آدری هپبورن بانوی زیبا و شیطان هالیوود + تصاویر
آدری هپبورن از ستارگان درخشان سینما در دهه‌های پنجاه و شصت قرن بیستم میلادی بود؛ ستاره‌ای که قلب پسران و دختران جوان آن سال‌ها را تسخیر کرده بود.

سفر به دنیای آدری هپبورن

آدری هپبورن از ستارگان درخشان دهه پنجاه و شصت میلادی عالم سینما محسوب می‌شود. نقش‌آفرینی‌های او در فیلم‌های "بانوی زیبای من" و "صبحانه در تیفانی" از هپبورن چهره‌ای فراموش‌نشدنی ساختند.

تولد و کودکی آدری هپبورن

آدری هپبورن در چهارم مه ۱۹۲۹ در بروکسل در خانوادهای با پیشینه‌ی اشرافی به دنیا آمد. کودکی را در بلژیک و هلند گذراند و در انگلستان به مدرسه رفت. سال‌های کودکی او در عین رفاه، با وحشت حمله‌ی ارتش نازی به بلژیک و هلند همراه شد و او با گوشت و پوست بیداد و خفقان رایش سوم را تجربه کرد.

آدری هپبورن بلافاصله پس از جنگ در شانزده سالگی برای همیشه هلند را ترک کرد و به انگلستان رفت. با توجه به آموزشی که در باله دیده بود، آرام‌آرام به صحنه رقص و نمایش نزدیک شد و نقش‌های کوچکی در تئاتر و سپس سینما به عهده گرفت. استعداد بازیگری آدری هپبورن روی صحنه تئاتر و با نمایش ژیژی شکوفا شد. این اثر نویسنده‌ی فرانسوی کولت قبلا در سینما و تئاتر اجرا شده بود، اما در صحنه‌ی برادوی نیویورک و با بازی هنرمندانه‌ی آدری هپبورن بود که سیمای دخترکی ساده‌دل و مهربان به نام ژیژی به طور واقعی جان گرفت.

نگاهی دلربا

آدری هپبورن از سال ۱۹۵۲ و پس از ایفای نقش ژی‌ژی نامی آشنا برای دنیای نمایش بود.

آدری هپبورن با چشمانی درشت و نگاهی گیرا
آدری هپبورن با چشمانی درشت و نگاهی گیرا

او در رشته‌ای از فیلم‌های سینمایی ماندگار نقش آفرید. هپبورن با چشمان درشت، چهره پراحساس و اندام ظریف خود به زودی در بسیاری دل‌ها جای گرفت.

پیشرفت در هالیوود

 هپبورن در سال ۱۹۵۳ در اولین فیلم آمریکایی خود به نام "تعطیلات رمی" به کارگردانی ویلیام وایلر شرکت کرد و در کنار گریگوری پک بازی دلنشین و ماهرانه‌ای ارائه داد که برای او یک جایزه اسکار به ارمغان آورد.

ازدواج آدری هپبورن با مل فرای

هپبورن در سال ۱۹۵۴ با مل فرر ازدواج کرد. این زوج هنری در فیلم "جنگ و صلح"، اقتباسی ادبی از اثری هم‌نام از تولستوی، نیز بطور مشترک در صحنه ظاهر شدند. این ازدواج نزدیک به پانزده سال به طول انجامید. تصویر آدری هپبورن و مل فرر پس از تولد فرزندشان "شان" در سال ۱۹۶۰.

آدری هپبورن و مل فرر پس از تولد فرزندشان
آدری هپبورن و مل فرر پس از تولد فرزندشان

در سال ۱۹۵۴ با بازی در فیلم سابرینا به کارگردانی بیلی وایلدر، در کنار همفری بوگارت و ویلیام هولدن، دو غول سینمای هالیوود، بار دیگر درخشید. آدری هپبورن در سال ۱۹۵۷ باز هم برای بیلی وایلدر در فیلم "عشق در بعد از ظهر" نقش ایفا کرد.

آدری هپبورن در این فیلم‌ها وجه تازهای از اروتیسم را به تماشاگران سینما معرفی کرد. زنان عشوه‌گر با برجستگی‌های چشمگیر و هوس‌انگیز جای خود را به زنی دادند با ظرافت فراوان، رفتاری فرشته‌گون و شرم‌آگین، که بار عمیق‌ترین احساسات را بر شانه‌های لاغر و ظریف خود حمل می‌کرد.

شیطنت‌های یک فرشته

آدری هپبورن در سال ۱۹۶۱ در فیلم "صبحانه در تیفانی" به کارگردانی بلیک ادواردز و در سال ۱۹۶۳ در فیلم "معما" به کارگردانی استنلی دانن بازی کرد.

با این فیلم‌ها او مهارت خود را در ایفای نقش‌های سبک و کمیک نشان داد. اینجا زنی ظریف و زیبا، با سیمای بشاش و نگاه خیره، مردان را با شیطنت و شیرین‌کاری به دنبال خود می‌کشید.

آدری هپورن و کری گرانت در فیلم معما
آدری هپورن و کری گرانت در فیلم معما

بهترین جلوه این تیپ سینمایی تازه در فیلم موزیکال "بانوی زیبای من" دیده می‌شود که در سال ۱۹۶۴ به کارگردانی جورج کیوکر ساخته شد. این فیلم با فضای رنگین، لحن شاد و آهنگ‌های زیبایش یکی از بهترین موزیکال‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود.

آدری هپبورن
آدری هپبورن

 آدری هپبورن با مهارتی خیره‌کننده در نقش دخترکی عامی و فقیر ظاهر می‌شود که به محافل اشرافی راه پیدا می‌کند. آهنگ‌هایی که او در این فیلم خواند، همه جا ورد زبان شد.

او در طول فعالیت‌های حرفه‌ای خود جوایز و افتخارات زیادی به دست آورد. هپبورن چهار بار نامزد دریافت اسکار شد و یک بار هم این جایزه را به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن دریافت کرد. در سال ۱۹۵۵ نیز جایزه گلدن گلوب به عنوان محبوب‌ترین هنرپیشه سال در جهان به او اهدا شد.

آدری هپبورن در دوران پیری

آدری هپبورن از اوایل دهه ۱۹۷۰ که هنوز جوان و پرآوازه بود، هرچه کمتر به کار در سینما و بیشتر به فعالیت‌های نیکوکارانه پرداخت. گفته بود که کاستن از فقر و محرومیت میلیون‌ها انسان برای او از کار بازیگری در سینما مهمتر است.

عکس آدری هپبورن در دوران پیری
عکس آدری هپبورن در دوران پیری

مرگ آدری هپبورن

در مارس سال ۱۹۸۸ سازمان یونسکو آدری هپبورن را به عنوان فرستاده‌ی ویژه برای یاری به کودکان فقیر و گرسنه تعیین کرد. او بارها به مناطق بحرانی و قحطی‌زدهی آفریقا سفر کرد تا اندکی از رنج محرومان بکاهد. آدری هپبورن در ۲۰ ژانویه ۱۹۹۳ در سوئیس بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

 

بیشتر بدانید : عکس های تراژیک از آخرین هنرنمایی بازیگران در فیلم هایشان

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