حضور لئوناردو دی کاپریو در فیلم مولانا !!
قرار است فیلمی درباره مولانا ساخته شود و لئوناردو دی کاپریو نیز در این فیلم حضور خواهد داشت!

لئوناردو دی کاپریو در فیلم مولانا

دیوید فرانزونی نویسنده فیلمنامه «گلادیاتور» و استیون جوئل براون تهیه‌کننده قصد دارند با ساخت فیلمی درباره مولانا جلال‌الدین محمد بلخی تصویر کلیشه‌ای مسلمانان در سینمای غرب را به چالش بکشند.

تهیه‌کنندگان این اثر سینمایی امیدوارند که کار ساخت فیلم را از سال آینده آغاز کنند. فرانزونی و براون هفته گذشته در استانبول با کارشناسان مولوی ملاقات کردند و به آرامگاه این شاعر بزرگ در قونیه رفتند.

فرانزونی گفت: «این پروژه چالشی و هیجان‌انگیز است. در حال حاضر دلایل زیادی برای ساخت آثاری مانند این وجود دارد. این جهانی است که باید درباره آن صحبت کنیم. مولوی در آمریکا شخصیت شناخته شده و محبوبی است. این فیلم چهره و داستان او را عیان می‌کند.» 
مثنوی معنوی و دیوان شمس در میان برترین آثار ادبی جهان جای دارند و به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌اند. مولوی در بلخ به دنیا آمد و پس از حمله مغول‌ها همراه با خانواده‌اش از بغداد، مکه و دمشق سفر کرد و در نهایت در قونیه ساکن شد و در همین شهر درگذشت.

فرانزونی و براون گفتند که علاقه‌مند هستند دی‌کاپریو در این فیلم نقش مولوی را بازی کند، و رابرت داونی جونیور در نقش شمس تبریزی ظاهر شوند. البته هنوز برای انتخاب بازیگران فیلم خیلی زود است.
چالش اصلی در به تصویر کشیدن زندگی مولوی ارائه نمایی معتبر و قابل تشخیص از مولوی و شمس تبریزی از دل حجم قابل توجهی از افسانه‌ است. حتی ابتدایی‌ترین حقایق زندگی این چهره‌ها نیز مورد بحث است.

نویسنده «گلادیاتور» افزود: « بسیاری از حقایق زندگی مولوی در غبار تاریخ پنهان شده‌ و برخی از آن‌ها به شکلی ایده‌آل درآمده‌اند. باید دنبال آن آدمی بود که به یک قدیس بدل شده است چون نمی‌توانیم درباره یک فرد مقدس چیزی بنویسم.» به تصویر کشیدن شخصیت شمس نیز کار پیچیده‌ای است. او شخصی است که با ورودش زندگی مولوی آشفته می‌شود، شمس تبریزی مولای روم را از مجلس درس و خانواده دور می‌کند.

در این فیلم احتمالا دوران آوارگی مولوی از زادگاهش نیز به تصویر کشیده خواهد شد. رویداد حمله مغول‌ها و آواره شدن مردم از شهر و دیارشان شباهت زیادی به رویدادهای اخیر در خاورمیانه و آوارگی مردم این منطقه دارد.فرانزونی و براون قصد دارند با ساخت این فیلم نسل حاضر را با داستان زندگی مولوی آشنا کنند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : khabaronline.ir