در مراسم تشییع پیکر مهدیه الهی قمشه‌ای چه گذشت؟
مراسم تشییع پیکر مهدیه الهی قمشه‌ای ساعاتی پیش برگزار شد. در ادامه گزارشی درباره این مراسم خواهید خواند.

مراسم تشییع پیکر مهدیه الهی قمشه‌ای

مراسم تشییع پیکر مهدیه الهی قمشه‌ای امروز دوشنبه از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
 در این مراسم برخی از مدیران و چهره‌های فرهنگی حضور داشتند. از جمله این افراد می‌توان به حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی و احمد مسجد جامعی، حسام الدین سراج، ایرج حسابی (پسر دکتر حسابی)، فاطمه هاشمی (مدیر انجمن بیماری‌های خاص)، ساعد باقری اشاره کرد.

ساعد باقری شاعر کشورمان وفات این چهره سرشناس را به همه حضار تسلیت گفت و ادامه داد: انسانی در میان ما می‌زیست که شاید نوع نگاه کردنش به جهان و مهرورزی‌اش شبیه به افسانه بود. حقیقت آن است که مهدیه الهی قمشه‌ای شادمان زیست و شادمانی‌اش از آن نوعی است که کسی نمی‌تواند آن شادمانی را بگیرد.
 
وی افزود: در زیر این آسمان کبود وجود مهدیه الهی قمشه‌ای از جمله نعمت‌هایی بود که خدا به ما عنایت کرد. در واقع وی به نوعی نقش معلمی هم برای همه‌مان داشت یک معلم عملی. 
این شاعر گفت: معلوم است درد و دریغی که پس از فوت این شخصیت فرهیخته کشورمان در ما حاصل شده، درد و دریغ سنگینی است.

همچنین سهیل محمودی، شاعر در بخش دیگری از این مراسم گفت: در فرهنگ ما آزادی و آزادگی یعنی رهایی از قیودی که در زندگی به دستمان بسته شده است و مهدیه‌ الهی قمشه‌ای یکی از نمونه‌های آزادی و آزادگی بود. در اصل ما فرزندانی بودیم که دیر به او رسیدیم.
وی ادامه داد: من بعد از درگذشت مادرم، سکنات او را در مهدیه الهی قمشه‌ای دیدم.
 
محمودی اظهار داشت: ما که اهل کلام و کلمه هستیم، گوشمان از سخنان شیرین پر است و از اینکه سخن بشنویم شاید گریزان هم باشیم. مگر اینکه کسی که سخن می گوید خودش نماد آن سخنان باشد؛ ما شاهد بودیم که مهدیه الهی قمشه‌ای در همه سکناتش از آنچه می‌گفت برخوردار بود و در روزهایی که معلم‌های بزرگ کمتری وجود دارند همچون یک معلم عمل می‌کرد. الهی قمشه‌ای همیشه لبخندی بر چهره داشت و لبخندش هرگز گم نمی‌شد.
 
این شاعر تصریح کرد: مهدیه الهی قمشه‌ای پرورده مکتب معرفتی قرآن بود و به نظر می‌آید، هرچه در شخصیت او سراغ داشتیم برآمده از تکیه او بر منبع وحی الهی و پروردگی در خانه محی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای بود.
 
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: این خاندان تبار بسیار نکویی دارند و بر گردن فرهنگ ما به خصوص فرهنگ دینی و آیینی ما هم حق دارند و کمتر خانه‌ای است که ترجمه پدر مهدیه الهی قمشه‌ای در آن نباشد.
وی ادامه داد:‌ سال‌ها قبل مقاله‌ای با موضوع نعیمی و سلیمی را پیگیری می‌کردم و مرحوم الهی قمشه‌‌ای مجموعه‌ای از کارهای این دو چهره را داشتند که با مرور آنها متوجه شدم، مرحوم علامه امینی برای این دو عارف شهید لقب دریادل را به کار بردند و در این جا باید گفت مرحوم خانم الهی قمشه‌ای جزو افرادی است که دریادل بود و هیچ چیز روح بزرگش را کدر نمی‌کرد. الهی قمشه‌ای از این نوع بود و منشأ تأثیرگذاری‌اش عمل به سخنان خود بود.
 
عضو شورای شهر تهران گفت: آنچنان شاکر ذات باری تعالی بود که این برای ما قابل تقدیر است و شاید مهم‌ترین ویژگی وی بعد از وجه اخلاقی‌ شخصیتش، بیان متون گذشته به روایت امروزی بود یعنی برای حل مشکلات جهان امروز از متون گذشته بهره می‌برد.
 
مسجد جامعی خاطرنشان کرد: ما در جامعه زنان بیشتر به معرفی چهره‌هایی که تأثیرگذار بودند و از ساحتی از علم و دانش و معرفت برخوردار بودند نیاز داریم.

فاطمه هاشمی رئیس بنیاد بیماری‌های خاص نیز خطاب به ساعد باقری که در زمان بیماری مهدیه الهی قمشه‌ای به عیادت وی رفته بود، گفت: من اولین بار که با الهی قمشه‌ای آشنا شدم در سر کلاسش حاضر شده بودم. به نظرم دو خصلت عشق به خدا و عشق به مردم از جالب‌ترین ویژگی‌های مهدیه الهی قمشه‌ای بود؛ هر فرد متدینی خدا و مردم را در کنار هم می‌بیند و صحبت‌هایی که مهدیه الهی قمشه‌ای می‌کرد، چنان به دل می‌نشست که همیشه بر من تاثر می‌گذاشت.

هاشمی اظهار داشت: سخنان مهدیه الهی قمشه‌ای واقعا تأثیرگذار بود. به گونه‌ای که هفته پیش که به حضورشان رسیدم با همان روحیه شاد گفت من دیگه خسته شدم و باید بروم و برای من آنجا بهتر از اینجاست و این سخن‌ها، شب آن روز تأثیر شگرفی بر من داشت و امروز هم هنوز این سخن در یاد من هست.

همچنین حسام‌الدین سراج در بخش دیگری از این مراسم گفت: در این روزهایی که مذهب‌ ستیزی و مذهب گریزی مد شده وجود الهی قمشه‌ای غنیمتی برای همه ما و جوان‌ها بود. وی در ادامه به خوانش قطعه‌ای در وصف مهدیه الهی قمشه‌ای پرداخت.
افشین اعلا شاعر و داماد مهدیه الهی قمشه‌ای هم گفت: هرگز گمان نمی کردیم باید به این زودی با مهدیه الهی قمشه‌ای وداع کنیم اما همان گونه که معلم اخلاق بارها به ما گفته، ما مسافریم و برای توقف کوتاهی به اینجا آمدیم و باید در جای بهتر و برازنده‌تری همدیگر را دیدار کنیم.

وی افزود: دکتر الهی قمشه‌ای با قرآن زیست و آنچه که نوشت و سرود، در راستای قرآن بود. خداوند به مهدیه الهی قمشه‌ای توفیق داده بود که حرفهایش به مخاطبان نفوذ کند. وی عمرش را صرف قرآن کرد و پیامی به جز مدارا و شکر الهی نداشت.
این شاعر خاطرنشان کرد: اگر مهدیه الهی قمشه‌ای لقب آتش را برای خود انتخاب کرد به این دلیل بود که به مخاطبان خود روشنایی ببخشد.

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دعایی بر پیکر آن مرحوم نماز خواند و سپس خانواده این مولوی شناس برجسته کشورمان در تالار وحدت و در میان دوستداران این شخصیت برجسته با عزیزشان وداع کردند.

مهدیه الهی قمشه‌ای متولد 1316 هجری خورشیدی، شاعر، مولوی‌شناس و محقق ادبیات عرفانی است. این شاعر و محقق نام‌آشنای ادبیات فارسی که از 22 خردادماه در پی مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری بود عصر دیروز در بیمارستان درگذشت. قرار است پیکر وی در لواسان به خاک سپرده شود. همچنین مجلس ترحیم این شاعره فقید، ساعت 10 صبح روز جمعه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir