی که میان کارگردانش بهروز افخمی و تهیه کننده اش حمید اعتباریان رخ داده بود کمتر کسی بود که به موفقیت این فیلم در اکران خوش بین بود.

با این حال فیلمنامه شسته رفته ای که پیمان قاسم خانی برای افخمی نوشته بود سبب ساز آن شد که هرچند تدوین نسخه نهایی فیلم تحت نظر حمید اعتباریان صورت گرفت اما باز هم محصول نهایی یکی از بهترین کمدی های دهه اخیر سینمای ایران شد.

در شش سالی که از اکران “سن پطرزبورگ” می گذرد همواره صحبت از تولید قسمت دوم این کمدی موفق بر سر زبان ها بوده است و از یک طرف پیمان قاسم خانی و از طرف دیگر حمید اعتباریان مرتب درباره این مساله طرف پرسش قرار می گیرند با این حال وسواس بالای پیمان سبب ساز آن شده که در این مدت فیلم به تولید نرسد.

تمام هم و غم ام را گذاشته ام برای تولید “سن پطرزبورگ۲″

حمید اعتباریان در گفتگویی با بیان اینکه تمام همّ و غم خود را به کار می برد تا در سال ۹۴ موتور محرکه “سن پطرزبورگ۲″ را راه بیندازد می گوید: من از همان سال ۸۹ و بعد از موفقیت قسمت اول مایل بودم شرایط تولید قسمت دوم را فراهم کنم. حتی بارها به پیمان هم گفتم که فیلمنامه را بنویسد اما ایشان تعهدات کاری دیگری داشت که باعث شد نگارش این فیلمنامه مرتب عقب بیفتد و من هم مرتب بدقول بشوم. با این حال به شما قول می دهم که امسال کار تولید را به سرانجام برسانم.

اتود اولیه فیلمنامه زده شده

وی درباره وضعیت نگارش فیلمنامه “سن پطرزبورگ۲″ بیان می کند: واقعیتش این است که پیمان یک سری ایده برای ادامه داستان مطرح کرد و براساس این ایده ها، اتود اولیه فیلمنامه زده شده است و حالا پیاده کردن این اتودها و تبدیل آن به فیلمنامه نهایی است که باید صورت گیرد.

۸۰ درصد تولید در شمال غربی روسیه

اعتباریان که سابقه تولید آثاری چون “ستاره ها” و “شام عروسی” را در کارنامه دارد با اشاره به اینکه قسمت دوم این کمدی به مراتب پرهزینه تر از قسمت قبلی است اظهار می دارد: حدودا ۸۰ درصد فیلم در خارج از ایران و به ویژه سن پطرزبورگ در شمال غرب روسیه می گذرد. برای همین هزینه تولیدمان به روبل خواهد بود و طبیعی است که به این ترتیب حداقل دو تا سه برابر پروژه ای داخلی باید هزینه کنیم. برای همین به غیر از سرمایه شخصی خودم که بخشی از کار را پوشش خواهد با چند اسپانسر هم وارد مذاکره شده ایم که در پروژه حضور داشته باشند.

داستان قسمت دوم درست از انتهای قسمت اول آغاز میشود

این تهیه کننده درباره داستان قسمت دوم “سن پطرزبورگ” بیان می دارد: داستان دقیقا از جایی آغاز می گردد که قسمت اول تمام میشود یعنی فاش شدن راز انجمن سری و از اینجا به بعد جستجوها برای پیدا کردن گنج اصلی است که آغاز میشود و حین آن نیز دو کاراکتر اصلی داستان به همراه بدمن اثر جداگانه راهی روسیه می شوند.

به دنبال پخش کننده جهانی برای قسمت دوم هستم

اعتباریان با اشاره به اینکه حتما قبل از وارد شدن به تولید “سن پطرزبورگ۲″ برای آن پخش کننده جهانی پیدا خواهد کرد میگوید: فکر میکنم اگر بخواهیم شرایط اکران فیلم در کشورهای اروپایی را فراهم آوریم باید قبل از تولید یک پخش کننده مطرح را پای کار بیاوریم؛ پخش کننده ای که برش لازم را در کشورهای غربی داشته باشد تا برایمان بازار جهانی فراهم شود.

هم افخمی و هم مقدم گزینه مان هستند

مهمترین نکته درباره قسمت دوم این کمدی پرحادثه کارگردانی است که باید آن را بسازد. اعتباریان با اشاره به اینکه چند گزینه مختلف برای تولید این کمدی مدنظرش هستند بیان می دارد: به جز بهروز افخمی که بواسطه کارگردانی قسمت قبل جزو گزینه هایمان است سامان مقدم هم می تواند این کمدی را آبرومند بسازد.

قسمت اول را هم بنا بود سامان مقدم بسازد

وی ادامه می دهد: در قسمت اول هم سامان مقدم به واسطه همکاری هایی که با پیمان قاسم خانی در “مکس” داشت جزو گزینه های ما برای کارگردانی بود و حتی به همراه ایشان سفری به سن پطرزبورگ روسیه داشتیم و حین سفر هم فیلمنامه توسط ایشان مطالعه شد اما در آن برهه زمانی سامان علاقه ای به کارگردانی نشان نداد و سراغ کارگردانی فیلمی دیگر “یه عاشقانه ساده ” رفت. اما فکر میکنم او از آن کارگردانانی است که می توان برای تولید یک کمدی خوب به او تکیه کرد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : cinemajournal.ir