جنجال های فیلم ارادتمند نازنین بهاره تینا: تهدید به پخش فیلم در فضای مجازی
وضعیت اکران فیلم ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی همچنان مشخص نیست و حتی عوامل فیلم تهدید به انتشار فیلم در فضای مجازی کرده اند.

سرنوشت فیلم ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا

یکی از فیلم‌هایی که مراحل مختلفی را تا امروز پشت سر گذاشته «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» آقایان عبدالرضا کاهانی و سعید خانی است. فیلمی که به گفته شورای پروانه نمایش قابلیت نمایش در سینمای ایران را ندارد. از سوی دیگر عبدالرضا کاهانی به‌دنبال تصمیم شورای پروانه نمایش تصمیم گرفته فیلم را به طرق دیگری از جمله فضای مجازی به‌دست مخاطبان برساند.

هنرمندان و اظهارات خرد و کلان

«ارادتمند؛ نازنین، بهاره و تینا» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی عبدالرضا کاهانی ساخته سال ۱۳۹۴ است. عبدالرضا کاهانی بعد از اکران استراحت مطلق در ایران و چند کشور دیگر برای مدتی به استراحت پرداخت، و در زمستان ۱۳۹۴ فیلم جدیدش را جلوی دوربین برد. این فیلم سه بازیگر زن اصلی دارد که این نقش‌ها را خانم‌ طناز طباطبایی، مهناز افشار و یک چهره جدید به نام آیدا ماهیانی برعهده دارند و بازیگر مرد این فیلم هم آقای مهران غفوریان است. فیلمنامه این فیلم را نیز کاهانی نوشته است فیلمی که برخلاف کارهای قبلی این کارگردان فضایی زنانه دارد. محتوایی که به گفته شورای پروانه نمایش در آن زنان برای مردان له‌له می‌زنند و نمی‌توان آن را با خانواده دید. اظهار نظر دیگر این بود که اگر پروانه نمایش فیلم هم داده شود این فیلم کمتر از یک هفته از پرده سینماها پایین کشیده می‌شود؛ بنابراین صدور آن به کلیت سینمای ایران آسیب می‌رساند.

بعد از این بحث و اظهار نظرها بود که هنرمندان نیز به اعتراض برخاسته و هر یک نسبت به شورای پروانه نمایش واکنش نشان دادند که از جمله آنها خانم ترانه علیدوستی و مهران غفوریان بودند.

ایوبی فصل‌الخطاب جنجال‌ها

در ادامه این اتفاقات بود که دبیر شورای پروانه نمایش، آقای عباس نادری به انجام اصلاحات در فیلم و به نتیجه رسیدن آن برای نمایش اشاره کرد اما سخنان رییس سازمان سینمایی تقریباً کار این فیلم را در این مرحله به پایان رساند.
آقای حجت‌الله ایوبی در این‌باره گفت: «این فیلم توقیف شده است، همان شورایی که پروانه نمایش به خیلی فیلم‌های دیگر را می‌داده به این فیلم پروانه نمایش نداده است. البته من فیلم را ندیدم و قضاوتی نمی‌کنم اما این فیلم قطعاً پروانه ساخت داشته است اما پروانه ساخت و پروانه نمایش 2 مقوله جداست و باید دلیل پروانه نگرفتن فیلم را از اعضای شورا پرسید.»

یک روز بعد دری با غیراخلاقی خواندن این فیلم گفت: «کاهانی با ساخت این فیلم قصد زیرآبی رفتن را داشته است. سال‌ها سینماگران جنگیدند تا موفق شدند ارشاد را راضی کنند که برای صدور پروانه نمایش، فقط سیناپس را تحویل شورا بدهند. تا قبل از این، سینماگران باید فیلمنامه کامل را تحویل می‌دادند و با هر ممیزی، دوباره باید فیلمنامه را بازنویسی می‌کردند و روزها در صف می‌ایستادند تا مجوز بگیرند! حال کارگردان‌هایی مثل کاهانی با ساخت فیلمی که تار و پودش غیرقابل نمایش است، اعتماد را از بین می‌برند و ما را به سال‌های قبل باز می‌گردانند! سال‌ها جنگیدیم تا این شرایط را درست کنیم و بتوانیم موقعیتی را درست کنیم که ارشاد با اعتماد به فیلمساز، حاضر شود در ازای چند صفحه سیناپس مجوز ساخت را صادر کند. کارگردان‌هایی مثل کاهانی به کل سینماگران ضربه می‌زنند.»

این اظهارات دری با واکنش تند سعید خانی روبه‌رو و دری را مجبور به دلجویی و پسندیدن سبک فیلمسازی ایشان با وجود قبول نداشتن صحنه‌های آن شد.

پس از این اتفاقات ایوبی به تغییر اعضای شورای پروانه نمایش که به گفته خود، آن را در راستای چرخش نخبگان خوانده بود دست زد. اما نکته جالب توجه تغییر آقایان محمد حسین لطیفی و ضیاءالدین دری بود که در طول این مدت در مصاحبه‌های مختلف در مورد «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» اظهاراتی از قبیل له‌له زدن برای مردها کرده بودند. جالب‌تر این که برخلاف گفته رییس سازمان سینمایی که قرار بر تغییر همه اعضای شورا بود؛ این‌گونه اتفاق نیفتاد و برخی ماندنی شدند.

همه‌چیز به شورای عالی نظارت رسید

بعد از این تغییرات حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در مورد این فیلم گفت: شورای جدید فیلم‌هایی را که اصلاحیه خورده باشند، دوباره بررسی می‌کند، ولی وقتی فیلمی که کلاً رد شده باشد امکان بررسی آن در همان شورا فراهم نیست. این اثر در شورای پروانه نمایش رد شده است و براساس آیین‌نامه موجود، تهیه‌کننده فیلم می‌تواند نسبت به این حکم اعتراض کند تا این فیلم در شورای عالی نظارت سازمان سینمایی دیده شود.

ترکستان راهی که عوامل فیلم می‌روند

اما عوامل «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» راه دیگری را پیش گرفتند به این ترتیب که بخشی از فیلم توسط همسر کاهانی، خانم شیما منفرد که تدوینگر فیلم است در فضای مجازی پخش و به نوعی به پخش غیر قانونی آن تهدید کرد. از سوی دیگر عوامل فیلم روز دوشنبه 1 آذر با ارسال نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد خواستار روشن شدن وضعیت این فیلم شدند.

دقایقی با تهیه‌کننده

آقای سعید خانی در گفت‌و‌گو با «صبح نو» در این زمینه گفت: «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» پروانه ساخت دارد و فیلمی که فیلمنامه آن ارائه شده و مجوز گرفته است دلیلی ندارد در مرحله پروانه نمایش با مشکل رو‌به‌رو شود. وی افزود: فیلم ساخته شده نسبت به فیلمنامه از لحاظ محتوا نرم‌تر است و همه کسانی که دیده‌اند تأیید کرده‌اند.
خانی در پاسخ به اینکه چه تصمیمی برای نتیجه وضعیت فیلم گرفته عنوان کرد: من برای شورای نظارت عالی هنوز اقدامی نکردم چون سیناپس فیلمنامه در شورای پروانه ساخت موجود است، چیزی که تأیید شده نباید اکنون که فیلم ساخته شده و نرم‌تر از فیلمنامه است با مشکل مواجه شود.

تهیه‌کننده فیلم دیگر کاهانی «استراحت مطلق»، درباره نامه دوشنبه به وزیر فرهنگ و ارشاد و اقدامی که براساس قانون انجام داده عنوان کرد: ما دادمان را به وزیر فرهنگ و ارشاد رساندیم و منتظر تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد هستیم.
خانی در پایان گفت: این که کاهانی تصمیم گرفته «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» را به طرق دیگری مثل اینترنت به دست مخاطب برساند خلاف نظر من است و من چنین تصمیمی ندارم.

به نظر می‌رسد با وجود همه اتفاقاتی که در طول ماه‌های گذشته برای این فیلم افتاده است و راه‌های قانونی که وجود دارد عوامل «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» راه سازش را پیش نگرفته و از موضع دیگری قصد رسیدن به هدف را دارند. از سوی دیگر با توجه به این که نظر شورای سابق پروانه نمایش همواره به جهت وجود ضیاءالدین دری در سمت کارگردان نسبت به فیلمسازان لطیف‌تر بوده است این‌بار شاید در حقیقت فیلم آن‌گونه که باید صلاحیت ندارد اما عوامل فیلم راه ترکستان را در پیش گرفته‌اند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : moviemag.ir