ایران فقط 10روز وقت برای معرفی فیلم به اسکار 2016 دارد!
در فاصله 10 روز به آخرین مهلت معرفی فیلم‌ها برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار 2016، سینمای ایران هنوز فیلمش را معرفی نکرده است.

با معرفی نمایندگان سه کشور مکزیک، جمهوری چک و کامبوج، تعداد کشورهایی که تاکنون نمایندگان خود را برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی هشتادوهشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار معرفی کردند به 53 کشور رسید.

سینمای‌ ایران که سال گذشته فیلم «امروز» ساخته رضا میرکریمی را به عنوان نماینده خود در این رویداد سینمایی معرفی کرد گویا هنوز به جمع‌بندی کامل درباره فیلم منتخب خود برای معرفی به جوایز اسکار 2016 نرسیده است، البته هنوز هیچ خبر رسمی هم از سوی مسوولان سینمایی درباره‌ی هیاتی که قرار است،یک فیلم را به اسکار معرفی بکند،منتشر نشده است.

این در حالی است که کشورهای دیگر به تدریج از دو تا سه ماه گذشته فیلم‌شان را به اسکار معرفی کردند، مثلا به تازگی سینمای مکزیک فیلم «60 مایل» به کارگردانی «گابریل رسپتین» را راهی این جایزه سینمایی خواهد کرد.

فیلم «600 مایل» برای اولین‌بار امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین به نمایش گذاشته شد و توانست جایزه بهترین فیلم اول این رویداد معتبر سینمایی را از آن خود کند.

سینمای جمهوری «چک» نیز یکی دیگر از کشورهایی است که نماینده خود را برای حضور در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی اسکار معرفی کرد و با فیلم «مراقب خانه» اولین ساخته بلند سینمایی«اسلاوک هوراک» در این رقابت حضور خواهد داشت.

«مراقب خانه» امسال برای اولین‌بار در جشنواره فیلم کارلوی‌واری به روی پرده رفت و در نهایت جایزه بهترین بازیگر نقش اول جشنواره را برای «آلنا میلوهوا» به ارمغان آورد.

همچنین کمیته اسکار سینمای‌ کشور کامبوج نیز فیلم «آخرین حلقه» را به عنوان نماینده خود در جوایز اسکار انتخاب کرد.

«آخرین حلقه» به کارگردانی «سوتو کولیکار» سال گذشته در اولین نمایش خود در جشنواره فیلم توکیو به روی پرده رفت و جایزه «اسپریت آسیا» را برای کارگردان جوان خود به ارمغان آورد.

به گزارش اسکرین دیلی،فیلم «قبیله» برنده خرس نقره‌ای امسال جشنواره ونیز به کارگردانی «پابلو تراپرو» (آرژانتین)، «پرنده‌ای که برای تامل در باب هستی روی شاخه نشست» ساخته «روی اندرسون» برنده جایزه شیر طلای ونیز در سال 2014 (سوئد)، «شب بخیر مامان» به کارگردانی مشترک «ورونیکا فرانز» و «سورین فیالا» به نمایندگی از سینمای اتریش، «مادر دوم» ساخته «آنا مویلارت» از کشور برزیل، «ترور» به کارگردانی «هو شیائو- شین» از تایوان به همراه نمایندگان کشورهای بوسنی و هرزگوین(زندگی روزمره‌ ما)،‌ چین(ولف توتم)، آلمان(هزارتوی دروغ‌ها)، گواتمالا(آتش فشان)، مجارستان(پسر سائول)،‌ عراق(خاطرات روی سنگ)، لوکزامبورگ(کودک تنها)، پاناما(باکس25)، فلسطین (18 تحت تعقیب)، رومانی(Aferim) و سوئیس(اودیسه عراقی)، کرواسی (خورشید بالا)، قزاقستان (غریبه)، کره جنوبی (تاج و تخت) و نروژ (موج) از جمله فیلم‌هایی هستند که برای حضور در جوایز اسکار سال 2016 به آکادمی معرفی شده‌اند.

آخرین مهلت ارسال و معرفی آثار برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی هشتادوهشتمین دوره جوایز اسکار روز اول اکتبر (نهم مهرماه) تعیین شده است.

تمامی فیلم‌های متقاضی حضور در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی جوایز اسکار باید بین تاریخ اول اکتبر 2014 تا سی‌ام سپتامبر 2015 در کشورهای مبدا اکران شده باشند.

سال گذشته که رکورد 83 کشور فیلم‌های خود را به آکادمی اسکار معرفی کردند در نهایت فیلم «آیدا» به کارگردانی «پاول پاولیکوفسکی» از لهستان موفق به کسب جایزه اسکار خارجی شد.

رای‌گیری نهایی جوایز اسکار روز هشتم ژانویه خاتمه می‌یابد و فهرست پنج نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی اسکار 2016 روز 14 ژانویه سال آینده معرفی می‌شوند.

مراسم سالانه اعطای جوایز هشتاد و هشتمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز 28 فوریه (نهم اسفندماه) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir