متن و حاشیه های صحبت های هنرمندان در جشن خانه سینما
اهالی خانه سینما با حضور علی جنتی وزیر ارشاد و حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، جشن هفدهم خانه سینما را با اهدای اغلب تندیس‌های اصلی به فیلم «چند متر مکعب عشق» برپا کردند.

در جشن خانه سینما چه گذشت؟

در این جشن که شامگاه 20 شهریور ماه در عمارت مسعودیه برگزار شد، طبق روال مرسوم همایون اسعدیان دبیر جشن سخنرانی کرد و اغلب برگزیدگان بدون هیچ سخنرانی جوایزشان را دریافت کردند اما برخی سینماگران که برای اهدای جایزه روی سن حاضر شده بودند، سخنانی را مطرح کردند، از جمله این سینماگران ناصر تقوایی‌، علیرضا خمسه، رضا میرکریمی‌ و ... بودند.

اما جشن تولد 100سالگی یک بازیگر از دیگر بخش‌های مراسمی بود که به دلیل نقص فنی تمام کلیپ‌های ساخته شده برای این جشن پخش نشد.

 

در ابتدای این مراسم، همایون اسعدیان دبیر هفدهمین جشن خانه سینما یاد و خاطره‌ی ایرج کریمی دیگر کارگردان سینما را که هفت روز از درگذشت او می‌گذرد‌، گرامی داشت و از صنوف خانه سینما به خاطر تلاش‌هایشان در برگزاری این جشن قدردانی کرد.

او پیش از ارائه گزارشش با انتقاد از درج خبری در یکی از رسانه‌ها گفت: متاسفانه دو، سه ساعت پیش از شروع برنامه یک خبرگزاری که همیشه جو سازی‌هایش علیه خانه سینما بوده است‌، در خبری اعلام کرده که ما تحت فشار مسئولان در آرای خانه سینما دست برده‌ایم که این موضوع توهین به ما نیست بلکه توهین به مسئولان است.

این کارگردان سینما تاکید کرد که خانه سینما نه تنها تحت هیچ فشاری نبوده بلکه هیچ کس هم توصیه‌ای برای تغییر آرا نداشته است.

 

وی خاطرنشان کرد: برگزیدگان جشن بدانند که شورای صیانت خانه سینما سه روز پیش تمام آرا را شمارش کرده و هرکسی ادعای دارد، می‌توانیم نتیجه آرا را در اختیارش بگذاریم، ضمن اینکه می‌توانیم اعاده حیثیت کنیم.

اسعدیان در ادامه گزارشی را به انگیزه روز ملی سینما ارائه کرد و افزود: در جهان امروز سینما ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به تعطیلی خانه سینما و خارج شدن روز ملی سینما از تقویم ادامه داد: بعد از سال‌ها بار دیگر خانه سینما باز شد و روزسینما دوباره به تقویم‌ها بازگشت.

 

کارگردان «بوسیدن روی ماه» با ارائه توضیحاتی درباره جایگاه سینما در جهان امروز اضافه کرد: سینما ابزاری برای بیان دیدگاه‌های حاکمیت یا تمجید ازدولتمردان و یا لاپوشانی کاستی‌های مسئولان نیست،‌ ابزاری برای بیان مشکلات مردم و خواسته‌هایشان از مسئولان هم نیست. بلکه سینما به توصیف هنرمندانه‌ی جهان هستی می‌پردازد.

 

اسعدیان افزود: امروزه هر ایرانی حتی در دورترین نقاط کشور از طریق ماهواره‌ها با جهان پیرامون خود ارتباط دارد. اما متاسفانه ما سینماگران جا مانده‌ایم و بسیاری از ما این تحول را درک نکرده‌ایم و این یعنی پیر‌،کهنه و محافظه کار شده‌ایم.

 

کارگردان «طلا و مس» با اشاره به وضعیت فعلی سینما تصریح کرد: در سینمای اجتماعی،‌ نگاه سطحی وشعارگونه باعث شده جایگاه این سینما درحد صفحه حوادث روزنامه‌ها کاهش پیدا کند. همچنان که کپی‌برداری‌ها و تقلید کورکورانه‌ی شوخی‌های نخ نما شده،سینمای مفرح را هم به موجودی معلول تبدیل کرده که این توهین به شعور مخاطب است.

اسعدیان با تاکید بر اینکه سینما نیازمند خون تازه ، جسارت‌ و بازپروری است، خاطرنشان کرد: متولیان فرهنگ وسینما همچنان به روش‌های کنترلی گذشته بسنده می‌کنند. در حالی که این گونه نظارت تنها باعث رشد سینمای زیرزمینی می‌شود که همه تبعاتش را می‌دانیم.

