جنجال در جلسه پرسش و پاسخ پرویز پرستویی
در جلسه ای که قرار بود به انتقال تجربیات پرویز پرستویی به علاقمندان به بازیگری پرداخته شود, حاشیه هایی متعددی بوجود آمد.

حاشیه های جلسه کارگاه انتقال پرویز پرستویی

جلسه کارگاه انتقال تجربه پرویز پرستویی در جشنواره فیلم مقاومت در پردیس ملت برگزار شد. در این جلسه پرویز پرستویی درباره برخی نقش‌های خود توضیح داد و انتقادات تندی به وضعیت جانبازان جنگ و رییس سابق بنیاد شهید وارد کرد. در این جلسه برخی از حاضران سوالات عجیبی از این بازیگر سینمای ایران پرسیدند که با واکنش منفی سایران همراه شد و باعث بگومگوی پرستویی با برخی از حضار شد.

بازیگر «آژانس شیشه‌ای» درباره بازی در فیلم‌های جنگی و دفاع مقدسی گفت:
«تفاوت فیلم‌های ارزشی با سایر فیلم‌ها این است که این‌گونه نقش‌ها صاحب دارند. برای من دریافت جایزه از جشنواره‌‌ای که هفت داور دارد اهمیتی ندارد، بلکه تمام تلاش من بر این است که صاحبان اصلی نقش‌های فیلم‌های دفاع مقدس و مردم از بازی من راضی باشند. همیشه این سوال کلیشه‌ای را از ما بازیگران می‌پرسند که بهترین کارتان کدام بوده؟ و ما هم این جواب کلیشه‌ای را می‌دهیم که همه کارهای ما مثل بچه‌های ما هستند. اما من می‌گویم بچه‌ها، خوب و بد دارند. من با صراحت کامل می‌گویم که بازی در برخی نقش‌های سینمای جنگ نگاه من را تا حدودی تغییر داد. برخی از اثرهایی که من در آن بازی کردم در وجود من نقش بسته است. بنده سه روز بعد از «آژانس شیشه‌ای» در فیلم «مرد عوضی» بازی کردم، اما ذات نقش حاج کاظم در نگاه من اثر گذاشته بود.»

بازیگر «مارمولک» در مورد بازی‌های احساسی خود و در پاسخ به این پرسش که چه تمرینی در مورد بروز احساس خود برای برخی نقش‌ها انجام می‌دهد، توضیح داد: «بروز احساس در بازی تمرینی نیست، یعنی نمی‌توان در اتاق در بسته‌ای بنشینیم و تمرین احساس کنیم. من زمانی که در موسسه کارنامه حضور داشتم، عزیزانی که هوس بازیگری داشتن را از انجام این کار نهی می‌کردم. امروز برخی بازیگران هستند که با به یاد آوردن شیرین ترین خاطره زندگی خود می‌خندند و با تلخ ترین خاطره گریه می‌کنند. این گونه بازیگر بعد از 50 سال بازیگری یک تار مویشان هم سفید نمی‌شود. بازیگری رنج‌های بسیاری دارد.»

تهیه کننده فیلم «دو» در مورد حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی و در پاسخ به سوال یکی از حضار در مورد سیاست‌هایی که کمپانی‌های هالیوود در پیش گرفته‌اند، گفت: «ما در ایران برای مردم و فرهنگ خودمان فیلم می‌سازیم. حالا اگر بتوانیم فرهنگ کشورمان را در سایر کشورها اشاعه بدهیم، به نظرم این موضوع هیچ اشکالی ندارد. من نمی‌دانم که هالیوود چه سیاست‌هایی را در پیش گرفته یا در پیش خواهد گرفت. اما اگر سیاست‌های دقیق اسکار را می‌خواهیم کنکاش کنیم، باید جمعه شب‌های پای یکی از برنامه‌های تلویزیونی بنشینیم تا این موضوع را به شکل کاملا صحیح برای ما روشن کنند» این کنایه پرویز پرستویی به برنامه «هفت» با تشویق و خنده مهمانان همراه شد.

پرستویی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از مهمانان که آیا خود را بسیجی می‌داند یا خیر گفت: «من بسیجی نیستم، چون خودم را بسیار کوچکتر از آن می دانم که بخواهم از واژه بسیجی برای خودم استفاده کنم. خیلی وقت‌ها نقش‌هایی از این جنس به من پیشنهاد می‌شود که قبول نمی‌کنم، اما اگر اثر خوبی باشد و اهمیت داشته باشد حتما کار می‌کنم.»

اما در ادامه این نشست یکی از حاضران با لحن تندی از این بازیگر سینمای ایران پرسید که در طول این سال‌هایی که در فیلم‌های خط انقلاب بازی کردید آیا هزینه‌هایی را هم پرداخت کردید؟ پرستویی که در ابتدا متوجه این پرسش نشده بود در ادامه از آن فرد درخواست کرد که سوال خود را مجدد بپرسد اما آن شخص به طور ناگهان از امین حیایی بازیگر فیلم «قلاده‌های طلا» مثالی زد که چندی پیش به دلیل بازی در فیلم ابوالقاسم طالبی ابراز پشیمانی کرده بود و از پرویز پرستویی پرسید که آیا شما بازی در فیلمی مانند «قلاده‌ها طلا» قبول می‌کردید و آیا خود را سرباز فرهنگی انقلاب می‌دانید؟ پرستویی در پاسخ گفت: «من تا حالا از بازی در سینما کیسه‌ای برای خودم ندوخته‌ام! اگر به نقشی اعتقاد نداشته باشم،‌ گردنم را هم بزنند در آن فیلم بازی نخواهم کرد! شما جزو دسته‌هایی هستید که فردا می‌خواهید از حرف‌های من برای رسانه خود دنبال تیتر بگردید» اما این شخص که میکروفون هم از آن گرفته شده بود، با صدای بلند گفت: «پس می‌ترسی که در مورد هزینه‌ نقش‌های انقلابی خود صحبت نمی‌کنی!» اما این گفته با پاسخ تند پرستویی همراه شد: «من اگر می‌ترسیدم که الان اینجا نبودم!» بیان این حرف از سوی پرستویی با تشویق حضار همراه شد.

در ادامه پرستویی به انتقاد از برگزار کنندگان این جلسه پرداخت و گفت:« قرار بود من اینجا در مورد تجربیات بازیگریم صحبت کنم اما  آدم‌هایی که اینجا می‌بینم اصلا قرار نیست بازیگر شوند که من از تجربیات بازیگری‌ام حرف بزنم. من به این جلسه آمدم، اما نمی‌دانم قرار است راجع به بازیگری صحبت کنم یا دفاع مقدس یا فیلم‌های مقاومت؟»

اما با رسیدن به بخش‌های پایانی این مراسم پرویز پرستویی از وضعیت جانبازان جنگ تحمیلی و مسئولان بنیاد شهید در دولت سابق به شدت انتقاد کرد و گفت: «من در فیلم‌هایم اغراق یا غلو نمی‌کنم. شما مستند «حاج کاظم» را ببینید تا متوجه شوید که جانبازان ما چه می‌کشند؟ ما 8 سال در آن جنگ خون دادیم، مفقودالاثر دادیم، هنوز خاطره 175 غواص شهید از ذهن ما پاک نشده است. چرا امروز جانباز ما باید روزی سه وعده از فرزندان و همسر خود کتک بخورد؟ چرا شخصی که جانش را برای این میهن گذاشته پول اجاره خانه‌اش را ندارد؟ مسئول سابق بنیاد شهید امروز کجاست؟ شنیده‌ام که اختلاس کرده و امروز در زندان است. من برای او آرزو می‌کنم که عاقبت به خیر شود! اما او چگونه مدیر بنیاد شهید شد؟ باید از مسئولان بخواهیم کاری کنند که این جانبازها عاقبت به خیر شوند. ما می‌بینیم که جانبازان با چه مشقتی زندگی می‌کنند و این جشنواره را هم برگزار می‌کنیم. خوب است در کنار نمایش ارزش‌های این آدم‌ها، کسان دیگری دست همین جانبازان را هم بگیرند. اشاعه این ارزش‌ها در جهان زمانی ارزشمند است که جانبازی محتاج به چیزی نباشد.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع :  icienam.ir