امین حیایی و همسرش و لیلا بلوکات روز خبرنگار را تبریک گفتند!
امین حیایی، روزبه معینی، نیلوفر خوش خلق، سمانه پاکدل، رضا داوودنژاد، امیرمحمد زند روز خبرنگار را به فعالان این عرصه به ویژه فعالان رسانه‌های سینمایی تبریک گفتند.

پیام تبریک بازیگران به مناسبت روز خبرنگار

در متن پیام این بازیگران آمده است: سینما بدون مطبوعات معنا ندارد. اهالی مطبوعات به خصوص در حوزه سینما نقش مهمی در اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط بین اهالی سینما و مخاطبان خود دارند.

روز خبرنگار را به فعالان این حوزه تبریک می گوییم. باشد تا مانند گذشته در انتقال اخبار صحیح سینمای ایران کوشا باشند.

امین حیایی، روزبه معینی، نیلوفر خوش خلق، سمانه پاکدل، رضا داوودنژاد، امیرمحمد زند از جمله کسانی بودند که این روز را تبریک گفتند.

17 مرداد روزی است که به نام خبرنگاران در تقویم رسمی کشور ثبت شده است روزی که شاید جزو اتفاقات مهم‌ برای اهالی رسانه محسوب می‌شود به همین بهانه با دو نفر از اهالی تلویزیون گفتگو کردیم و آنها با بیان مهم‌ترین ویژگی یک خبرنگار ایده‌آل، این روز را تبرک گفتند.

خطیبی: خبرنگار باید با شاخک های تیز و حساس پیگیر خبر باشد
اشکان خطیبی بازیگر سینما و تلو‌یزیون به مناسبت روز خبرنگار گفت: طبیعی است که در ابتدای شروع کار در هنر مطبوعات زرد سراغ هنرمندان می آیند و فکر نمی‌کنم خبر خوبی هم راجع به هنرمندان تنظیم شود.

وی عنوان کرد: مثل هر حوزه دیگر خبرنگار خوب و بد داریم در طول این سال ها همه چیز غیر تخصصی شده است و همه خبرنگار، عکاس خبری و بازیگر شدند.

خطیبی افزود: روزنامه، مجله و سایت به دلیل پر مخاطب بودن ، دنبال حاشیه‌ها هستند.

وی ادامه داد: رابطه من با خبرنگاران خوب است چون همگی ا‌نسانیم و فرقی بین خودم و خبرنگاران قائل نیستیم. همچنین خبرنگار باید با شاخک‌های حساس و تیز خود نسبت به اتفاقات در جامعه، پیگیر خبرها باشند.

این بازیگر خاطر نشان کرد: می‌توانم پیشنهاد کنم که از ورود خبرنگاران غیر متخصص جلوگیری کنید مثل هر حوزه دیگر که باید این اتفاق صورت گیرد.

بلوکات: حرفه خبرنگاری لب مرز حرکت می‌کند

لیلا بلوکات دیگر بازیگر تلویزیون در خصوص این مناسبت عنوان کرد: اولین مصاحبه من در سن 16 سالگی بود. حس خوبی داشتم به خاطر اینکه اوایل شروع کارم در هنر محسوب می‌شد چون هنوز مطرح نشده بودم دوست داشتم با خبرنگاران مصاحبه کنم. بعد از آن خبرنگاران به حدی هنرمندان را اذیت می کنند که فراری می شوند (خنده). اوایل حضورم در هنر زیاد با خبرنگاران مصاحبه نداشتم فقط بابت هر فیلم مصاحبه داشتم، هنوز هم همین کار را می‌کنم.

وی در خصوص حرفه خبرنگاری اظهار داشت: خبرنگار صادق، با پشتکار، در پی درآوردن نون حلال و پیگیر خبرهای کذب نبودن از ویژگی‌های یک خبرنگار است. همچنین حرفه خبرنگاری بسیار حساس، ظریف، نکته سنج و لب مرز است.

بلوکات بیان کرد: تیتر، مشکلی است که اغلب هنرمندان را دلخور می‌کند. سایت‌ها و مجله‌ها برای فروش و بازدید خود تیترهایی که باعث تخریب یک فرد را می‌شود‌، را می‌زنند.

بازیگر «یوسف پیامبر» خاطرنشان کرد: رابطه بسیار خوبی با خبرنگاران دارم و بسیاری از آنها دوست من هستند. خبرنگاران در صورتی می‌توانند موفق باشند که در راستای کار خود اهدافی را در نظر بگیرید. همچنین خبرنگاران باید پیگیر افرادی که در عرصه هنر یا ورزش بعد از موفقیت و اوج در یک خاموشی قرار می گیرند، باشند.


نادری: به احترام خبرنگار کلاه از سر بردارید

محمد نادری بازیگر تئاتر و تلویزیون که آخرین بار در نقش عطاء سریال «شمعدونی» وی را دیده ایم از دوره ای که در ابتدا وارد خبرنگاری شده بود تعریف کرد و در خصوص ورودش به این عرصه گفت: از ابتدا با دوره‌های باشگاه خبرنگاران جوان وارد این فضا شدم و بعد از مدتی فعالیت در این حوزه به تئاتر پیوستم.