وی ادامه داد:در زمانه‌ای که همه با تلفن‌ همراه می‌توانند فیلمسازان بالقوه‌ای باشند‌، وضع قوانین کنترلی به شیوه‌ی پیشینیان پیمودن راهی باطل و دونکیشت وار است.

دبیر جشن خانه سینما متذکر شد: مشکل سینمای ایران پول نیست بلکه درک نادرست از تحولات اجتماعی است. بنابراین همه نیازمند بازنگری خود هستیم. هم ما سینماگران و هم دولتمردان.

او در ادامه سخنان خود، خواستار نگاه فرهنگی به هنر شد‌ و تاکید کرد: این بازنگری نیازمند آرامش است. عرصه فرهنگ، عرصه تاخت و تازهای سیاسی نیست و گسترش دعواهای جناحی به نفع هیچ یک از ما نیست. لطفا دعوا را جای دیگری ببرید چون اینجا محله‌ی فرهنگ است.

در این مراسم که در عمارت مسعودیه برگزار شد،‌ جایزه عنوان‌بندی توسط علی اکبر صادقی و ابراهیم حقیقی به فراز اسکندری برای فیلم «رخ دیوانه» اهدا شد و جایزه پوستر را به بابک یادگاران برای فیلم «ماهی و گربه» اهدا کردند.

همچنین با حضور مرتضی شایسته و لاله اسکندری جوایز بهترین تیزر به مهراب مشهدبان برای فیلم «خانوم» و تندیس بهترین آنونس فیلم هم به مهدی سعدی برای فیلم سیزده اهدا شد.

در ادامه تندیس بهترین عکس توسط امیرشهاب رضویان و هوشنگ گلمکانی به ایران انتظام برای فیلم «تابو» اهدا شد.

 

بنا بر این گزارش، در جشن هفدهم، برنامه جشن تولد صد سالگی پرویز شاهین‌خو بازیگر تئاتر و سینما برگزار شد که همه به احترام این هنرمند به پا خواستند و او را تشویق کردند.

شاهین خو که لحظاتی متاثر شده بود و اشک می‌ریخت از همه قدردانی کرد و گفت: من 105 ، 106 سالم است و در این سال‌ها پستی و بلندی‌های زیادی درتئاتر و سینما دیده‌ام و همیشه استقامت کرده‌ام تا بالاخره نتیجه‌ی زحماتم را ببینم که خدا را شکر می‌کنم، امشب این نتیجه را دیدم.

 

او ادامه داد:خیلی حرف است که کسی در این سن وسال هنوز بتواند مثل جوان‌ها بخواند. اما من امشب می‌خواهم برایتان شعر بخوانم.

او سپس چندین بیت شعر خواند و حاضران هم برایش شعر «تولد مبارک» را خواندند و این بازیگر پیشکسوت در میان شعرخوانی حاضران کیک تولدش را برید و گفت:خدا کند بازهم سال‌ها زنده باشم و در کنار شما باشم.

در ادامه برنامه جایزه استعداد تازه توسط علیرضا داودنژاد و بهروز شعیبی اهدا شد.

جمشید محمودی کارگردان فیلم «چند متر مکعب عشق» که این جایزه را دریافت کرده بود‌، در سخنان کوتاهی گفت: خیلی خوشحالم که چهارفیلم کاندیدای این بخش بسیار با یکدیگر متفاوتند و بسیارخوشحالم که این جایزه صنفی را دریافت می‌کنم.

در بخش دیگری از این برنامه جایزه جلوه‌های بصری توسط علیرضا خمسه اهدا شد.

خمسه پیش از اهدای این جایزه گفت: دو سال پیش از وزارت ارشاد نامه‌ای برایم آمد که با اهدای نشان درجه یک هنری به بنده موافقت شده بود. این نامه سال 92 به من رسید اما امسال ناگهان علیرضا خمسه به هدیه تهرانی تبدیل شد! و دوستان یادشان رفت که به من این نشان را بدهند.

 

او با کنایه از مشکلات سینما در سال‌های گذشته یادآور شد: همه می‌گویند در خانه سینما را باز کردیم اما ای کاش دوستانی که امشب جایزه می‌گیرند و جایزه‌اشان سفر به آفریقای جنوبی است‌، همانجا بمانند. چون در اینجا که خبری نیست.

