2قدم تا سیمرغ:زنانی با گوشواره های باروتی، روزنامه نگاری زن در جنگ با داعش
رضا فرهمند، کارگردان: کل صحنه انفجار فیلمبرداری شد و صدابردارمان با اینکه همان لحظه موج انفجار گرفته بود اما کار را ادامه داد و تا یکساعت بعد از ماجرا گروه همچنان کار کرد و این پایان غیرقابل پیش بینی ما بود.

نشست مستند سینمایی "زنانی با گوشواره های باروتی" در ویژه برنامه "2 قدم تا سیمرغ"

نخستین نشست معرفی فیلم‌ها در دومین روز ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» به مستند سینمایی «زنانی با گوشواره‌های باروتی» اختصاص داشت که با اجرای منصور ضابطیان و حضور رضا فرهمند کارگردان، مرتضی شعبانی تهیه کننده و فاطمه بنیادی تدوینگر این اثر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.


رضا فرهمند، کارگردان مستند زنانی با گوشواره های باروتی"  در ابتدای سخنانش بیان کرد:

این مستند درباره خانم روزنامه نگاری است که در روزهای جنگ با داعش وارد میدان می‌شود و ما همراه با این خانم با زنانی روبرو می‌شویم که یا قربانی هستند یا همسران داعشی. ولی جالب اینکه من قبل از آغاز این پروژه اصلا به همکاری با این خانم فکر نمی کردم و برای تحقیقات میدانی به بغداد رفته بودم تا با یک خبرنگار آقا ملاقات کنم.

در بدو ورود وارد محلی شدیم که محل سکونت خبرنگاران بود و آنجا برای اولین بار خانم نور احلی را ملاقات کردم و به این نتیجه رسیدم که حضور یک زن خبرنگار در چنین شرایطی تاکنون تجربه نشده و این همکاری می تواند تاثیرگذارتر باشد. ایشان فعال اجتماعی است که کار خبری هم انجام می دهد و علاوه بر این مهمترین نکته ای که منجر به همکاری شد این بود که یک زن در فضایی متشنج با کلی مرد زندگی می کند که در بطن ماجرا و دل جنگ درگیر هزاران اتفاق می شوند.

زنی هم در آن اطراف وجود نداشت که بتوانیم از رویکرد زن به موضوع نگاه کنیم و همین اولین شرایط همکاری را رقم زد و ما بلافاصله کار را کلید زدیم چون فرصتی برای اینکه برگردیم و مجهزتر شویم نبود.

2 قدم تا سیمرغ: زنانی با گوشواره های باروتی، خانم روزنامه نگاری در جنگ با داعش

در ادامه مرتضی شعبانی تهیه کننده نیز درباره ویژگی‌های این مستند اظهار کرد:

چهره جنگ خشن است و حضور یک خبرنگار زن که جنسی لطیف دارد تضادی ایجاد می کند که جذاب است. موضوعی که فرهمند انتخاب کرد با روایت یک زن خبرنگار واقعا دیدنی است چون ارتباطی که این خانم خبرنگار با دیگر زنان حاضر در مستند می‌گیرد کمتر به این شکل مشاهده شده است.

2 قدم تا سیمرغ: زنانی با گوشواره های باروتی، خانم روزنامه نگاری در جنگ با داعش

فاطمه بنیادی، تدوینگر «زنانی با گوشواره‌های باروتی» درباره همکاری خود با این پروژه و انتخاب عنوان مستند گفت:

در پس تولید و شکل گیری متن روایت، من تلاش کردم نگاه زنانه به فیلم داشته باشم و به همین خاطر دنبال المان‌هایی زنانه با زمینه جنگ بودیم. این عطر باروت و ترکیبش با گوشواره، ما را به این عنوان مطمئن کرد. زنانی که در جنگ هستند به قدری با فضای خشن آن عجین می‌شوند که تمام زنانگی شان را فراموش می کنند و پارادوکسی عجیب را به وجود می آورند.

2 قدم تا سیمرغ: زنانی با گوشواره های باروتی، خانم روزنامه نگاری در جنگ با داعش

رضا فرهمند، کارگردان نیز اضافه کرد:

زنان داعشی در کمپ هایی هستند که همسران داعشی‌ها آنجا زندگی می‌کردند. وقتی در منطقه جنگ می‌شود برخی از داعشی‌ها در جنگ یا کشته می‌شوند یا فرار می‌کنند و بعد از آن با خانواده هایی روبه رو می‌شدیم که همسر داعشی شان کنارشان نبود. برخی از این افراد که خارجی بودند به کشورهای شان برمی‌گشتند اما برخی دیگر در کمپ‌ها می‌ماندند. من مسیر خاصی مشخص نمی‌کردم چون خانم نور به معنای واقعی حرفه ای عمل می کرد و گفتگوهایی که با هم می‌کردیم کاملا ملموس بود که هدف ما را درک می‌کند. این روزها هم درصددیم تا بتوانیم دعوت شان کنیم و امیدواریم در خلال فجر امکان حضور در جشنواره را داشته باشد.

مهمترین نکته این فیلم که همین خصلت باعث جهانی شدنش می شود اینکه با زنانی که نالان و پشیمان باشند مواجه نیستید. اتفاقا در بخش زیادی از فیلم آنها اعتقاد دارند که داعش خوب است و ما داشتیم زندگی مان را می کردیم و از رفتن شان خیلی راضی نیستیم. این فیلم نفع سیاسی کشور یا ایدئولوژی خاصی ندارد و حرف‌ها را با کمترین سانسور منتقل می کند.

2 قدم تا سیمرغ: زنانی با گوشواره های باروتی، خانم روزنامه نگاری در جنگ با داعش

مرتضی شعبانی، تهیه کننده درباره پخش و اکران این اثر گفت:

برای پخش بین الملل فیلم رایزنی‌هایی انجام شده است اما اولویت ما فعلا جشنواره ها هستند و در حال حاضر کار را تنها به برلین فرستادیم که البته پذیرش چنین آثاری برایشان شاید سخت باشد ولی بیان این نکته لازم است که گروه دقیقا آنچه که دیدند را منعکس کردند و سعی در قضاوت نداشتند.

2 قدم تا سیمرغ: زنانی با گوشواره های باروتی، خانم روزنامه نگاری در جنگ با داعش

رضا فرهمند همچنین درباره پایان بندی «زنانی با گوشواره‌های باروتی» افزود:

فیلمبرداری این مستند به مدت 2ماه در 48 جلسه طول کشید و در جلسه آخر به دلیل اصابت خمپاره برخی دوستان ما مجروح شدند و متاسفانه یکی از همکاران عکاس‌مان را از دست دادیم و همان باعث شد در حالیکه تنها بخشی جزئی از کار مانده اما فیلم را ببندیم. صدابردار ما هنوز درگیر عواقب حادثه است اما همه جسورانه پای کار ایستادند. کل صحنه انفجار فیلمبرداری شد و صدابردارمان با اینکه همان لحظه موج انفجار گرفته بود اما کار را ادامه داد و تا یکساعت بعد از ماجرا گروه همچنان کار کرد و این پایان غیرقابل پیش بینی ما بود.

2 قدم تا سیمرغ: زنانی با گوشواره های باروتی، خانم روزنامه نگاری در جنگ با داعش

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