صحبت های فمینیستی شبنم قلی خانی در انتقاد از تصویر زنان در سینمای ایران!
شبنم قلی خانی یکی ازبازیگران سینما و تلویزیون گفت: تبعیض جنسیتی حتی در عرصه بازیگری و سینما و تلویزیون نیز وجود دارد.

صحبت های شبنم قلی خانی در دفاع از حقوق زنان در دانشگاه شهید بهشتی

 شبنم قلی خانی روز دوشنبه درپنل تخصصی عوامل موثر درموفقیت زنان درعرصه هنر درجریان برگزاری نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران در دانشگاه شهید بهشتی، افزود:

حیطه کاری ما به شیوه ای است که انتظار خاصی از بازیگران دارند و من تصمیم گرفته ام که نقش زنان منفعل را بازی نکنم. در فیلم ها دیده می شود که فقط زنان درحال پاک کردن سبزی و یا زن دوم یک مرد هستند که اینها نقش هایی منفعل است که توصیه می کنم بانوان از این نقش استقبال نداشته باشند چون بازی کردن در این نقش ها چیزی به ما یاد نمی دهد. باید نقش زنانی را بازی کنیم که درجامعه تاثیرگذارهستند چون امروز تاثیری که تصویر و بازی در نقش های تلویزیونی و سینمایی دارد، خیلی موثرتر است.

 اکنون بسیاری ازبانوان ما درنقش های ضد زن فعالیت دارند و به همین منظوربایدما بانوان درانتخاب نقش هایمان درست عمل کنیم. یک قانون نانوشته درهمه جای دنیا است که دستمزد بازیگران مرد چندین برابر دستمزد بازیگران زن است و بازیگر مردی که ۱۰ سال سابقه کمتری نسبت به یک زن داشته بیشتر از آن زن دستمزد دارد؛ اگر این تبعیض نیست اسمش چیست؟ به عنوان مثال بازیگران مرد سریال «بیگ بنگ» تئوری مردان بازیگر دراین سریال دستمزد خودشان را هم رده بازیگران زن کرده اند و اینجاست که مردان یک جامعه به تهیه کنندگان کاریاد می دهند که زنان با مردان برابرهستند.

متاسفانه تهیه کنندگان در پرداخت مالی و برخوردها بین مردان و زنان تفاوت ایجاد می کنند و این تبعیض جنسیتی است. فیلنامه نویسان ما اکثرا مرد هستند اگر چه تعداد بانوان در حال افزایش است اما باید در کنار این فیلنامه نویسان مشاوران زن نیز فعالیت داشته باشد تا برخی از این تبعیض ها از بین برود.

وی از پخش فیلم های جشنواره فجر که همگی غم انگیز و ناراحت کننده بود نیز انتقاد کرد و گفت:
باید واقعیت های اجتماعی را بیان کرد اما به سمتی حرکت کنیم که امید و دوستی در فیلم ها به خوبی مشاده شود.

نخستین کنگره ملی زنان موفق ایران امروز دوشنبه در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد و از وزیر ارتباطات و استاندار سیسستان و بلوچستان و تعدادی از زنان موفق ایران تقدیر شد که واعظی وزیر ارتباطات هدیه خود را به سودابه رادفر مشاور امور بانوان و خانواده وزارت ارتباطات تقدیم کرد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع: irna.ir