 

در بخش بهترین جلوه‌های بصری جایزه این بخش توسط علیرضا خمسه به بهنام خاکسار برای فیلم «مهمان داریم» اهدا شد.

 

همچنین نجف فتاحی و علی قائم‌مقامی نیز جایزه بهترین جلوه‌های ویژه میدانی را به حمید رسولیان برای فیلم «نهنگ عنبر»اهدا کردند.

 

در ادامه‌ی جشن هفدهم خانه سینما، عبدالله اسکندری و مهناز افشار جایزه چهره‌پردازی را به سعید ملکان برای فیلم «نهنگ عنبر» اهدا کردند.

مهناز افشار بازیگر این فیلم با بیان خاطره‌ای طنز آمیز از گریمش دراین اثر گفت: روزی در خیابان مشغول فیلمبرداری بودیم‌ و دو خانم که مرا شناخته بودند‌،به یکدیگر گفتند بازیگرها فقط در سینما زیبا هستند‌ اما خود واقعیشان اصلا قشنگ نیست. من هم سعی کردم با لبخندی پاسخ آنها را بدهم که یکی از آنها گفت: هر چند زشت است اما مهربان است و این خاطره برای من دلنشین است.

در ادامه برنامه پرویز آبنار جایزه بهترین صدابرداری را از مسعود رایگان و حسن زاهدی دریافت کرد.

آبنار که به خاطر فیلم «ماهی و گربه» این تندیس را گرفته بود‌، گفت: خوشحالم بعد از سال‌ها کار برای اولین‌بار این تندیس را از خانه سینما می‌گیرم و خوشحالم این جایزه را برای فیلمی می‌گیرم که فکر می‌کنم جزو استثنایی‌ترین فیلم‌های ایران است.

 

در بخش دیگری از برنامه، جایزه بهترین صداگذاری توسط صادق جوادی و آتیلا پسیانی به امیرحسین قاسمی برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» اهدا شد.

همچنین آتوسا قلمفرسایی و ویشکا آسایش جایزه طراحی لباس را به ایرج رامین‌فر اهدا کردند.

رامین‌فر که به خاطر فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» این جایزه را گرفته بود‌، از زهرا و لیلا حاتمی بازیگران این فیلم سپاسگزاری کرد و گفت: این بازیگران بازیشان مرز بین قواعد بازیگری و تجربیات شخصی بود.

او همچنین از علی مصفا تهیه کننده و دیگر بازیگر این فیلم نیز قدردانی کرد و افزود:اگر تلاش و صبر ایشان نبود‌، فیلم ساخته نمی‌شد.

در ادامه برنامه جایزه بهترین طراحی صحنه توسط پروین صفری و امیر جدیدی به آبتین برقی برای فیلم «چند متر مکعب عشق» اهدا شد.

 

جایزه نقش مکمل زن نیز توسط پگاه آهنگرانی و صابر ابر به پانته‌آ پناهی‌ها بازگیر فیلم «گس» ارائه شد.

پناهی‌ها که هنگام دریافت این تندیس بسیار متاثر شده بود‌، گفت: سینما هم مانند خیلی‌ جاهای دیگر پر از آدم‌های سخت کوش است و من به افتخار این آدم‌های سخت‌کوش که بسیاری از آنان پشت صحنه هستند تمام قد می‌ایستم و از استادان عزیزم سپاسگزارم و باید بگویم در مقابل دیگر نامزدهای این بخش خیلی خوش‌شانس بودم.

 

پگاه آهنگرانی نیز در سخنان طنز آمیزی با اشاره به حمایت شرکت لبنیاتی پگاه از این جشن گفت: امیدوارم خانه سینما قدر مرا بداند چون من با محصولاتم از جشن حمایت کرده‌ایم!

 

طناز طباطبایی و نوید محمدزاده نیز جایزه نقش مکمل مرد را به نادر فلاح برای فیلم «چند متر مکعب عشق» ارائه کردند.

فلاح نیز در سخن کوتاهی گفت: خوشحالم از «چند کیلو خرما» تا «چند متر مکعب عشق» زیاد طول نکشید تا این جایزه را بگیرم.

در ادامه این برنامه حسن حسن‌دوست و نگار جواهریان جایزه بهترین تدوین را به سپیده عبدالوهاب برای فیلم «چند متر مکعب عشق» اهدا کردند.

 

این تدوین گر جوان هنگام گرفتن جایزه‌اش جای بهرام بیضایی را خالی کرد و گفت: دفعه قبل با آقای بیضایی روی صحنه آمدم و این جایزه را گرفتم و حالا جای ایشان بسیار خالی است.

