پیشنهاد عجیب مسعود ده نمکی برای بازیگرانی که در مهمانی دستگیر می شوند!
مسعود ده نمکی در مصاحبه جدیدی خود پیشنهاد عجیبی درمورد بازیگرانی که در مهمانی دستگیر می شوند داده است!

پیشنهاد مسعود ده نمکی برای بیدار کردن حس فطرت بازیگران!

مسعود ده نمکی که آخرین فیلم او «رسوایی 2» با مضمونی اجتماعی نتوانست موفقیت فیلم‌های قبلی‌اش را تکرار کند، به تازگی گفت‌وگوی مفصلی درباره سینمای جنگ و دفاع مقدس داشته است و در میان صحبت‌هایش به خاطره جالبی نیز اشاره کرده؛ یکی از بخش‌های قابل توجه این گفت‌وگو روش برخورد عجیبی است که این کارگردان برای کشاندن بازیگران به فیلم‌های برخی ارگان‌ها پیشنهاد داده است!

در همان بخش‌های ابتدایی این گفت‌وگو به موضوع کاهش تولید فیلم‌های دفاع مقدسی اشاره می‌شود و مصاحبه‌کننده اصرار دارد که قوانینی که تا کنون گذاشته شده برای جذب سینماگران کارایی لازم را نداشته است. از سوی دیگر ده‌نمکی معتقد است بهترین جا برای ارئه دستور العمل در این‌باره همان شورای عالی سینما بوده است که جواد شمقدری در دوره حضورش آن را راه‌اندازی کرد و مصوباتش، مصوبات هیئت دولت محسوب می‌شد و می‌توانست ابلاغ کند.

درادامه از او پرسیده می‌شود واقعاً با دستورالعملی و قانونی می‌شود هنرمندان را مجاب کرد که به سمتش بروند؟ که می‌گوید: «حتماً می‌شود.»

و پس از این پاسخ قاطعانه، پیشنهاد حضور بازیگران به روشی عجیب و به اجبار را می‌دهد: «اگر بخواهند می‌توانند. آقایان یک بازیگر را در خیابان یا محفل خاص می‌گیرند به جای زندان که جریمه مردم عوام و بیچاره است بگویند در فیلم فلان ارگان یا نهاد باید بازی کنید. خیلی از این‌ها علایق دارند... خیلی‌هایشان برای اینکه زمینه کار داشته باشند و خیلی‌ها هم برای اینکه علایق دارند و لازم است کسی حس فطرتشان را بیدار کند و تلنگری به آن‌ها بزند، حتماً در این زمینه‌ها کار می‌کنند.»

این حرف ده‌نمکی ناخودآگاه این فکر را به ذهن می‌آورد که حضور در فیلم‌های برخی ارگان‌ها در واقع نوعی مجازات برای هنرمندان است و در بهترین حالت تا مجبور نشده باشند در چنین فیلم‌هایی حاضر نمی‌شوند!

از هنرور عملی انتظار دارید شب عملیات بدود

اما بخش دیگر صحبت‌های ده‌نمکی نیز در نوع خود جالب است، او خاطره جالبی درباره هنروران فیلم «اخراجی‌ها 2» بازگو می‌کند: «شما یک فیلم جنگی می‌خواهید بسازید باید بروید عملی‌های خیابان و معتادان را جمع کنید. ما می‌خواستیم در اخراجی‌های 2  اردوگاه را بسازیم، یک نفر گفت من می‌آورم و چندصد نفر آورد و چند روز بعد دیدیم فرمانده نیروی انتظامی با شیرینی به اردوگاه آمد. گفتیم چه شده؟ گفت از وقتی شما آمدید آمار دزدی و اعتیاد پایین آمده است، گفتم چرا؟ گفت چون همه را یک جا جمع کردید. اینجا از هنرور عملی انتظار دارید شب عملیات بدود.»

ده‌نمکی که معتقد است تمام فیلم‌هایش کلیشه‌شکن و پرسشگر است و درباره ساخت فیلم‌ در آینده‌اش نیز می‌گوید: «ایده دارم ولی مرددد هستم، مگر اینکه شرایطش فراهم شود. شرایطی که می‌گویم باج نیست، امکانات ویژه نیست بلکه امکانات اولیه تولید یک فیلم جنگی است.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir