هنرمندان در اکران خصوصی خواب تلخ بعد از 12 سال +عکس
بعد از ۱۲ سال، نخستین فیلم بلند محسن امیریوسفی در گروه سینمایی هنر و تجربه به نمایش در می‌آید.

آنا نعمتی، لاله اسکندری و امیرمهدی ژوله در اکران " خواب تلخ "

12سال از ساخت «خواب تلخ» می‌گذرد، نخستین فیلم بلند محسن امیریوسفی، که در بیش از ۴۰ جشنواره حضور پیدا کرد و جوایزمتعددی به دست آورد.


لاله اسکندری در اکران خصوصی "خواب تلخ" -1لاله اسکندری در اکران خصوصی "خواب تلخ" -1

محسن امیریوسفی برای ساخت نخستین فیلم بلند خود موضوع عجیبی را انتخاب کرده بود: «یک مرده‌شوی که با عزرائیل درگیر می‌شود». او پیش از این نیز و در حوزه فیلم کوتاه و سینمای مستند به سراغ موضوعات عجیب و غریب رفته بود، اما عجیب‌تر از موضوعات و سوژه‌های آثارش، نگاه خود او به این اتفاقات و روایت بود.


حبیب رضایی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -2حبیب رضایی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -2

پیش از آن که «خواب تلخ» هم در کن جایزه بگیرد و هم در جشنواره‌های خارجی دیگر خوش بدرخشد، امیریوسفی با فیلم‌های کوتاه «دست‌های سنگی» و «کاروان» توانسته بود توجه منتقدان و اهالی سینما را به خود جلب کند با این حال وقتی به سراغ «خواب تلخ» رفت، یازده ماه باید صبر می‌کرد تا مجوز این فیلم صادر شود.


حمید فرخ نژاد در اکران خصوصی "خواب تلخ" -3حمید فرخ نژاد در اکران خصوصی "خواب تلخ" -3

بعد از این ۱۱ ماه بالاخره فیلم در سال ۸۲ با بودجه‌ای اندک جلوی دوربین رفت و بعد از ۲۶ جلسه فیلمبرداری به پایان رسید. فیلمی که بخش‌هایی از آن با دوربین دیجیتال که آن سال‌ها تازه وارد سینما شده بود فیلمبرداری شد.


محسن امیریوسفی، شیرین یزدان بخش و حبیب رضایی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -4محسن امیریوسفی، شیرین یزدان بخش و حبیب رضایی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -4

اما اتفاقاتی که برای «خواب تلخ» در کن افتاد از جنس دیگری بود. مخاطبان و علاقمندان سینمای ایران که در جشنواره‌های خارجی معمولا یا به تماشای آثاری ساده و شاعرانه نشسته بودند یا با آثار اجتماعی سینمای ایران روبرو شدند این بار با فیلمی روبرو بودند که جنس دیگری داشت.


امیرمهدی ژوله در اکران خصوصی "خواب تلخ" -5امیرمهدی ژوله در اکران خصوصی "خواب تلخ" -5

فضای گروتسک و طنز‌آمیز «خواب تلخ» هم منتقدان را شگفت‌زده کرد و هم مخاطبان را. بدین ترتیب محسن امیریوسفی و «خواب تلخ» راه تازه‌ای را پیش پای سینماگران جدید گشودند و وجه دیگری از سینمای ایران را به جهان را نشان دادند.


حمید فرخ نژاد و آنا نعمتی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -6حمید فرخ نژاد و آنا نعمتی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -6



دبورا یانگ، منتقد هالیوود ریپورتر در همان سال و بعد از تماشای «خواب تلخ» نوشت که این فیلم اولین کمدی سیاه ایرانی است که طنزی ویرانگر دارد و چهره‌ای جدید و طنازانه از ایران نشان می‌دهد.


سمیرا حسن پور در اکران خصوصی "خواب تلخ" -7سمیرا حسن پور در اکران خصوصی "خواب تلخ" -7

 

اولیویه پر رییس بخش دو هفته کارگردانان ــ همان بخشی که «خواب تلخ» در قالب آن به نمایش درآمده بود ــ نیز در نشست مطبوعاتی فیلم گفت که این فیلم مثل یک سفیه فضایی بود که یکباره در بخش دو هفته کارگردان‌ها فرود آمد و همه ما را حیرت‌زده کرد.


آنا نعمتی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -8آنا نعمتی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -8

نتیجه همه این تعریف و تمجیدها جایزه ویژه بخش دوربین طلایی بود که از بخش اصلی جشنواره نصیب امیریوسفی شد. فیلم همچنین جایزه نگاه جوان را از بخش دو هفته کارگردان‌ها گرفت.


حبیب رضایی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -9حبیب رضایی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -9

یکی از خصوصیات «خواب تلخ» این بود که درست زمانی از نابازیگران واقعی استفاده که هیچ کدام از آثار سینمایی دیگر که با نابازیگر ساخته می‌شدند فیلمنامه کامل با دیالوگ نداشتند اما امیریوسفی با نوشتن دیالوگ‌های کوتاه توانست فیلمنامه‌ای کامل را به تصویر بکشد. دیالوگ‌هایی که خودش می‌گفت از صحبت کردن با تک تک نابازیگران فیلم الهام گرفته است و آنها را به گونه‌ای مستندوار نوشته که به نظر برسد متعلق به خود نابازیگران است.


لاله اسکندری در اکران خصوصی "خواب تلخ" -10لاله اسکندری در اکران خصوصی "خواب تلخ" -10

حضور در بیش از چهل جشنواره جهانی و کسب جوایز متعدد دلیل خوبی بود برای این که فیلم نماینده ایران در اسکار ۲۰۰۶ شود. اتفاقی که نیفتاد و امیریوسفی هم درباره آن سکوت کرد.


صابر ابر در اکران خصوصی "خواب تلخ" -11صابر ابر در اکران خصوصی "خواب تلخ" -11

اما این شروع ناکامی‌های «خواب تلخ»‌ نبود، بعد از موفقیت‌های جهانی فیلم برای اکران عمومی به مشکل برخورد و در نهایت قرار شد در گروه«آسمان باز» به نمایش درآید. اتفاقی که البته هرگز رخ نداد.


احسان کرمی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -12احسان کرمی در اکران خصوصی "خواب تلخ" -12

حالا محسن امیریوسفی می‌گوید: «بعد از ۱۲ سال انتظار اکران، حرفی برای گفتن نمانده است.» حرف‌هایی که طی این ۱۲ سال شاید کم‌رنگ شدند اما فراموش نشدند.

لاله اسکندری در اکران خصوصی "خواب تلخ" -13لاله اسکندری در اکران خصوصی "خواب تلخ" -13

حمید فرخ نژاد در اکران خصوصی "خواب تلخ" -14حمید فرخ نژاد در اکران خصوصی "خواب تلخ" -14
صابر ابر در اکران خصوصی "خواب تلخ" -15
صابر ابر در اکران خصوصی "خواب تلخ" -15



عکاس : شهاب اسدی



تهیه و تدوین : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
اختصاصی سیمرغ