پیگیری وصیت فرج الله سلحشور توسط کارگردان کشور!
جمال شورجه کارگردان و دوست صمیمی مرحوم فرج الله سلحشور از پیگیری وصیت سلحشور خبر داد و اعلام کرد قصد ساختن سریال حضرت موسی (ع) را دارد.

پیگیری وصیت فرج الله سلحشور

 فرج‌الله سلحشور در سال‌های اخیر به دنبال ساخت پروژه‌ای درباره حضرت موسی (ع) بود که به سرانجام نرسید. با توجه به این‌که در تمام مراحل آن جمال شورجه در کنار این هنرمند فقید حضور داشته، طبیعتا اولین گزینه برای به سرانجام رساندن این پروژه نیز او خواهد بود. شورجه با تایید این نکته می‌گوید پیگیری وصیت مرحوم سلحشور این‌روزها از کارهای خودش اولویت بیشتری دارد.

جمال شورجه، مرداد ماه امسال از آماده بودن پروژه حضرت موسی برای ورود به مرحله پیش‌تولید سخن گفته بود که این اتفاق نیفتاد و پس از آن با اوج‌گیری بیماری فرج‌الله سلحشور این پروژه متوقف باقی ماند. شورجه درباره پیگیری برای ساخت سریال و فیلم سینمایی حضرت موسی به آی‌سینما می‌گوید: «امیدواریم این پروژه به مرحله تولید برسد. بخصوص که آقای سرافراز نیز بسیار به این موضوع راغب هستند. فیلم‌نامه این اثر در 72 قسمت تنظیم شده و آماده است. البته بازنویسی نهایی خواهد داشت که در طول پیش‌تولید انجام می‌شود.»

شورجه در پاسخ به این که او کارگردانی این اثر را به عهده خواهد داشت یا نه؟ می‌گوید: «صحبت‌های مقدماتی درباره این‌که من در این پروژه باشم شده و قرار است همان ادبیات و سبک ایشان را در این کار پیاده کنیم. ما سال‌ها در کنار هم بوده‌ایم و در پروژه حضرت موسی نیز این همکاری ادامه داشت. در صحبت‌هایی که انجام شده، قرار است گروهی که نسبت به ادبیات و نوع سبک و سیاق آقای سلحشور آشنایی دارند در این پروژه حضور داشته باشند تا این اثر مطابق با آرا و نظرات ایشان به سرانجام برسد.»

به گفته شورجه، همه چیز برای این پروژه آماده است و رئیس سازمان صدا و سیما نیز دغدغه ساخته شدن این اثر را دارد. او در پاسخ به این سوال که آیا مشکل در تامین سرمایه برای این پروژه است، می‌گوید: «بله عمده مشکل در همین زمینه است، البته لازم هم نیست که تمام سرمایه یک‌جا به پروژه تزریق شود و هزینه‌ها مرحله به مرحله صرف پروژه خواهد شد. بخصوص که طبق برآورد ما فیلم‌برداری این کار حدود سه سال طول خواهد کشید؛ البته این زمان به برنامه‌ریزی‌های ما نیز بستگی دارد. این نکته را هم باید بگویم با توجه به این‌که پروژه بسیار سنگین است برای آن یک گروه مستقل برنامه‌ریزی نیز در نظر گرفته شده و کتابچه تولید این اثر نیز آماده خواهد شد تا انشاالله با دست پر و اطلاعات جامع به سراغ آن برویم.»

او با اشاره به این که امیدوار است مشکل مالی این پروژه به زودی حل شود، می‌گوید: «مقدمات کار هم باید انجام شود، که بخشی از آن به بازسازی شهرک سینمایی باز می‌گردد که قرار است فیلم‌برداری در آن صورت بگیرد. باید بخش‌هایی به این شهرک اضافه شود که این روند سه تا چهار ماه طول خواهد کشید.»

از شورجه می‌پرسیم چقدر نظرات او و فرج الله سلحشور در ساخت این پروژه به هم نزدیک است؟ او پاسخ می‌دهد: «ما درباره روند کامل این پروژه با هم صحبت‌های زیادی کرده بودیم، نظراتی هم که درباره مسائل مختلف کار داشتیم کاملا با هم یکی بود. از دکوپاژ صحنه‌ها گرفته تا این‌که از چه طیف بازیگرانی استفاده کنیم که با قصه‌های قرآنی و حضرت موسی (ع) هم‌خوانی بیشتری داشته باشند.»

به گفته او مثل اتفاقی که در «مردان آنجلس» یا «یوسف پیامبر» افتاد، این پروژه چهره جدیدی هم از حضرت موسی (ع) ارائه خواهد داد: «البته پیش‌بینی استخراج چند ورژن سینمایی هم از این اثر شده است که در طول تولید این موضوع را هم در نظر خواهیم گرفت.»
در پایان شورجه در پاسخ به این‌که خودش نیز پروژه‌ای در دست ساخت دارد یا نه؟ این‌طور می‌گوید: «چند پروژه دیگر هست، اما فعلا برایم مهم‌تر، پیگیری وصیت و سفارش مرحوم فرج‌الله سلحشور است.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir