واکنش پسر عباس کیارستمی به صحبت های رازآلود وزیر بهداشت!؟
صحبت های وزیر بهداشت درباره پرونده عباس کیارستمی, با واکنش بهمن کیارستمی همراه شده است.

پرونده عباس کیارستمی به کجا رسید؟

چند روز پیش وزیر بهداشت درباره پرونده پزشکی عباس کیارستمی گفت: «در مورد پرونده مرحوم عباس کیارستمی، فقط بنده، پسرش بهمن و آقای صمدیان می‌دانیم چه اتفاقی افتاده است.»

بهمن کیارستمی فرزند عباس کیارستمی و یکی از مطلعین پرونده پزشکی او به این موضوع واکنش نشان داده و اطلاعات جدیدی درباره آنچه در طول روند درمانی عباس کیارستمی گذشت، ارائه کرده است.
با گذشت بیش از پنج ماه از درگذشت عباس کیارستمی، تحقیق و پیگیری پرونده پزشکی این کارگردان ادامه دارد. در طول این مدت گفته‌های عجیبی از سوی پزشک و مسئولین درمانی کشور مطرح شده است که حتی برخی از آنها علت درگذشت این کارگردان بین المللی را ضربه مغزی در کشور فرانسه عنوان کردند.

حال با گذشت دو روز از این اظهار نظر حسن قاضی زاده هاشمی، بهمن کیارستمی که به قول وزیر بهداشت یکی از مطلعین پرونده درمانی عباس کیارستمی است، در گفت‌وگو با ما، نسبت به گفته‌های حسن قاضی زاده هاشمی واکنش نشان داده است.

بهمن کیارستمی در مورد اظهارات جدید وزیر بهداشت در مورد پرونده پزشکی پدرش می‌گوید: «من از رازی که آقای هاشمی از آن صحبت می‌کنند بی‌خبرم. در جلسه‌ای در تاریخ چهارم تیرماه، پیش از اعزام پدر به فرانسه، با آقای صمدیان نزد آقای هاشمی رفتیم، می‌خواستیم François Desgrandchamps، پروفسور جراح و رئیس بخش اورولوژی بیمارستان سن لویی پاریس در اسرع وقت به ایران بیاید و بیمارمان را ببیند و با توجه به وخامت حال ایشان نمی‌خواستیم معطل مراحل صدور ویزا شویم. وزیر هم قول مساعدت و همکاری داد.»

کیارستمی در مورد جزئیات جلسه مذکور به نکته بسیار مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید وزیر بهداشت، احمد میر را باعث و بانی تمامی اتفاقاتی که برای عباس کیارستمی رخ داده بود، می‌دانست و نمی‌خواست که او به هیچ وجه در ادامه روند درمان مرحوم کیارستمی دخالت داشته باشد: «با توجه به اینکه لازم بود اطلاعات دقیق به همراه پرونده، به صورت کامل به تیم فرانسوی داده شود از آقای هاشمی خواستم تا این مسئولیت را آقای میر به عهده بگیرند، چرا که او هم فرانسه می‌داند و به هرحال هنوز پزشک معالج کیارستمی محسوب می‌شد و بهتر از هرکسی می‌دانست که در آن چهار ماه چه گذشته بود. آقای هاشمی اما از این پیشنهاد اعلام نارضایتی کرد و در پاسخ گفت: «صلاح نمی‌دانم که هیچ مسئولیتی به دکتر میر داده شود و بهتر است او که باعث همه گرفتاری هاست به هیچ وجه در ادامه روند درمان دخیل نباشد.»

پسر عباس کیارستمی ادامه می‌دهد: «اما روز بعد از آن جلسه حال پدر خراب‌تر شد و وقتی با شوک سپتیک (عفونت خونی) روبه‌رو شدیم و او را نیمه شب به بخش ICU بیمارستان «آراد» منتقل کردیم، با مشورت و توصیه تیم پزشکی فرانسه تصمیم گرفتیم او را بلافاصله به پاریس منتقل کنیم. طبعاً برای این کار به همکاری وزیر احتیاجی نداشتیم و ترتیبات کار را خودمان دادیم. با این حال آقای هاشمی بعد از اطلاع از این تصمیم یادداشتی با این مضمون برای من فرستاد که امیدوار است همه چیز خوب پیش برود و سفارشات لازم را به سفیرمان در پاریس و آقای دکتر ظریف کرده‌ است. گرچه در روز سفر نماینده ایشان دکتر پایدار از قول وزیر پیغام دادند که: «ما دوست داشتیم شما همین جا می‌ماندید.»

کیارستمی که از طریق رسانه‌ها از گفته‌های وزیر بهداشت مطلع شده بود از هاشمی درخواست کرد توضیحاتی درباره اظهار نظر اخیر خود ارائه کند که وزیر بهداشت در پاسخ به بهمن کیارستمی این یاداشت را برای او نوشته است:«شب گذشته(اربعین) درجلسه شورای اداری استان بوشهر که از خانواده ده نفر ازداغدیدگانی که اهدای عضو کرده بودند تقدیر شد، فردی که خود را وکیل پرونده رسیدگی به قصورپزشکی پدر معرفی کردند، علیه پزشکان و جامعه پزشکی به‌طور عام مطالبی فرمودند که من عرض کردم برخلاف تصور ایشان معتقدم هیچ کس مقدس و مصون ازخطا وپیگیری ومجازات نیست، مگر آنها که آسمانی هستند که البته آنها هم اگر خطا کرده‌اند مجازات می‌شوند. اگر اشکالی هست یا در قانون است یاهمکاران ایشان که وکیل وقاضی هستند و یا در خود ایشان که رأی را عادلانه نمی‌دانند.
 
عرض کردم قانون به ایشان اجازه داده است ازمسیرهای مختلف حق خود را مطالبه کنند و تا امروز هم همه ما معتقد به احقاق حق همه مظلومین بوده وهستیم. اتهام زدن وتخریب سرمایه‌های اجتماعی چاره درد نیست. ضمناً عرض کردم درجامعه نمی‌توانیم بگوییم اخلاق یک صنف تنزل یافته ودیگری ارتقا. اگربداخلاق شده‌ایم همه گرفتاریم. درهمه طبقه‌های اجتماعی و صنوف. اخلاق جامعه مثل ظروف مرتبطه است. سال هاست که این سقوط تدریجی اخلاق را با تلخکامی در همه ارکان جامعه بویژه نخبگان و سیاسیون شاهدیم و... و نهایتاً به ایشان گفتم که من و آقای بهمن کیارستمی و آقای صمدیان می‌دانیم که چه گذشته است وعباس کیارستمی.»

اما بهمن کیارستمی در پایان این یادداشت، از قاضی زاده پرسیده چه چیزی را او و سیف الله صمدیان می دانند و بقیه نمی دانند؟ که وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش گفته: «بعد از بازگشت از سفر چین در جلسه‌ای حضوری در این باره صحبت می کنیم.»

رسانه‌ها و مردم باید منتظر بمانند تا وزیر بهداشت از سفر به کشور چین بازگردد تا به قول بهمن کیارستمی: «پرده از این راز سر به مهر بردارند.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه ایران