افتتاحیه جشنواره فجر 96: اکبر عبدی بر دستان همسرش بوسه زد
چون من هر غلطی که میکردم، همسرم صبوری میکرد و میدانست آخر به سمت خودش بازخواهم گشت. من سعی میکردم پنهانی شیطنت کنم، اما همسرم مچ مرا همیشه می گرفت. محمدرضا شریفی نیا خیلی خوب راه در رو را بلد است.

بزرگداشت اکبر عبدی در سی و ششمین جشنواره فجر

بزرگداشت اکبر عبدی در سی و ششمین جشنواره فجر

در بخش بزرگداشت اکبر عبدی، متن قدردانی دبیر جشنواره توسط احسان کرمی قرائت شد و بهرام بدخشانی، مسعود ده‌نمکی، محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی برای اهدای لوح او روی صحنه آمدند. در ادامه به خواسته عبدی، احمدرضا معتمدی هم روی سن آمد.لوح تقدیر عبدی توسط مسعود ده‌نمکی به وی اهدا شد.

رسول صدرعاملی در وصف عبدی گفت:

بزرگداشت اکبر عبدی در سی و ششمین جشنواره فجر

به خاطر کسی اینجا ایستادم که در طول سی و چند سال گذشته فقط بازیگر نبوده. او یک پدیده است که نشان داده می‌توان یک بازیگر و یک مولف بود. او در همه کارهایی که حضور داشت؛ هیچوقت ادای چیزی را در نیاورد و کاری کرد که ما کاراکترها را باور کنیم. او خودش را به ما تحمیل کرد و کاری کرد که شخصیتش را دوست داشته باشیم. خوشحالم که به خاطر او اینجا ایستاده‌ام.

احمدرضا معتمدی در این بخش گفت:

به عنوان کسی که بیش از سی سال سینما تدریس کردم و با سه نسل از بزرگان سینما کار کردم؛ به جرأت می توانم بگویم که استاد عبدی پرظرفیت‌ترین و پرظرافت‌ترین نقاش سینمای ایران هستند. ایشان یک نابغه در تصویرگری فیزیک و میمیک هستند. و این که فراتر از سینما، ایشان برای ما یک سرمایه و ثروت ملی هستند.

اکبر عبدی در حضور ده‌نمکی گفت:

من شانس بزرگی آوردم که با بزرگانی چون ناصر تقوایی و میرباقری و علی حاتمی کار کردم. با تنها کسی که شش کار داشتم؛ آقای ده‌نمکی است.

 مسعود ده‌نمکی اظهار داشت:

باید از همسر آقای عبدی تجلیل کرد. ما که با ایشان کار کردیم می‌دانیم خانم‌شان چه می‌کشند! در ادامه از همسر عبدی خواسته شد روی صحنه بیاید.ده‌نمکی در ادامه گفت: شما برای اینکه راحت تر بتوانید با آقای عبدی کار کنید باید با خانم‌شان بیشتر حرف بزنید. او با توجه به سخنان مطرح شده در نماهنگ بزرگداشت عبدی، گفت: آقای عبدی و شریفی‌نیا مثل تام و جری هستند، دعواهای‌شان را جدی نگیرید! او در ادامه گفت: خیلی آدم‌ها در سینما محبوب‌اند و خیلی مشهور، اما آقای عبدی جزو کسانی هستند که هم محبوب است و هم مشهور.

محمدرضا فروتن در مراسم بزرگداشت اکبر عبدی در جشنواره فجر

محمدرضا فروتن در مراسم بزرگداشت اکبر عبدی در جشنواره فجر 96

محمدرضا فروتن درباره این بازیگر گفت:

بزرگان در سینما بسیار هستند. من به دو نفر از این بزرگان ارادت دارم. یکی مرحوم خسرو شکیبایی عزیزم که لحظه به لحظه برایم پر از آن بازیگری بود و پر از عشق. دیگری نیز اکبر عبدی است که همه می‌دانند به غیر از استعداد و بازیگری، پر از خوش‌قلبی، صفای دل و مهربانی هستند. تن‌شان سلامت باشد.


