انتقادات جسورانه احسان کرمی از عزاداری های محرم
احسان کرمی از رویکرد نادرستی که در سال‌های اخیر در عزاداری‌های دهه اول محرم شاهد آن هستیم انتقاد کرد.

دهه محرم دهه علم و طبل بزرگتر نیست!

احسان کرمی مجری تلویزیون، با انتشار صوتی تحت عنوان «شهادت نامه»، متنی را درباره نحوه عزاداری صحیح در قدیم و تغییرات نادرستی که امروز داشته است در اینستاگرام منتشر کرد.

این مجری در این باره نوشت:

«موعظه کردن کار اهلش است. از طرفى اصلا صلاحیت نوشتن و حرف زدن درباره بزرگان را ندارم… اما در باره حال خودم که میتوانم گفت. آدم دریغ گرایى نیستم اما به این روزها و شب‌ها که میرسیم دلم حال و هواى گذشته را میخواهد. سینه زن‌هاى سر به زیر، مداحان خوش آوا، حرمت دانه دانه برنج نذرى، احترام دسته هاى عزا به خانه شهیدان و سادات، نذرى هاى فامیلى، خیابان‌هاى پاک از ظرف یکبار مصرف و… دهه محرم کارناوال نیست.

دهه محرم دهه شبه اشعار سخیف آن هم در رساى خاندان پیامبر با صداهاى گوش خراش نیست. دهه محرم دهه علم و طبل بزرگتر نیست. دهه محرم نمایشگاه لباس مشکى و آرایش سیاه و چشم و هم چشمى نیست. دهه محرم دهه چرخ زدن در خیابان‌ها نیست. دهه محرم دهه ترافیک درست کردن در مسیر خلق خدا نیست. دهه محرم دهه توهین به سایر مذاهب نیست.

دهه محرم دهه سیاست ورزى نیست. دهه محرم فرصت دویست و چهل ساعته‌ای است براى اینکه به مردى فکر کنیم که آزاده تر از او را هیچ ماهى و هیچ خورشیدى به خود ندید. فرصتى است تا به مردى فکر کنیم که احترام گذاشت به مردم، به تقدیر و حتى به دشمن اما زور نگفت و زور را نپذیرفت…اصلا میشناسیمش؟ حسین ابن على را میگویم.»


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: صفحه شخصی احسان کرمی