ادعای عجیب و خنده دار بهروز افخمی در برنامه هفت درباره فیلم فروشنده!
بهروز افخمی شب گذشته در برنامه هفت به بیان صحبت های عجیبی پرداخت و بار دیگر به انتقاد از فیلم فروشنده پرداخت.

انتقاد مجدد بهروز افخمی از فیلم فروشنده اصغر فرهادی

در حالی که هفته گذشته در یکی از میزگردهای برنامه هفت قرار بود در مورد سینمای شاخص اجتماعی بحث و گفت و گو شود بعد از دقایقی از صحبت دو منتقد برنامه شروع به نقد منفی دو فیلم پرفروش سینما «لانتوری» و «فروشنده» پرداختند، اتفاقی که با انتقاد بسیاری از سوی رسانه ها مواجه شد که چرا آیتمی که قرار بود به سینمای شاخص اجتماعی بپردازد با حضور دو منتقد همسو در نظر به تخریب دو فیلم روی پرده اختصاص پیدا کرد.
حالا پس از یک هفته افخمی در آغاز برنامه هفت مجددا به صحبت علیه فیلم فروشنده پرداخت.
مجری برنامه هفت در حالی از فشار و ارعاب و فحاشی علیه این برنامه و فشار جهت ارسال فروشنده به اسکار صحبت کرد که نه نامی از رسانه فحاش به برنامه هفت برد (رسانه ای که شاید وجود خارجی نداشته باشد) و نه اشاره‌ای به تمام فضا‌سازی رسانه های سیاسی مخالف فرهادی جهت جلوگیری ارسال فیلم فروشنده به اسکار کرد.

به علاوه افخمی نظر وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی درباره فیلم «ایستاده در غبار» جهت ارسال به اسکار را بیان نکرد. افخمی با تاکید چند باره درباره بهتر بودن تمام 7 فیلم رقیب «فروشنده» جهت ارسال به اسکار سعی در فضا سازی جهت ارسال فیلمی دیگر به اسکار داشت.
اما ادعای عجیب افخمی در برنامه هفت مربوط به قسمتی بود که صحبت هایش علیه جشنواره کن و تمایلات جنسی این جشنواره را در زمان برگزاری کن، فضا سازی جهت جایزه بردن فیلم «فروشنده» در کن دانست!

البته آقای افخمی روحیات شوخ زیادی دارد و احتمال جدی گرفتن برنامه تا حد فضاسازی جهت تاثیر بر جوایز کن هم از شوخی های ایشان بوده است!!
 

صحبت های کامل  افخمی در برنامه هفت:

هفته گذشته درباره فیلم های سینمای انتقاد اجتماعی صحبت کردیم و با حضور دو منتقد بحث به دو فیلم روز یعنی «فروشنده» و «لانتوری» رسید و منتقدین حاضر، نظرات خود را درباره این دو فیلم گفتند. عکس العملی که در برخی روزنامه ها و فضای مجازی به وجود آمد ما را سر ذوق آورد که این بحث را ادامه دهیم، چون برخی گمان کردند سینما هم جای سیاست است و می توانند با فشار و ارعاب مانع از ورود ما به برخی مباحث شوند.

مخصوصا درباره فیلم فروشنده به نظر الان فشارهای زیادی است که این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شود. فضای تهدید آمیزی است و برخی گمان می کنند با تهدید، ارعاب و فحاشی می توانند ما را وادار به عقب نشینی کنند. ما اگر قرار به ترسیدن بود اصلا شروع نمی کردیم.

فیلم فروشنده فرهادی فیلم بسیار بدی است و اکثر منتقدان داخلی و خارجی و اکثر تماشاگران فیلم نامه این فیلم را سست میدانند.
اما امروز که این گمان پیش آمده برخی می توانند با گرایشات سیاسی و فضاسازی های سیاسی مانع از انتشار نقد درباره این فیلم شوند! ما به عنوان یک برنامه تخصصی سینمایی صریح تر درباره این فیلم صحبت خواهیم کرد تا فیلم بهتری به اسکار معرفی شوند.

امروز شنیدم فیلم "ابد و یک روز" که از هر نظر بهتر از فروشنده است از لیست 8 فیلم اولیه معرفی به اسکار حذف شده و احتمالا فیلم "ایستاده در غبار" هم در مرحله بعدی حذف خواهد شد.

اما آکادمی اسکار نظر نهایی را در کنار ملاحظات خود، براساس شناخت خود از سینما می دهد و کارشناسی جدی است. برنامه هفت هم برنامه کارشناسی و جدی سینما ست. ما با آقای فرهادی دشمنی نداریم  و ارزیابی تخصصی می کنیم. من خودم بخاطر نادیده گرفتن فیلم قبلی ایشان در جشنواره کن انتقاد کردم و 3 سال پیش درباره اش یادداشت نوشتم. امسال هم همین حرف را در جهت فضاسازی برای کسب جایزه در کن، بدون آنکه فیلم را دیده باشم. زدم چون به هر حال موفقیت در عرصه بین الملل برای ایران خوب است. اما پس از تماشا، خود فیلم صرف نظر از تمایلات سیاسی ایشان و من حداقل با فیلم های قبلی ایشان مقایسه می شود.

اما باید گفت کوشش برای خوب جلوه دادن فیلم فروشنده کوششی بیهوده است و سبب تضییع حق فیلم های دیگر این لیست خواهد شد. تقریبا تمام این لیست 8 تایی بهتر و لایق تر از فروشنده برای حضور در اسکار هستند.
افخمی در ادامه با ارائه آماری از سایت سینمایی متاکریتیک" به عنوان معتبرترین سایت نقد حرفه ای در جهان به این نکته اشاره کرد که منتقدین این سایت که خود از طرفداران آثار فرهادی هستند، فروشنده را ضعیف ترین فیلم این کارگردان دانسته اند.

افخمی در حالی در این دو برنامه اخیر هفت دقایق زیادی  علیه «فروشنده» اختصاص داده است که حتی یک دقیقه به منتقدان موافق این فیلم اختصاص نداده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : salamcinema.ir