زمان بازگشت پیکر عباس کیارستمی به ایران!؟
براساس اعلام رئیس سازمان سینمایی پیکر عباس کیارستمی روز جمعه به ایران می رسد و شنبه در جایی که عباس کیارستمی وصیت کرده است, به خاک سپرده می شود.

عباس کیارستمی کجا به خاک سپرده می شود؟

رئیس سازمان سینمایی گفت: اگر قصوری در پرونده‌ی پزشکی عباس کیارستمی رخ داده باشد، وزارت بهداشت خود به این موضوع رسیدگی می‌کند و نیازی نیست ما در ارشاد پرونده را پیگیری کنیم.

حجت‌الله ایوبی شامگاه چهارشنبه (15 تیرماه) با حضور در گردهمایی سینماگران که به انگیزه‌ی درگذشت عباس کیارستمی در موزه‌ی سینما برگزار شد، ادامه داد: از روز چهارم فروردین که از بیماری آقای کیارستمی مطلع شدم و خدمت ایشان رسیدم، ایشان و اطرافیانشان اصرار داشتند تا خبر بیماری مخفی بماند زیرا نمی‌خواستند در تعطیلات نوروز مزاحم دوستان شوند.

وی ادامه داد: عمل جراحی ایشان به خوبی انجام شد و قرار بود آقای کیارستمی مرخص شود و همچنان اصرار داشت تا این خبر مخفی بماند.

ایوبی اضافه کرد: روز یازدهم یا دوازدهم فروردین حال ایشان بد شد و ما به دکتر هاشمی، وزیر بهداشت اطلاع دادیم و ایشان از زمانی که باخبر شد هر کاری را که ممکن بود، انجام داد اما این که روزهای اول بستری شدن ایشان قصوری رخ داده باشد را در جریان نیستم و اگر نیاز به پیگیری باشد، وزارت بهداشت خود این کار را انجام می‌دهد و نیازی به پیگیری ما و فشار آوردن از سوی ما در این وزارت‌خانه نیست.

ایوبی در مورد زمان انتقال پیکر کیارستمی به ایران توضیح داد: احتمالاً پیکر ایشان جمعه به کشور می‌رسد.

او درباره مکان برگزاری مراسم خاکسپاری و این احتمال که این مراسم از موزه‌ی سینما برگزار می‌شود نیز تصریح کرد: همه‌ی این امور با هماهنگی خانواده‌ی آقای کیارستمی، برادر و پسر ایشان انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تا نظر آنان تأمین شود. یکی از پیشنهادها برگزاری مراسم در موزه‌ی سینما است و پیشنهاد دیگری هم درباره‌ی مراسم از کانون پرورش فکری مطرح شده است اما دوست داریم مراسم در مکانی برگزار شود که مناسب و در شأن آقای کیارستمی باشد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که آیا کیارستمی در قطعه هنرمندان به خاک سپرده خواهد شد نیز گفت: محل دفن ایشان طبق وصیت خودشان مشخص شده است که بعداً اعلام می‌کنیم.
ایوبی همچنین درباره‌ی اکران فیلم‌های کیارستمی که در چند سال گذشته با محدودیت روبرو بوده است، تصریح کرد: سال گذشته در جشنواره‌ی جهانی فجر افتخار برگزاری مراسم تجلیل و نمایش فیلم ایشان را داشتیم و سال گذشته نیز بعضی از فیلم‌هایشان نمایش داده شدند. آثار آقای کیارستمی گنجینه‌هایی است که همیشه دیده می‌شود.

او در پایان درباره‌ی طراحی پوستر جشنواره‌ی فجر پیش رو با چهره‌ی کیارستمی نیز توضیح داد: هنوز به این موضوع فکر نکرده‌ایم اما می‌تواند یکی از احتمالات قوی باشد.

عباس کیارستمی روز 14 تیرماه بعد از تحمل یک دوره بیماری در فرانسه درگذشت. این هنرمند، اسفند ماه سال گذشته به دلیل بیماری گوارشی در بیمارستان جم بستری شد اما طی چند روز گذشته به تصمیم شخصی خودش به فرانسه رفت تا ادامه‌ی درمانش را در این کشور انجام دهد که روز 14 تیرماه درگذشت.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir