آناهیتا همتی: بیشتر از 20 سال توان مبارزه با این شرایط را نداشتم ...
اگر در گذشته صرفا بازیگران سینما بودند که به واسطه حضور در این مدیوم و با نگاهی از بالا تلویزیون را نقد می‌کردند اما کیفیت آثار تلویزیونی در سالهای اخیر به جایی رسیده برخی از آنها که به واسطه تلویزیون شناخته شده‌اند با تندی به نقد این مدیوم می پردازند.

گفت و گو با آناهیتا همتی

آناهیتا همتی از جمله بازیگرانی است که هرچند کارش را با تئاتر آغاز کرد اما حضور در تلویزیون و به خصوص همکاریهایش با رضا عطاران در «خانه به دوش» و «ترش و شیرین» بود که اسباب اشتهارش را موجب شد.

آناهیتا همتی به انتقاد از سیاستگذاریهای تلویزیون در سالهای اخیر پرداخته است. همتی بیان داشت:
من ابتدای کارم را با آموزش تئاتر و در نتیجه با بازی در تئاتر شروع کردم، بعدها به تلویزیون آمدم که در چند سال اول خوب بود ولی رفته رفته کیفیت کارهایی که برای تلویزیون ساخته و از آن پخش می‌شد به شدت پایین آمد. شاید می‌شد از کنار این مسأله گذشت اما علاوه بر این در کنار این مشکلات آدم‌هایی که به تلویزیون آمدند دیگر از هیچ قانون مدوَنی پیروی نمی‌کردند. مثلا زمانی که من کار می کردم پس از گذراندن ۱۲ ساعت کاری ما آزاد بودیم اما در سال‌های اخیر ما با آدم‌های پر توقعی کار کردیم که از ما انتظار داشتند ۱۸، ۱۹ ساعت سرفیلمبرداری بمانیم و هیچ حرفی هم نزنیم و بعدها شرایط خیلی بد شد. بدتر از آن برخی‌ها با صفر تومان بودجه شروع به ساخت یک کار می کردند در صورتی که پیش‌تر تهیه کننده باید از یک سطح مالی مشخص برخورد می بود یا حتی حساب بانکی‌اش را هم چک می‌کردند. کم کم تهیه کننده‌ها بی پول شدند و از ما برای حضور در کارهایشان دعوت می کردند و وعده می دادند که هر وقت تلویزیون پول ما را داد ما نیز با شما تسویه می‌کنیم. از آنجا که تلویزیون هم در هیچ زمانی خوش حساب نبوده است این تسویه هم هیچ وقت صورت نمیگرفت.

بازیگر سریالهای «لطفا دور نزنیم» و «باغ سرهنگ» افزود:
با این حساب بعد از مدتی فرد دلسرد می‌شود زیرا با خودش می‌گوید چقدر انرژی بگذارم و آخر سر هم به هیچ نتیجه‌ای نرسم؟ البته بعد از چند سال که تلویزیون هم پول تهیه کننده‌ها را می‌دهد، یک سری از تهیه کننده‌ها نیز پول را برای خودشان بر می‌داشتند و باز هم به عوامل نمی‌دادند. من نیز بیشتر از بیست سال توان نداشتم با این شرایط مبارزه کنم و گفتم دیگر تلویزیون کار نمی کنم. وقتی که توان مالی پایین می آید کیفیت متن‌ها، کیفیت آدم‌ها و سوادشان هم پایین می‌آید. بازیگران نیز تا یک جایی می‌توانند مدارا کنند و بعد کنار می روند.

آناهیتا همتی خاطرنشان ساخت:
در حال حاضر واقعا تلویزیون برنامه خاصی ندارد و مردم هم نگاه نمی‌کنند. الان مردم سریال‌های تکراری را از شبکه‌های دیگر نگاه می‌کنند و حتی از روی ماهواره برنامه های ایرانی که خودمان در بیست سال پیش ساخته‌ایم را می‌بینند. من نمی دانم در حال حاضر سریال «ترش و شیرین» از کدام شبکه پخش می‌شود اما از مردم و اطرافیان می‌شونم که چقدر دوباره از آن استقبال می‌کنند. مگر ما بد راهمان را می رفتیم که متوقفمان کردند؟ چرا شرایط را به گونه ای فراهم کرده اند که افراد با تجربه و کهنه کار تلویزیون را رها کرده اند؟ تا کی تلویزیون می‌خواهد مصاحبه و حرفهای تکراری نشان دهد؟ در برخی از کارهای تلویزیونی حتی متن را به صورت کامل در اختیار بازیگر نمی گذارند. اگر همه بازیگران این روند را نپذیرند و کار نکنند کیفیت کار و سطح خودشان را به خاطر کار در تلویزیون پایین نیاورند این اتفاق نمی افتد. به هر حال تلویزیون باید روزی به خودش تکانی بدهد و کارش را درست انجام دهد تا مردم آن را دوست داشته باشند. الان هیچ کس تلویزیون ایران را دوست ندارد. حتی برخی از این عصبانی‌اند که چرا فوتبال‌ها را هم کامل نشان نمی‌دهید. علاوه بر این‌ها درآمدی که تلویزیون دارد رقم بسیار بالایی است طوری که حتی برخی کشورها فقط با درآمد تلویزیون ایران می توانند کل کشورشان را بچرخاندند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bornanews.ir