در ادامه این برنامه که به دلیل مشکلات فنی امکان نمایش کلیپ‌ها وجود نداشت،‌ احسان کرمی مجری برنامه از حاضران خواست با همراهی یکدیگر ترانه‌ی «شهزاده» را اجرا کنند.

 

سپس تندیس موسیقی توسط فریدون شهبازیان و رویا تیموریان به کریستف رضاعی برای فیلم «ماهی و گربه» اهدا شد که به دلیل حضور نداشتن وی‌، بابک کریمی بازیگر به نمایندگی از او این جایزه را گرفت.

در این بخش شهبازیان با اشاره به آیین نامه‌ی جشن خانه سینما گفت: طبق این آیین نامه کسانی که عضو کانون آهنگسازان نبودند‌، در داوری لحاظ نشدند البته در میانشان کارهای خوبی هم بود که امیدوارم عضو کانون بشوند تا حقی از آنان ضایع نشود.

 

در بخش دیگری از برنامه تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن توسط فرشته صدرعرفایی و رضا عطاران به مریلا زارعی برای بازی در فیلم «شیار 143» اهدا شد.

فرشته صدرعرفایی که خود جزو داوران جشن خانه سینما است‌، با ابراز خرسندی از کیفیت بازی بازیگران در فیلم‌های سال گذشته گفت: باعث افتخارم است که همکارانم اینقدر خوش درخشیده‌اند البته این موضوع کار داوری را دشوار می‌کرد و حذف هر یک از دوستانمان برایمان بسیار سخت بود.

 

رضا عطاران نیز از اینکه دوباره جشن خانه سینما بعد از چند سال وقفه برگزار می‌شود، ابراز خرسندی کرد.

مریلا زارعی هم بعد از دریافت جایزه‌اش متنی را که توسط مادر شهید منوچهر رضایی نوشته شده بود، خواند.یفلم‌های «دو زن»،«سربازهای جمعه»و«درباره الی» دریافت کرده بودم. اما این جایزه از لحاظ دیگری برایم ارزشمندتر است.چون پشتوانه آن مهر و عشقی است که از مادران سرزمینم گرفتم. «الفت» فیلم «شیار 143» از نگاه‌ها گذشت و به قلب‌ها نشست و من این جایزه را به نمایندگی از تمام زنان سرزمینم می‌گیرم و می‌گویم من به عنوان مریلا زارعی این جایزه را نگرفته‌ام .

زارعی که جایزه‌اش را به پدر و مادرش تقدیم کرد، از حاضران خواست به احترام مادران سرزمینمان به پا خیزند.

 

در ادامه جایزه نقش اول مرد توسط فاطمه معتمدآریا و رامبد جوان به ساعد سهیلی برای فیلم «چند متر مکعب عشق» اهدا شد.

 

رامبد جوان با ابراز تاسف از مشکلات فنی صدای برنامه که باعث شد تیزرهایی که توسط جمعی از کارگردان‌ها برای این جشن ساخته شده بود امکان پخش پیدا نکند،‌ گفت: آرزو کنیم روزی برسد که یک بار بتوانیم یک مراسم را درست برگزار کنیم. ما می‌توانستیم در خانه‌مان بنشینیم و تلفنی هم به ما گزارش بدهند که چه اتفاقی اینجا افتاده است.

او با کنایه به مازیار میری مدیر اجرایی جشن گفت: مازیار من ترجیح می‌دهم در ادامه برنامه موقع صحبت‌های خانم معتمدآریا و براساس صحبت‌های ایشان بازی در سکوت خواهم داشت.

سپس ساعد سهیلی با ابراز خوشحالی از گرفتن جایزه گفت: دومین بار است که به جشن خانه سینما می‌آیم اولین بار نوجوان بودم و در آن دوره شهاب حسینی‌ جایزه را گرفت و کاری انجام داد که برای من خیلی جالب بود و من امشب آن را انجام می‌دهم.

 

فاطمه معتمدآریا نیز با اشاره به سفر پنج روزه برگزیدگان جشن به آفریقای جنوبی گفت: به قول قدیمی‌ها این سفر کرایه‌اش نمی‌کند خوب است چند روز به آن اضافه کنند یا برگزیدگان را همین دور و بر مثلا به فرودگاه امام خمینی (ره) بفرستند.

 

در بخش بهترین فیلمبرداری حسین جعفریان و لیلا حاتمی جایزه این بخش را به همایون‌ پایور برای فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» اهدا کردند.

لیلا حاتمی در سخنان کوتاهی گفت: با وجود نقص صدا‌، این مراسم بقیه‌ی خواص یک جشن را دارد.

همچنین جایزه بهترین فیلمنامه توسط فرهاد توحیدی و شمس لنگرودی به جمشید محمودی برای فیلم «چند متر مکعب عشق» اهدا شد.

فرهاد توحیدی در سخنان کوتاهی گفت: دوست داشتم 21 شهریور روز ملی سینما می‌بود اما در تقویم نوشته‌اند، روز سینما کاش آقای جنتی همتی بکند و این روز بشود روز ملی سینما.

او از شمس لنگرودی خواست یکی از عاشقانه‌های کوتاهش را بخواند که در پاسخ به این درخواست شمس شعری چنین خواند:«دلم به بوی تو آغشته است/سپیده دمان کلمات سرگردان بر می‌خیزند و خواب‌آلوده / دهان مرا می‌جویند تا از تو سخن بگویم/...»

 

در بخش دیگر برنامه فرشته طائرپور با همراهی مسعود کیمیایی جایزه بهترین کارگردانی را به جمشید محمودی برای فیلم «چند متر مکعب عشق» اهدا کردند.

در این بخش طائرپور به برگزار کنندگان جشن خسته نباشید گفت و افزود:ما سینماگران می‌دانیم دوستان چقدر از اتفاقات فنی جشن ناراحت هستند اما فقط شما می‌توانید با چنین نقصی یک برنامه را برگزار کنید. همچنان که همه جای دنیا از این اتفاقات می‌افتد.

 

او خطاب به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که از اواسط برنامه به جمع حاضران پیوسته بود‌، گفت: جناب جنتی سینمای ایران درهر دولتی صرف نظر از همراه یا ناهمراه پایش روی خاک مقدس میهن و سرش در آسمان‌ها و آرمان‌ها بوده است و هرگز کسی نتوانسته این شان را از آن بگیرد.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: از شما دعوت می‌کنم به خاطر خانه سینما این نهاد صنفی که بهترین مثال برای یک جامعه معدنی است، به این سینما تکیه کنید. اگر هر وزیری به این جمع تکیه نکند نمی‌تواند کار دلی خود را برای فرهنگ ثبت کند. اما خوشبختانه با حضور افرادی مانند شما آقای روحانی ‌، آقای ایوبی و ... زمینه‌های این همدلی وجود دارد.

کیمیایی نیز پیش از اینکه سخنی بگوید گفت: بوی ناصرتقوایی می‌آید.

او سپس صدا زد "ناصر" و تقوایی را به روی صحنه دعوت کرد.

 

تقوایی و کیمیایی در میان تشویق حاضران یکدیگر را در آغوش کشیدند و تقوایی گفت: خیلی خوب است که سالی یک بار دور هم جمع می‌شویم. پیشنهادی دیگر نداریم مگر اینکه در کنار برگزاری جشن که خیلی هم خوب است، به طورجدی‌تری به خود مقوله سینما هم بپردازیم.

او اضافه کرد:بسیار خوشحالم جوان‌ها حضور دارند و جایزه می‌گیرند. با توجه به نوع فیلمسازی در کشور ما سینما یک وضعیت استثنایی پیدا کرده وجای شعر را که هویت تاریخی ماست‌، گرفته است. امیدوارم قدرش را بدانید و فیلمهای خوبمان هم بیشتر شود. آن وقت شاید نسل ما راحت‌تر سرمان را بگذاریم.

کارگردان فیلم‌های «کاغذ بی‌خط» و «ناخداخورشید» با اشاره به بعضی شایعات درباره فیلمسازی دوباره‌اش گفت: برخلاف بعضی شایعات هیچ مشکلی برای فیلمسازی ندارم. اتفاقا آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی چندبار پیشنهاد کار به من داده و رابطه خوبی داریم. اما به تجربه دیده‌ام معمولا وقتی برای تهیه کننده‌ای فیلم می‌سازیم‌، آن فیلم دیگر چیزی نیست که خودمان می‌خواهیم. البته این به اجبار تهیه کننده‌ها نیست بلکه به دلیل احساس مسئولیت خودمان است. زیرا وقتی کسی برای فیلم ما سرمایه گذاری می‌کند‌، یا باید جواب سرمایه او را با گیشه بدهیم و یا با کیفیت خود فیلم.

