این نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر از اجرای نمایشی جدید در مجموعه تئاتر شهر خبر می دهد. بهرام بیضایی قصد دارد جدیدترین اثر نمایشی خود را در روزهای...

در حالی که فیلم «وقتی همه خوابیم» آخرین ساخته سینمایی بهرام بیضایی روی پرده سینماها در حال اکران است و دارد به مرز فروش 500 میلیون تومانی نزدیک می شود و همچنان در برابر موضع مخالف و گاه موافق منتقدان قرار دارد، این نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر از اجرای نمایشی جدید در مجموعه تئاتر شهر خبر می دهد. بهرام بیضایی قصد دارد جدیدترین اثر نمایشی خود را در روزهای آخر تابستان روی صحنه ببرد. بهرام بیضایی که زمستان 86 «افرا» آخرین کار نمایشی خود را در تالار وحدت روی صحنه برده بود، امسال دو نمایشنامه را برای اجرا در نظر دارد؛ «دو نمایشنامه مورد نظر دارم که قرار است 12 اردیبهشت برای انتخاب به اداره کل هنرهای نمایشی ارائه شود. یکی از این دو اثر برای اجرا به سالنی کوچک و دیگری به یک سالن بزرگ نیاز دارد.»
بیضایی در گفت وگو با مهر اضافه می کند؛ «هنوز نمی توانم به صورت قطعی درباره نمایشنامه و سالن اجرا صحبت کنم. پس از اعلام نظر اداره کل هنرهای نمایشی درباره این دو متن وضعیت اجرا و سالن اجرا نیز مشخص می شود.» بهرام بیضایی در سال 1345 اولین نمایش خود را کارگردانی کرد. بهرام بیضایی همچنین به همراه اکبر رادی و غلامحسین ساعدی پایه گذاران موج نو نمایشنامه نویسی ایران شدند. اجراهای صحنه یی او بیشتر مواقع از تئاترهای پرمخاطب بوده اند. بیضایی در سال 1358 نمایش «مرگ یزدگرد» را به روی صحنه برد. او بعد از 18 سال محروم شدن از صحنه در 1376 دو نمایشنامه «کارنامه بنداربیدخش» نوشته خودش و «بانو آئویی» را به طور همزمان در سالن چهارسو و سالن قشقایی واقع در تئاتر شهر به روی صحنه برد. «شب هزارو یکم» را نیز در سال 1382 در سالن چهارسو اجرا کرد. در تابستان سال 1384 نمایش «مجلس شبیه در ذکر مصائب استاد نوید ماکان و همسرش مهندس رخشید فرزین» را که نمایشنامه آن با نیم نگاهی به مسائل سیاسی روز نوشته شده بود، در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه برد که باز هم با استقبال تماشاگران روبه رو شد اما پس از مدتی کوتاه و پس از 24 اجرا به دلیلی نامعلوم اجرای آن متوقف شد.
در سال هایی که بیضایی از صحنه به دور ماند و مجال فیلمسازی را نداشت، به نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه و پژوهش مشغول بود که برخی از آنان منتشر شده اند. اجرای «افرا» در واپسین روزهای سال 86 تماشاگران بسیاری را به عرصه تئاتر کشاند. بیضایی حالا پس از فیلم ناموفق «وقتی همه خوابیم» به علاقه مندی اصلی خود «تئاتر» بازگشته و احتمالاً دو اجرا را کارگردانی خواهد کرد.
از سوی دیگر بهرام بیضایی کارگردان مطرح سینما گفت :صحبتهایی برای ساخت فیلم جدید انجام شده وباید ملاقاتهایی برای پی گیری ساخت این فیلم صورت گیرد .
بیضایی در گفت وگوبا سرو گفت:من خودم علاقه دارم که فیلم بسازم وامیدوارم بتوانم این کارر انجام دهم .
امروز همچنین خبری منتشر شد که بیضایی امسال قصد اجرای یک تئاتر را دارد. بیضایی در این باره به سرو گفت :صحبت اجرای این نمایش از مدتها قبل بوده است
بهرام بیضایی امروز از اجرای جدیدترین اثر نمایشی خود در مجموعه تئاتر شهر در اواخر تابستان خبر داده بود.
این نویسنده و کارگردان باسابقه تئاتر و سینما در این ‌باره گفته است : دو نمایشنامه مورد نظر دارم که قرار است 12 اردیبهشت برای انتخاب به اداره کل هنرهای نمایشی ارائه شود. یکی از این دو اثر برای اجرا به سالنی کوچک و دیگری به یک سالن بزرگ نیاز دارد.بیضایی افزوده بود : هنوز نمی‌توانم به صورت قطعی درباره نمایشنامه و سالن اجرا صحبت کنم. پس از اعلام نظر اداره کل هنرهای نمایشی درباره این دو متن وضعیت اجرا و سالن اجرا نیز مشخص می‌شود.
بیضایی زمستان 86 نمایش "افرا" را در تالار وحدت به صحنه برد که با استقبال مخاطبان و علاقمندان تئاتر مواجه شد.
 
 
گردآوری:گروه فرهنگ وهنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture