جزئیاتی از علت شکایت صداوسیما از سایت آپارات
صداوسیما جزئیاتی درباره علت شکایت از سایت آپارات را منتشر کرده است.

دلیل شکایت صداوسیما از آپارات

در روزهای گذشته خبری مبنی بر شکایت صداوسیما از سایت آپارات در رسانه ها منتشر شد.

حالا یک مقام مسئول در صداوسیما نیز توضیحاتی درباره آن داده است.

حامد معینی، مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما، شکايت سازمان صداوسيما از «سايت آپارات» را تأیيد کرد و درباره دليل اين شکايت گفت: اين خبر صحت دارد اما منتشرکنندگان آن به موضوع شکايت اشاره‌ای نکرده‌اند و موضوع به‌گونه‌ای طرح شده که گويی سازمان صداوسيما قصد دارد مانع فعاليت چنین سايت‌هایی شود درحالی که در واقع چنين نبوده و براساس تکالیف مقرر در اسناد بالادستی ازجمله تکليفی که در پیوست حکم ریاست سازمان صداوسیما و در ابلاغی که به ریاست محترم جمهوری به عنوان رئيس شورای عالي فضای مجازی صورت گرفته، مسئوليت تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضای مجازی، صدور مجوز و نظارت بر فعاليت همه فعالان اين حوزه بر عهده سازمان صداوسيما گذاشته شده است.

براساس اظهارات معينی شکايت مذکور مربوط به  سال گذشته بوده و از دو جنبه خواستار احقاق حقوق سازمان صداوسیما شده؛ يکی نقض حقوق مالکيت فکری سازمان صداوسيما و ديگری از باب اينکه چنین سایت‌هایی ازجمله سايت آپارات، مجوزهای لازم برای فعاليت در عرصه صوت و تصوير فراگیر در فضای مجازی را از سازمان صداوسيما دريافت نکرده‌اند.

نیاز به مجوز صداوسیما دارند

مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما، درباره موضوع شکايت صورت‌گرفته افزود: سازمان صداوسيما قصد متوقف‌کردن فعاليت چنین سايت‌هایی را ندارد لکن اصولا هر فعاليت فرهنگی یا تجاری در فضای واقعی و مجازی نيازمند اخذ مجوز بوده و ارائه خدمات فضای مجازی در عرصه صوت و تصوير فراگير هم نياز به اخذ مجوز از سازمان صداوسيما دارد که مالکان سايت آپارات با وجود اخطار‌های قبلی اين مجوز را اخذ نکرده‌اند. پيرو شکايت‌هايی که قبلا دراين‌زمينه صورت گرفته، برخی از فعالان که مجوزهای لازم را از سازمان اخذ کرده‌اند مشکلی برای ادامه کار ندارند اما سايت آپارات تاکنون نسبت به این موضوع اقدامي نداشته است.

بدون مجوز از محتوای صداوسیما استفاده کرده اند

معينی در ادامه افزود: مشکل ديگر سايت آپارات اين است که از محتوای سازمان صداوسيما که برای تأمین آنها هزینه درخور ‌توجهی صرف شده بدون کسب مجوز‌های لازم استفاده می کند. برخلاف اخطارهاي مکرر سازمان، توليدات رسانه ملی را بازنشر و حقوق مالکيت فکري سازمان صداوسيما را ناديده گرفته و توليدات آن را در فضای مجازی در دسترس عموم قرار می دهد بدون اينکه عوايد مالی آن را به دارندگان حقوقشان منتقل کرده يا آنها را در کنار محتواهايی که مورد تأیيد سازمان نيستند، قرار ندهد.

به گفته مدیرکل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل سازمان صداوسیما، انتشار هر محتوايي در سايت آپارات، چرخه بهره‌برداری‌های مادی آتی و منافع اقتصادی آن را متوقف می کند و ازآنجاکه روش‌های مختلف بهره‌برداری اقتصادی از دارايی هايی فکری در همه دنيا وجود دارد و سازمان صداوسيما هم به آنها انديشيده و دراين‌باره برنامه‌ريزی های لازم را انجام داده، انتشار رايگان و بدون مجوز در سايت‌هايی مانند آپارات، به منافع مشروع سازمان صداوسيما و دارندگان حقوق مادی و معنوی آنها لطمه ‌جبران‌ناپذيری را وارد مي‌کند.

جایگزین آپارات را هم راه می اندازیم

يکي از مواردی که سايت آپارات يا منتشرکنندگان خبر شکايت صداوسيما از اين سايت سعی در اثبات آن دارند، انحصارطلبی رسانه ملي در زمينه عرضه محصولات سمعی و بصری است.

معينی اين مسئله را کاملا رد کرد و درباره دلايل رد انحصارطلبی سازمان صداوسيما توضيح داد: ازجمله مأموريت‌هايی که برای سازمان تعريف شده، راه‌اندازی آی‌پی‌تی‌وی است؛ اپراتورهای اين رسانه نوين مشخص شده، مجوزهای لازم برای فعاليت آنها صادر شده، قراردادها در حال انعقاد است و حتی برای سايت‌هايی مانند آپارات هم در آینده‌ای بسیار نزدیک سرويس‌های جايگزين وجود خواهند داشت. سرويس تلویزیون تعاملی رسانه ملی و اپراتورهای منتخب آی‌پی‌تی‌وی خدمات کامل و گسترده‌تری را که شامل خدمات سايت آپارات نیز هست ارائه کرده و اگر آپارات مجوز فعاليت را دريافت نکند و فعاليتش متوقف شود، کاربران به يوتيوب يا ديگر سرويس‌های مشابه خارجی نياز نخواهند داشت.

وی ادامه داد: البته مقدمات جلوگیری از تحقق چنین تخلف‌هایی در سرویس‌های خارجی نیز در اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل فراهم شده و در آینده از نقض حقوق مالکیت فکری سازمان به وسيله آنها، نیز جلوگیری خواهد شد اما مزیت سرویس‌های داخلی در این است که امکان دريافت مجوز براي سايت‌ها و سامانه‌هايی که دراين‌زمينه فعال هستند از سوی سازمان صداوسیما فراهم شده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : cinemajournal.ir