در کلیپ بزرگداشت اکبر عبدی چه گذشت؟

کلیپ بزرگداشت اکبر عبدی که توسط مجید توکلی ساخته شده است برای حاضران به نمایش درآمد و به شدت مورد توجه حاضران در افتتاحیه قرار گرفت.

اکبر عبدی در این کلیپ گفت:

همیشه فکر میکردم وقتی بزرگ شوم وارد نیروی انتظامی خواهم شد و به جای اکبر گامبو به من خواهند گفت استوار عبدی. اما بعدها فهمیدم باید فکری به حال فیزیکم بکنم چون تا من بیایم به خودم بجنبم دزد ماشین را برده و پولش را خورده است.

در ادامه مجری از او پرسید چطور زندگی شما و همسرتان سی و یک سال دوام آورد؟

اکبر عبدی و همسرش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

اکبر عبدی و همسرش در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

چون من هر غلطی که میکردم، همسرم صبوری میکرد و میدانست آخر به سمت خودش بازخواهم گشت. من سعی میکردم پنهانی شیطنت کنم، اما همسرم مچ مرا همیشه می گرفت. محمدرضا شریفی نیا خیلی خوب راه در رو را بلد است.

همسر اکبر عبدی در ادامه گفت:

زندگی با او خیلی سخت است هم وقتی که هست و هم وقتی که نیست.

بوسه اکبر عبدی در دستان همسرش

بوسه اکبر عبدی در دستان همسرش

اکبر عبدی در این بخش گفت:  ایام فاطمیه را به شما تسلیت می گویم.

اکبر عبدی در ادامه با توجه به نماهنگ پخش شده از خود در این مراسم و علاقه‌اش به نوه‌دار شدن و بچه‌دار شدن، گفت:

فکر می‌کنید من شوخی می‌کنم اما بعد از جشنواره ما برای سلبریتی شدن اقدام می‌کنیم و قصد ازدواج مجدد دارم. از همسر و مادرم تشکر می‌کنم. من فیلم مزخرف هم بازی کردم اما شما (مردم) چیزی نگفتید و نگاه کردید! خیلی ممنونم از شما و کسانی که زحمت کلیپ پخش شده را کشیدند. از مردم هم ممنونم که خرج ما سینمایی‌ها را می‌دهند و فیلم‌های سطح پایین ما را هم می‌بینند. امیدوارم خداوند روزی آنها را بدهد. از خداوند ممنونم برای عزتی که به من داد و هیچکس این عزت را نمی‌تواند به آدم بدهد. من، بچه‌ای که در نازی آباد و شوش بزرگ شد کجا و بچه ای که امروز درکنار بزرگانی چون آقای اسماعیلی برایش بزرگداشت بگیرند، کجا؟ هیچ هنرمندی در سینما، رزومه به لحاظ تعداد کار و هنر ندارد. آقای اسماعیلی فرشچیان سینمای ایران است. سینما پنجاه درصد صدا، و پنجاه درصد تصویر است اما ایشان با صدایش جای تصویر را پر کرده است.

در فیلم مادر، ایشان دقیقا مثل من جای من حرف زدند. و جز من جای سه نفر دیگر هم در آن فیلم حرف زدند. آقای اسماعیلی کاستی‌های من را پر کردند و ظرفیت‌های بازی من را افزایش دادند. ایشان یکی از بزرگترین و با ارزش ترین سرمایه های سینمای ایران هستند. نمی‌دانم ما اهالی سینما چرا داریم پول جیب‌مان را از مردم می‌گیریم. نمی‌دانم چرا سلیقه مردم را عوض کردند. در تئاتر به من می‌گویند چرا نمایش‌تان بزن و برقص ندارد! با این سطح سلیقه مشخص است مردم این روزها پای شبکه‌های ماهواره می‌نشینند. برای استاد انتظامی، مشایخی، نصیریان، کشاورز، ناصر تقوایی، احمد پژمان و شهلا ریاحی آرزوی سلامتی می‌کنم.



در پایان اکبر عبدی بر دستان همسرش بوسه زد.

تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