روایت بهروز شعیبی از تخریب هایی که زنان در بعد مادری حس می کنند
بهروز شعیبی کارگردان، محمود رضوی تهیه کننده و آیدین ظریف طراح صحنه فیلم سینمایی «دارکوب» برای معرفی فیلم خود در ویژه برنامه «دو قدم تا سیمرغ» حاضر شدند.

نشست خبری فیلم دارکوب

بهروز شعیبی درباره مضمون تازه ترین اثر سینمایی خود گفت: فضای فیلم به مسایل و معضلات اجتماعی به خصوص زنان می پردازد که بخشی به حس مادری و بخشی به تخریب هایی که زنان در بعد مادری احساس می کنند اشاره دارد اما در اصل معضل و آسیب هایی مطرح می شود که شدت و ضعف آن به طور نسبی در هر خانواده ای متغیر است. شخصیت محوری داستان حول زندگی یک خانم است ولی در لایه های زیرین آن مباحث مورد توجه زیادی دارد.

بهروز شعیبی و منصور ضابطیان

بهروز شعیبی و منصور ضابطیان



محمود رضوی که همکاری های متعددی با این کارگردان داشته است، گفت:
تاکنون یک سریال و 2 مجموعه تلویزیونی و 3 کار سینمایی مشترک با هم کار کردیم و دلیلش هم اخلاق خوب آقای شعیبی است که آدم را جذب می کند و نمی‌گذارد به دیگری فکر کنید. روایت این کار به نوعی در ادامه «دهلیز» است چون از لحاظ تم اجتماعی و مضمونی به همان سینما شباهت دارد.

نمایش تیزر فیلم دارکوب

نمایش تیزر فیلم دارکوب

شعیبی درباره مولفه های فیلم خود توضیح داد:
در سینما مضمون و فضاسازی باهم آمیخته است و ترکیب این دو جذابیت کار را بالا می برد. ما در «پرده نشین» می توانستیم با هر فضایی کار را روایت کنیم اما به دید بصری فکر کردیم و در پی آن بودیم تا روایت را در شرایطی غیر از خانه و آپارتمان بیان کنیم، خوشبختانه جواب داد. در این کار هم بخش قابل توجهی به فضاسازی اختصاص دارد که آیدین ظریف عهده دار آن بود که من در «سیانور» با او همکاری داشتم.

نشست خبری فیلم دارکوب

نشست خبری فیلم دارکوب


ظریف در ادامه این نکته اظهار کرد:
«دارکوب» به لحاظ فضای روایت خیلی متفاوت از «سیانور» است اما حساسیت های کارگردان و تهیه کننده سرجایش بود و تلاش کردیم با لحاظ کردن همه اینها و نیاز متن، فضای درستی را طراحی کنیم.

رونمایی از پوستر فیلم دارکوب

رونمایی از پوستر فیلم دارکوب

شعیبی نیز گفت:
در «دارکوب» تلاش ما با توجه به روایت این بود که خودمان دیده نشویم و در خدمت قصه باشیم. شاید در «سیانور» به خاطر ابعاد سینمایی و محتوا تصاویر ما بیشتر باشد اما در اینجا تمام فضاسازی های معمول که به چشم نمی آید همه ساخته شده است. در مورد بازیگران هم سعی کردم افراد را در نقش هایی بگذارم که پیش از این در آن ظاهر نشده و برای شان متفاوت است. خوشبختانه با تعداد زیادی بازیگر کار کردیم که نقش شان هر اندازه ای که بود اما باورپذیر ایفایش کردند. در فیلم دختر بچه ای حضور دارد که به لحاظ حساسیت بازی مثل دهلیز از میان 100ها گزینه انتخاب شد.

رضوی همچنین درباره برنامه اکران عمومی اظهار کرد:
جشنواره تحولاتی به وجود می آورد که باید ببینیم چه اتفاقاتی پیش روی ما می گذارد.

شعیبی در ادامه گفت:
«دارکوب» به دلیل ساختاری که دارد دوست دارم در فضای سینمایی باشد و بین اهالی سینما و کارشناسان بیشتر دیده شود اما مهمتر از همه امیدوارم تاثیرگذار باشد. این فیلم برای سنین 13 تا 30 سال به خصوص دختران ماست که با مسایل ناگفته ای روبه رو هستند. موضوع فیلم مهم است و روی آن بسیار تحقیق شده و به نظر من سن کمتر از 13 سال، نقطه مشترکی با فیلم شاید پیدا نکنند.

این کارگردان در پایان اشاره کرد:
«سیانور» به من آموزش داد که به جشنواره و اتفاقاتش امیدوار نباشم ولی امیدوارم «دارکوب» به اندازه «سیانور» نادیده گرفته نشود.

گفتنی است اجرای برنامه «دو قدم مانده به سیمرغ» را منصور ضابطیان برعهده دارد. این برنامه امروز 9 بهمن ماه با هدف معرفی فیلم ها توسط فیلم نت در پردیس سینمایی ملت به کار خود پایان می دهد.


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