شرمندگی مانی حقیقی از حذف تصاویر مربوط به گلشیفته!
آیین دیدار با عوامل مستند «کارنامه چهل ساله مهرجویی» در موزه سینما برگزار شد.مانی حقیقی گفت: ممیزی با بازنویسی تاریخ فرق دارد و من از شما شرمنده‌ام و چاره‌ای جز این نداشتم.

مراسم اکران خصوصی مستند «کارنامه چهل ساله مهرجویی»

شصت و سومین مراسم آیین دیدار گروه هنروتجربه به مستند «کارنامه چهل ساله مهرجویی» اختصاص داشت. مستندی که جمعی از بزرگان سینمای ایران را به محل موزه سینما کشانده بود. این مستند را مانی حقیقی درباره کارنامه فیلم‌سازی داریوش مهرجویی بعد از انقلاب ساخته است و در آن با مهرجویی و جمعی از اهالی سینما و منتقدان مصاحبه‌هایی شده است.

مراسم در ساعت ۲۱ روز دوشنبه ۲۱ دی‌ماه در موزه سینما برگزار شد. این مراسم را امید روحانی اجرا کرد که خود هم در فیلم «کارنامه چهل ساله مهرجویی» حضور دارد. روحانی در ابتدا ضمن تشکر از حاضران، نمایش افتتاحیه این فیلم را شبی خوش برای مانی حقیقی توصیف کرد چون با خبر پذیرفته شدن فیلم «اژدها وارد می‌شود» کار جدیدش در بخش مسابقه جشنواره برلین همزمان شده است.  روحانی ابراز امیدواری کرد فیلم آخر مانی حقیقی «پنجاه کیلو آلبالو» هم در نوروز امکان اکران عمومی پیدا کند و خبرهای خوش برای مانی حقیقی کامل شود. روحانی با شوخ‌طبعی اضافه کرد «خودم هم در فیلمی که امشب می‌بینید حضور دارم. آن موقع هنوز سال‌های جوانی من بود و از دیدن این تصویرها ناراحت می‌شوم!»

مانی حقیقی کارگردان این مستند به بازی امید روحانی در «پنجاه کیلو آلبالو» اشاره کرد و گفت:«در این فیلم می‌بینید که امید روحانی چه بازیگر بزرگی است.» مانی حقیقی هم‎چنین درباره عدم حضور داریوش مهرجویی توضیح داد:«در دو سه روز اخیر متاسفانه هرکاری کردم نتوانستم آقای مهرجویی را پیدا کنم. از وقتی ایشان به کرج کوچ کرده پیدا کردن‌شان برای من سخت شده. البته قبلا هم پیدا کردن‌شان سخت بود.»

حقیقی ادامه داد: «از معیارهای ما برای بزرگ بودن یک هنرمند این است که او توسط چه کسانی سانسور شده است.مهرجویی سختی‌های زیادی در سینمای ایران کشیده است.» مانی حقیقی به حضور رخشان بنی‌اعتماد اشاره کرد و ضمن تشکر از او گفت مهمانان زیادی امشب دارد و در تاریکی سالن نمی‌تواند همه را ببیند و اسم ببرد و تشکر کند. کارگردان مستند «کارنامه چهل ساله مهرجویی» درباره این مستند گفت: «این فیلم در سال ۸۵ فیلم‌برداری شد و از آن زمان سال‌های زیادی گذشته و اتفاقات زیادی برای همه ما افتاد. از حسن‌های این نمایش دیر و بعد از چندین سال یکی هم این بوده است که دوازده یا سیزده بار این فیلم تدوین شده است و آخرین اتفاقی که متاسفانه افتاد این بود که در این فیلم درباره فیلم‌های بعد از انقلاب مهرجویی تک به تک صحبت شده اما ما مجبور شدیم بخش‌های مربوط به «درخت گلابی» و «سنتوری» را کوتاه کنیم و بعضی نماها را به طور کل دربیاوریم. این را به حساب من نگذارید. از بعضی پلان‌های فیلم هم نماهایی را درآوردیم، انگار که «درباره الی» و «میم مثل مادر» و خیلی فیلم‌های دیگر اصلا ساخته نشده‌اند! ممیزی با بازنویسی تاریخ فرق دارد و من از شما شرمنده‌ام و چاره‌ای جز این نداشتم.»

مانی حقیقی در پایان جای امیر اثباتی را هم خالی کرد : «این اتاق را امیر اثباتی طراحی کرده و زیباترین جا برای دیدن این فیلم با شما همین سالن بود.»
فرهاد توحیدی تهیه‌کننده مشترک این کار نفر بعدی بود که روی صحنه آمد و گفت: «اگر مهرجویی آن‌گونه که مانی توصیفش کرد باشد، گمان می‌کنم مانی همه آداب دیگر را هم از مهرجویی یاد گرفته که چکار کند تا بقیه سانسورش کنند!» توحیدی بلافاصله اضافه کرد: «امیدواریم این روند متوقف شود چون سینمای ایران تحمل فشار بیش از این را ندارد.»

فرهاد توحیدی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «مهرجویی الگوی قطعی من است و اگر کسی باشد که هم خواص و هم عموم تماشاگران را در زیر یک سقف گردبیاورد، آن شخص داریوش مهرجویی است که این را به کمال انجام می‌دهد.»
فرهاد توحیدی با ذکر شعری اضافه کرد: « چه خوش بود به یک کرشمه برآید دو کار / زیارت شهِ عبدالعظیم و دیدن یار. ان‌شاالله امسال “پنجاه کیلو آلبالو” هم روی پرده برود.»

مراسم آیین دیدار مستند «کارنامه چهل ساله مهرجویی» از مراسم‌های پرچهره گروه هنر و تجربه بود. یک طرف این مستند مانی حقیقی بود و یک طرف داریوش مهرجویی که هردو از سینماگران موفق نسل‌های متفاوت به حساب می‌آیند. لیلی گلستان مادر مانی حقیقی، رخشان بنی‌اعتماد، محمد حیدری، رسول صدرعاملی، غلامرضا موسوی، نظام‌الدین کیایی، منیژه حکمت، مجتبی میرتهماسب، مهتاب کرامتی، ویشکا آسایش، محمدرضا شریفی‌نیا، محمدرضا عباسیان، اکتای براهنی و الهام کردا از مهمانانی بودند که برای دیدن فیلم به موزه سینما آمدند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : سایت هنر و تجربه