نادری افزود: علاقه‌ی من در بخش های مختلف خبر به یادداشت نویسی و آن چیزی که نویستده دارای تحلیل و نقد از خودش باشد است، و البته مصاحبه هم می تواند در صورت خاص و حرفه ای بودن با رعایت نکاتی جذاب و خوب باشد.

بازیگر سریال شمعدونی با اشاره به اخباری که این روز ها می بینیم و نوع آن تصریح کرد: این روزها اکثر اوقات که سایتی را باز می کنیم با اخبار کشت و کشتار،بمب گذاری و از این دست اخبار مواجه می شویم ،حتی گاهی سر سفره نشسته ایم و با روشن شدن تلویزیون صحنه هایی از کشته شدن بچه های مظلوم کشور های دیگر را می بینیم و انگار از بس چنین اخباری را دیده ایم نسبت به آن ها کاملا بی حس شده ایم و این اتفاق خوبی نیست.

وی افزود: در حال حاضر نیز تنها چیزی که باعث می شود روزنامه بخوانم همان مطالب تحلیلی است که تعدادی از صاحب قلمان آن ها را می نگارند و مطالب خوب و قوی دارند.

نادری در خصوص ویژگی هایی که در خود وی بوده و برای یک خبرنگار لازم است عنوان کرد: داشتن صداقت در وحله ی اول یکی از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار است، و بعد وی باید به دل خبر برود و در اصل کارش این است که پرده ها را کنار بزند و مخاطب را با آن رویداد مواجه کند؛ ولی متاسفانه خیلی از خبرنگاران این روز ها کم تر این گونه اند.

وی در ادامه افزود: الان بیشتر خبر ها به تعریف و تمجید مبدل شده اند یا اگر نقدی باشد نیز بیشتر مخرب است تا تحلیل، در حالی که خبرنگار نباید گرایشات شخصی اش را داخل کند و بایستی قضاوت را به عهده ی مخاطب بگذارد.

نادری با اشاره به خاطره‌ای در راستای جرات به خرج دادن در این کار گفت: به یاد دارم اوایل سال 78 سازمان فرهنگی شهرداری در آن واحد 2 مدیر داشت و مصاحبه گرفتن در آن جا کار دشوار و خطر ناکی بود، من به نوعی جانم را کف دست گرفتم و از طرف یک دفتر کوچک خبری به آن جا رفتم که به علت آشوبی که وجود داشت کار ما به حراست وبازپرسی و از این ماجراها رسید؛ و به نظرم این جراتی است که لازمه ی همه ی خبرنگاران است.

وی در خصوص غرض ورزی و یک سو ینگری بعضی از خبرنگاران اذعان داشت: برخی از این دوستان به جای خبرنگار بودن نقش روابط عمومی را بازی می کنند و سخنگوی یکسری از افراد و سازمان ها شده، شاید برای این که به نوعی نمک گیر آن ها شده اند.

وی ادامه داد: البته من این وضع مالی که خبرنگاران دارند را درک می کنم و شاید همین دلیل باعث شود که به روابط عمومی سازمان ها تبدیل شوند؛ اما خبرنگار آن قدر آدم بزرگی است که به نظرم باید همه ی شخصیت ها به احترامش کلاهشان را از سر بردارند و این اعتبار را خود شخص ایجاد می کند، همچنین یک خبرنگار چشم جامعه است و مارا با چیزهایی که در گوشه و کنار جهان اتفاق می افتد آشنا می کند.

این هنرمند در بخش دیگری از گفتگو ضمن تعریف خاطره ای عنوان کرد: فضای پرشر وشور و جسارت آمیز این عرصه با ذهنیت من سازگار بود و خاطره ای که هنوز از آن زمان یه یاد دارم این است که آن موقع ها خبری در مورد سهم ایران از دریای خزر مطرح بود و قرار شد من در کنفرانس مربوط به آن شرکت کنم و با یکی از نمایندگان مجلس که برای شهرستانی بود مصاحبه کنم؛ وی من را به خانه اش برد و نکته ی جالب آن این بود که برای گرفتن عکس وی تنها پیراهنش را عوض کرد و با همان شلوار راحتی ایستاد، در نهایت نیز حدود 10 شیشه پر از سیر به من داد که که آن را به باشگاه آوردم و بچه ها کلی شاد شدند؛ و من هیچ وقت این خاطره را فراموش نمی کنم که ما برای یک مسأله بین المللیبه آن جا رفتیم و وی حتی شلوار راحتیش را تعویض نکرده بود!

نادری در پایان این روز را به همه‌ی خبرنگاران تبریک و خداقوت گفت و برای قلم آن ها آرزوی موفقیت،قدرت و تاثیر گذاری کرد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com / yjc.ir