 

تقوایی همچنین ابراز امیدواری کرد: موضوعات تازه‌تر و فیلم‌های متفاوت‌تری در سینما ساخته شود و افزود: متاسفانه در حال حاضر سینمای ما درجا می‌زند و نیازمند موضوعات تازه است.

در این بخش جمشید محمودی بعد از دریافت جایزه‌اش با تقوایی و کیمیایی عکس یادگاری گرفت.

 

سپس در بخش پایانی جایزه بهترین فیلم با حضور اصغر فرهادی و رضا میرکریمی به نوید محمودی تهیه کننده فیلم «چند مترمکعب عشق» اهدا شد.

محمودی در سخن کوتاه گفت: شبی که آقای فرهادی اسکار گرفت‌، هر لحظه قلبم از سینه بیرون می‌زد و امشب خوشحالم که از ایشان جایزه گرفتم.

او که پیش از این به عنوان دستیارکارگردان در پروژه‌های تلویزیونی همکاری داشته است‌، یادآور شد: سال 75 با خانم بنی‌اعتماد تماس گرفتم و از ایشان خواستم مرا به عنوان دستیار بپذیرد،‌ به ایشان گفتم من نوید محمودی هستم یک مهاجر افغان مقیم ایران. عاشق سینما هستم و امشب افتخار می‌کنم که برای من زمین هیچ مرزی ندارد.

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما نیز با ابراز قدردانی از تلاش برگزار کنندگان این برنامه گفت: کار صنفی دستمزد ندارد و از خودگذشتگی جدی می‌خواهد. دوستان خیلی زحمت کشیدند تا برنامه به خوبی برگزار شود و خواهش می‌کنم تشویقشان کنید.

در پایان این برنامه گروه موسیقی «دنگ شو» قطعاتی را اجرا کردند.

این برنامه با حدود 40 دقیقه تاخیر آغاز شد.

در کنار سینماگرانی مانند‌، سعید پورصمیمی‌، رضا ناجی، سیدغلامرضا موسوی‌، مهدی نادری‌، ابراهیم مختاری‌، الهام کردا‌، سعید چنگیزیان،‌ هایده صفی یاری‌، ‌آزیتا موگویی‌، رضا کریمی‌، مسعود فروتن‌، رسول صدرعاملی‌،‌ علی قائم مقامی‌، هارون یشایایی،‌ منوچهر محمدی‌، محمد رضا سکوت‌، حامد بهداد‌، سیروس الوند ‌و... مدیرانی همچون حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی (با همراهی همسرش)،‌ احمد مسجد جامعی‌ عضو شورای اسلامی شهر تهران،‌ محمدمهدی ایازی‌، (قائم مقام وزیربهداشت)، حسین مسافر آستانه(مدیر موسسه رسانه‌های تصویری)، سید صادق موسوی(رئیس دفتر ایوبی)، امیر سرتیپ حیدری(حانشین نیروی زمینی ارتش) و... حضور داشتند.

در میانه برنامه نیز علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع حاضران پیوست.

در این برنامه همچنین خانواده‌های شهیدانی همچون شیرودی‌، صیادشیرازی‌، نامجو،‌ نورانی‌، اندرزگو،‌ تهرانی مقدم‌، گرامی‌ و... حضور داشتند.

در جای جای این برنامه یاد جانبازان جنگ تحمیلی نیز گرامی داشته شد.

در بخشی از برنامه پیامکی از یک جانباز با این مضمون که «سی سال است روی ویلچر می‌نشینیم تا ملت ایران بتواند بایستد» خوانده شد و همه به افتخار جانبازان ایستادند و برایشان کف زدند.

همچنین فاطمه معتمدآریا و رامبد جوان که برای اهدای جایزه روی صحنه رفته بودند،‌ برای مدت زمانی طولانی روی صحنه همچنان حضور داشتند و هر یک از بخش‌های بعدی که اجرا می‌شد آنها نیز به فراخور و براساسی صحبت‌هایی که روی صحنه مطرح می‌شد‌، آنها نیز بازی در سکوت اجرا می‌کردند که اجرای این قطعات باعث سرگرمی حاضران شد.

در میان هنرمندان حاضر در برنامه رایکا ابراهیمی دختر نادر ابراهیمی هم حضور داشت و مجری برنامه از او یاد کرد.

در هفدهمین جشن خانه سینما تیزری از هنرمندان درگذشته پخش و یاد آنان گرامی داشته شد.

این برنامه با اجرای چند قطعه موسیقی توسط گروه «دنگ شو» و کمی پیش از ساعت 12 شب به پایان رسید.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir