لیلا اوتادی, بهاره رهنما و زوج بازیگر در جشن سینما و کتاب +عکس
جشن سینما و کتاب روز شنبه با تقدیر از سینماگران نویسنده در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

حضور هنرمندان در جشن سینما و کتاب

در نخستین جشن سینما و کتاب که شامگاه شنبه با ابتکار خانه هنرمندان و خانه کتاب در خانه هنرمندان برگزار شد، از هنرمندان، بازیگران و کارگردانانی که طی یک سال گذشته اقدام به تالیف یا ترجمه کتاب در هر موضوعی کرده بودند با اهدای لوح و یک جلد کتاب از آثار نفیس استاد محمود فرشچیان تقدیر شد.


مسعود رایگان و رویا تیموریان در جشن سینما و کتابمسعود رایگان و رویا تیموریان در جشن سینما و کتاب

 

داریوش مهرجویی کارگردان فیلم هامون نخستین فردی بود که از وی تجلیل شد.
این کارگردان سینما در این مراسم حضور نداشت،اما در پیامی ویدیویی که پخش شد،اظهار کرد: سینما و کتاب به ویژه سینما و رمان در سراسر دنیا از یکدیگر تغذیه می کنند و این موضوع در ایران نیز در حال روبراه شدن است.


عکس بهاره رهنما در جشن سینما و کتاب

 عکس بهاره رهنما در جشن سینما و کتاب

در ادامه این مراسم از مسعود رایگان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، تقدیر شد.


عکس مرجان شیرمحمدی در جشن سینما و کتابعکس مرجان شیرمحمدی در جشن سینما و کتاب

وی تلاش خانه هنرمندان و خانه کتاب برای ارتقای سطح مطالعه در ایران را بی وقفه اما ناکافی دانست و یادآور شد: باعث تاسف است که رسانه ملی به رغم ظرفیت بسیار بالایی که برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی در کشور دارد اما از این ظرفیت استفاده نمی کند؛ من طرحی برای ترویج کتاب خوانی دارم و قول می دهم که بعد از اجرای آن هر ایرانی دست کم در سال 5 کتاب مطالعه کند.


لیلا اوتادی در جشن سینما و کتاب لیلا اوتادی در جشن سینما و کتاب

سیروس ابراهیم زاده بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز که در این مراسم لوح تقدیر دریافت کرد با بیان این که نوشتن برای هنرمندان تفنن نیست بلکه یکی دیگر از ابعاد خلاقیت آنهاست، گفت: کتاب از قدیمی ترین رسانه ها و سینما یکی از ستون های مدرنیته است و تلفیق این دو با یکدیگر بسیار مبارک است.


لیلا اوتادی در جشن سینما و کتاباشکان خطیبی در جشن سینما و کتاب

کاظم هژیر آزاد که چهارمین هنرمند نویسنده ای بود که از وی تقدیر شد، در سخنانی کوتاه تصریح کرد که نوشتن را از طریق نگارش بیوگرافی فراگرفته و برای نگارش بیوگرافی ناچار به مطالعه بسیار زیاد کتاب شده است.


عکس مرجان شیرمحمدیمرجان شیرمحمدی در جشن سینما و کتاب

 

بهاره رهنما بازیگر و نویسنده سینما، تئاتر و تلویزیون نیز بعد از دریافت لوح تقدیر خود از انتشاراتی هایی که آثار وی را چاپ کرده اند، تشکر کرد.


bvcxz.jpgنرگش آبیار و لیلا اوتادی در جشن سینما و کتاب

نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143 پس از دریافت لوح تقدیر در این مراسم ابراز امیدواری کرد اقتباس های بیشتری از آثار نویسندگان ایرانی در سینما شود.
وی تاکید کرد: نویسندگان سخت گیری های کمتری درباره اقتباس از آثارشان داشته باشند و کارگردانان نیز به جای مولف بودن به سمت اقتباس از آثار نویسندگان بروند.


مسعود رایگان در جشن سینما و کتابمسعود رایگان در جشن سینما و کتاب

شمس لنگرودی شاعر و نویسنده که به تازگی در یکی از فیلم های سینمایی بازی کرده است و لوح خود را از سیروس الوند کارگردان سینما در این مراسم دریافت کرد نیز در این مراسم، گفت: یکی از دوستان کارگردان چندی پیش با من تماس گرفت و گفت نمایشگاه نقاشی برگزار کرده است؛ سوال کردم چرا؟ گفت چون وضع سینما خراب است. گفتم پس ببین وضع شعر تا چه اندازه خراب است که من وارد سینما شده ام.


رویا تیموریان در جشن سینما و کتاب رویا تیموریان در جشن سینما و کتاب

سیروس الوند نیز در سخنانی با مقایسه کتاب خوانی در ایران و ژاپن اظهار کرد: در ژاپن دانستن و آگاهی یک ارزش است و اگر این ارزش در کشور ما نیز حاکم شود، همه رسانه ها می توانند به مقوله کتاب و کتاب خوانی بپردازند.


اندیشه فولادوند در جشن سینما و کتاباندیشه فولادوند در جشن سینما و کتاب

 

**زنگ کتاب خوانی در مدارس
در ادامه این مراسم از مرجان شیرمحمدی نویسنده و فیلمنامه نویس تقدیر شد.
بازیگر فیلم سینمایی آذر، شهدخت ، پروین و دیگران پس از دریافت لوح خود از پدرام اکبری مستندساز، پیشنهاد کرد که آموزش و پرورش یک زنگ کتاب خوانی برای بچه ها اختصاص دهد.

 
عکس اندیشه فولادوند در جشن سینما و کتابعکس اندیشه فولادوند در جشن سینما و کتاب

 

اندیشه فولادوند بازیگر فیلم سنگ اول نیز در این جشن اظهار کرد: شرایط کنونی اقتصادی در کشور به گونه ای نیست که در سبد خرید افراد طبقه متوسط جایی برای خرید کتاب وجود داشته باشد و خواستار حمایت دولت از محصولات فرهنگی هستم.


بهاره رهنما و اشکان خطیبی بهاره رهنما و اشکان خطیبی

لیلا اوتادی بازیگر تلویزیون که طی یک سال گذشته اقدام به نوشتن کتاب کرده بود، بعد از دریافت لوح تقدیر خود از رویا تیموریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون از حاکم شدن مادیات در زندگی روزمره مردم انتقاد کرد.


عکس بهاره رهنما و اشکان خطیبی در جشن سینما و کتاب عکس بهاره رهنما و اشکان خطیبی در جشن سینما و کتاب

اشکان خطیبی بازیگر سینما و تلویزیون که بازی در آثاری همچون سریال بچه های بد و قاعده تصادف را در کارنامه خود دارد پس از دریافت لوح تقدیر خود از امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال، از مسوولین خواست از ابزارهای جدید مانند ابزارک های تلفن های هوشمند برای ترویج فرهنگ کتاب خوانی در کشور استفاده کنند.


عکس بهاره رهنما عکس بهاره رهنما

بهروز افخمی کارگردان سینما که آثاری همچون شوکران و سن پترزبورگ را در کارنامه خود دارد آخرین فردی بود که در نخستین جشن سینما و کتاب از وی تقدیر شد.


لیلا اوتادیلیلا اوتادی


در پایان این مراسم تمامی هنرمندانی که لوح تقدیر و کتاب مجموعه آثار استاد محمود فرشچیان نقاش و مینیاتوریست مطرح کشورمان را دریافت کرده بودند، عکسی به یادگار گرفتند.


امیر کربلایی زادهامیر کربلایی زاده

همچنین با ابتکار خانه هنرمندان و خانه کتاب، بازیگران یک نسخه از کتاب های نوشته شده توسط خود را امضا کردند تا در آینده ای نزدیک این کتاب ها به حراج گذاشته شده و عواید حاصل از فروش آن صرف امور خیریه شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : cinematicket.org