سلطه نویسنده ترک بر بازار کتاب های ایران
مدیران کتابفروشی‌های تهران، فروش مهر امسال را نسبت به ماه شهریور بهتر دانستند، همچنین کتاب‌های الیف شافاک و کازوئو ایشی گورو در صدر پرفروش‌های مهر ماه قرار گرفت.

افت فروش کتاب در مهر ۹۶ نسبت به سال گذشته/ کتاب‌های برنده جایزه نوبل ادبیات در صدر

 ماه مهر با آغاز سال تحصیلی نوید شروع فصلی خوب و پرفروش را به کتابفروشی‌ها می‌دهد تا بتوانند، به اوضاع نه چندان خوب فروش در شهریور پایان داده و آن را جبران کنند.

کتابفروشان تهرانی فروش مهر امسال را در مقایسه با ماه قبل قابل قبول و رضایت بخش دانستند و نارضایتی از آن نداشتند، اما وقتی از آن‌ها درباره نسبت فروش مهر 96 با مهر سال گذشته پرسیدیم، همگی بر افت فروش امسال نسبت به سال گذشته هم نظر بودند و از این مسئله ابراز نارضایتی کردند.

بخشی از کتابفروشان هم گلایه‌مند بودند که از طرح‌های حمایتی کتاب که در سال‌های گذشته برگزار می‌شده خبری نیست و این مسئله هم در کاهش فروش امسال نسبت به مهر گذشته نقش موثری داشته است.

حال به سراغ پرفروش‌های مهرماه برویم، تنوع موضوعی با وجود آنکه وجه غالب آثار، رمان و داستان هستند در این ماه بهتر و بیشتر بوده است و کتاب‌های گوناگونی با مضامین گسترده در صدر پرفروش‌ها قرار داشتند. فلسفه، شعر، جامعه شناسی و روانشناسی از جمله موضوعاتی هستند که در پرفروش‌های ماه مهر حداقل یک عنوان کتاب را به خود اختصاص داده‌اند.

وضعیت حضور آثار نویسندگان ایرانی و خارجی هم تفاوت چندانی با شهریور نکرده است و در این ماه هم شاهد رقابت تنگاتنگی بین این دو قشر هستیم که البته همچنان کفه ترازو به نفع خارجی‌ها سنگین‌تر است. آثار کازوئو ایشی گورو برنده جایزه نوبل ادبیات هم پس از دریافت این جایزه با استقبال زیادی از سوی کتابخوان ها روبه رو شده است و اکثر آثارش در جمع پرفروش ها قرار دارد.

«تصرف عدوانی»، «جز از کل» و «ملت عشق» سه اثر پرتکرار این ماه در پرفروش‌های کتابفروشی‌ها بودند که البته این عنوان برای «ملت عشق» الیف شافاک به یک پدیده طبیعی و معمول تبدیل شده است.

در مجموعه کتابشهر هم «من پیش از تو» نوشته جوجو مویز و «کربلا وادی عشق» مجموعه سروده‌های مهدی الهی قمشه‌ای از آثاری هستند که بیشتر مورد اقبال کتابخوان‌ها قرار گرفتند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir