اعتراض رضا رویگری به وجود مگس سفید در تهران!
رضا رویگری بازیگر کشورمان نسبت به آلودگی محیط زیست و وجود مگس های سفید واکنش نشان داد.

اعتراض رضا رویگری به آلودگی محیط زیست

چند سالی است در فصل گرم سال خیابانهای تهران پر می شود از حشراتی موسوم به مگس سفید که آن قدر تعدادشان زیاد است که درمی‌مانی مراحل رشد و نمو این حشرات کجا انجام شده است.
از یک طرف جامعه پزشکی درباره شیوع بیماری های برآمده از حضور این حشرات سخن می گویند و از آن طرف تقریبا به انتهای تابستان رسیدیم و هیچ اقدام جدی برای کنترل حشرات از سوی ارگانهای مسئول درباره حفظ محیط زیست ندیدیم.

رضا رویگری بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون از جمله چهره های هنری است که شیوع این حشرات در پیاده روها در کنار آلودگی هوا باعث شده زیاد در اجتماعات بیرونی حاضر نشود مبادا دچار مشکل گردد.

این بازیگر با اشاره به اینکه در محیط آلوده هیچ انسانی نمی تواند کار و زندگی کند، گفت: چند سال است این حشرات در تهران جولان می دهند و هیچ کاری برای مبارزه با آنها انجام نمی شود. اینکه چند سال دیگر باید بگذرد و پشه ها وارد ریه هایمان بشوند و کلی از ما به امراض مختلف دچار شویم تا ارگانهای متولی کاری برای کنترل آنها انجام دهند مشخص نیست.

بازیگر "اجاره نشینها” و "شب بیست و نهم” ادامه داد: بسیاری از این امراض جسمی از آلودگی محیط زیست و محیط زندگی ما ناشی می شود. ما در جامعه ای به هم پیوسته زندگی و کار می کنیم و قطعا با انتشار آلودگی در یک نقطه شهر زودتر از حد تصور کل جامعه آلوده می شود. پس باید برای مقابله این همه آلودگی موجود در محیط زیست کاری کرد.

آلودگی هوا بر عملکرد هنرمندان تأثیر مستقیم می‌گذارد

رویگری که سابقه خوانندگی هم دارد خاطرنشان ساخت: آلودگی هوا نه فقط به لحاظ جسمانی همه آدمیان را دچار بیماری می کنند بلکه بر عملکرد هنرمندان هم تأثیر می گذارد. دقت کنید خواننده ای که آلودگی به حنجره اش راه پیدا می کند نمی‌تواند اجرای درستی داشته باشد و مثلا بازیگری که در معرض این هوای آلوده و حشراتی است که در خیابانها جولان می‌دهند نخواهد توانست قدرت بیان و حتی اکت خوبی در برابر دوربین داشته باشد.

این بازیگر خاطرنشان ساخت: البته این اوضاع خراب محیط زیست محدود به تهران نیست و ریزگردهای جنوب و خشکسالی دریاچه ارومیه و زاینده رود همه و همه نشان از آن دارد که حال محیط زندگی ما زیاد خوب نیست و طبیعت زنگ خطر خود را زده و این هشدار را به ما و مسئولین می دهد که هر چه سریعتر به دادش برسیم.

آسیب اجتماعی فقط اعتیاد نیست

رویگری با اشاره به کم کاریهای سینما و تلویزیون درباره آگاه سازی از وضعیت محیط زیست بیان داشت: باید به صریح ترین زبان ممکن در سینما و تلویزیون درباره آسیبهای آتی این آلودگیها هشدار داده شود. آسیب اجتماعی که فقط اعتیاد و معضل دختران فراری نیست. چرا کسی پیدا نمی شود و درباره اوضاع زیست محیطی مردمان جنوب به علت شیوع ریزگردها فیلمی بسازد؟ یا چرا فیلمسازی نیست که درباره بیماریهایی که به سبب شیوع مگس سفید در تهران ایجاد شده محصولی خلق نمی کند؟

 این بازیگر ۷۰ ساله تأکید کرد: تا چه زمانی می خواهیم بنشینیم و ورود این حشرات به بینی و دهانمان را نظاره کنیم؟ مسئولان حواس شان نیست. کارگردانان و تهیه کنندگان که حواسشان هست؛ آنها چرا در این حوزه ورود نمی کنند و با فیلمسازی و سریال سازی درباره اثرات مخرب این حشرات به اطلاع رسانی نمی پردازند.
وی ادامه داد: بسیار امیدوارم فیلمسازی با مضمون محیط زیست بیش از اینها جدی گرفته شود تا آینه ای باشد پیش روی مسئولان بلکه بیش از قبل به فکر ترمیم وضعیت محیط زیست باشند و از آن طرف سلامتی شهروندان هم بیشتر شود.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : bornanews.ir